De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Oplossen van een doolhof A.J.F. Kok. Oplossingsmethoden Minst-bezochte-vakje algoritme Rechterhand-aan-de-muur algoritme Kortste-pad algoritme..

Verwante presentaties


Presentatie over: "Oplossen van een doolhof A.J.F. Kok. Oplossingsmethoden Minst-bezochte-vakje algoritme Rechterhand-aan-de-muur algoritme Kortste-pad algoritme.."— Transcript van de presentatie:

1 Oplossen van een doolhof A.J.F. Kok

2 Oplossingsmethoden Minst-bezochte-vakje algoritme Rechterhand-aan-de-muur algoritme Kortste-pad algoritme..

3 Minst-bezochte vakje Vanuit huidige punt Inspecteer alle buren Ga naar buurpunt dat minst bezocht is Als nieuwe punt = eindpunt  oplossing gevonden

4 Minst-bezochte vakje Initialisatie Start vanuit startpunt Zet voor ieder veld waarde “aantal bezocht” op 0 Voor startpunt zet waarde op

5 Minst-bezochte vakje Tot eindpunt gevonden Zoek minst bezochte buur Ga naar buur en verhoog waarde “aantal bezocht” Voorkeursrichting in voorbeeld: rechts, onder, links, boven

6 Minst-bezochte vakje Zeer eenvoudig algoritme Vindt gegarandeerd een pad Inefficiënt

7 Rechterhand-aan-de-muur Huid je rechterhand steeds aan de muur Kijk steeds vanuit huidige positie of je rechtsaf kunt Is dat mogelijk ga rechtsaf Is het niet mogelijk ga dan voorwaarts Is dat niet mogelijk ga dan linksaf Is dat niet mogelijk ga dan terug

8 Rechterhand-aan-de-muur Initialisatie Start vanuit startpositie Zet huidige richting zodanig dat een muur aan rechterhand zit Zet voor ieder veld waarde “bezocht” op 0 Voor startpunt zet waarde op 1 Opmerking: Waarde “bezocht” alleen gebruikt voor tekenen

9 Rechterhand-aan-de-muur Totdat eindpunt gevonden Als naar rechts bewogen kan worden, doe dat Anders draai op huidige positie kwartslag naar links totdat wel naar rechts bewogen kan worden, en ga dan naar rechts

10 Rechterhand-aan-de-muur Implementatie tip Definieer richtingen dx = {0, 1, 0, -1}, dy = {1, 0, -1, 0} Bepaling nieuwe richting (huidige richting + 3) mod 4 Zolang niet vrij tel steeds 1 op bij richting (mod 4)

11 Rechterhand-aan-de-muur Vrij eenvoudig algoritme Oplossing alleen gegarandeerd als doolhof aan bepaalde voorwaarden voldoet: Begin en eindpunt aan rand van doolhof Inefficiënt

12 Kortste-pad Zoek kortste pad met breadth-first search algoritme Zolang eindpunt niet gevonden Zoek alle nog niet eerder bezochte buurpunten en stop deze achter in lijst Huidige punt is eerste punt op lijst Als eindpunt is gevonden Reconstrueer kortste pad

13 Kortste-pad abcd ef ghijk lm nopq a b c e l g n h j i k f m qd p o a-b-e-c-g-h-l-i-n-j-m-k-o-f-p-d-q

14 Kortste-pad Initialisatie Zet volgnummer (afstand) van alle velden op 0 Zet volgnummer van eerste veld op 1 Zet startpunt in lijst

15 Kortste-pad Zolang eindpunt niet gevonden Haal punt van begin lijst Als punt is eindpunt dan stop Anders Bepaal alle nog niet bezochte buren Geef deze buren volgnummer + 1 Stop buren achter in lijst Reconstrueer kortste pad 1a1a 0b0b 0c0c 0d0d 0e0e 0f0f 0g0g 0h0h 0i0i 0j0j 0k0k 0l0l 0m0m 0n0n 0o0o 0p0p 0q0q [a] 2b2b 2e2e [b,e] 3c3c [e,c] 3g3g [c,g][g][j,m][n,j,m][i,n][l,i][h,l] 4l4l 4h4h 5i5i 5n5n 6j6j 6m6m 7k7k [m,k] 7o7o [k,o] 8f8f [o,f] 8p8p [f,p][p,d] 9d9d 9q9q

16 Kortste-pad Reconstructie Markeer kortste pad Start bij eindpunt en zoek pad waarbij volgnummer steeds 1 afneemt

17 Kortste pad Lastigste om te implementeren Vindt gegarandeerd oplossing via kortste pad


Download ppt "Oplossen van een doolhof A.J.F. Kok. Oplossingsmethoden Minst-bezochte-vakje algoritme Rechterhand-aan-de-muur algoritme Kortste-pad algoritme.."

Verwante presentaties


Ads door Google