De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

FairTradeGemeente. Een campagne van: 11.11.11 Fairtrade Belgium Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "FairTradeGemeente. Een campagne van: 11.11.11 Fairtrade Belgium Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden."— Transcript van de presentatie:

1 FairTradeGemeente

2 Een campagne van: Fairtrade Belgium Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden

3 FairTradeGemeente? Een TITEL die aangeeft dat die bepaalde gemeente én haar inwoners eerlijke handel en lokale, duurzame landbouw een warm hart toedragen en er ook effectief werk van maken.

4 Focus… Fair Trade & Lokale duurzame voeding

5 Wat is Fair Trade? Eerlijke handel met respect voor de drie pijlers van duurzaamheid: - Economisch: Kostendekkende minimumprijs + sociale premie + stabiele handelsrelaties + voorfinanciering - Sociaal: Verenigen in coöperatie en democratisch en transparant bestuur + alle IAO conventies - Ecologisch: Uitgebreide criteria voor afval, water, bufferzones, geen GGO …

6 Meer dan fairtradeproducten : - Koffie - Thee - Chocolade - Fruitsap - Vers fruit - Wijn - Bier - Suiker - Honing - Rijst - Juwelen - Cosmetica - Katoen - Bloemen - Koekjes en snoep - Specerijen/kruiden - Yoghurt - Ijs

7

8 8

9 Lokale voeding: rekbaar begrip. Korte keten, lokale producenten, streekproducten, producten van eigen bodem Duurzame voeding: 3 duurzaamheidspijlers:  Ecologische pijler: landbouwsysteem, transport, seizoenskalender  Economische pijler: correcte prijzen, verspilling, overproductie  Sociale pijler: lokale duurzame economie, recht op gezonde voeding Wat is lokale duurzame voeding?

10 Doelstelling van de campagne Sensibilisering De bevolking leert het verhaal achter Fair Trade en duurzame, lokale landbouw kennen. + Gedragsverandering Iedereen draagt bij tot de groei van eerlijke en duurzame handel vanuit zijn maatschappelijke rol.  Bewustere consumptie

11 De eerste ‘FairTradeTown’ Garstang (2001) Groot-Brittannië Intussen: FTT wereldwijd In 25 landen

12 Criteria voor de titel 1.Het lokale bestuur 2.Winkels en horecazaken 3.Bedrijven, scholen en organisaties 4.Media-aandacht en bevolkingssteun 5.Lokale trekkersgroep 6.Lokale productie en consumptie van duurzame voedingsproducten

13 Criterium 1: Lokaal bestuur Het college en de gemeenteraad ondertekent een resolutie + Aankoop van min. 2 FTproducten waaronder koffie + De gemeente communiceert regelmatig over FT

14 Voorbeelden Brugge: Eigen FTG website, affiches, flyers Zoersel : Tassen met opschrift ‘wij schenken eerlijke koffie’ Herne: nieuwe inwoners krijgen een FT verwelkomingspakket

15 Voorbeelden Waregem: FT-brunch voor stadspersoneel Wevelgem: Bezoek van Kabouter Wesley aan gemeentepersoneel Roeselare: Personeelsleden krijgen op de dag van de medewerker een duurzame maaltijd en een eerlijke cocktail.

16 Criterium 2: Winkels & horeca Winkels & horeca Minstens 2 FT-producten + communicatie Aantal Afhankelijk van het aantal inwoners in de gemeente Bewijs ‘Verklaring op eer’

17 Criterium 2: Winkels & horeca Op de website vind je een uitgebreid overzicht van de producten.

18 Voorbeelden Kontich: Streekpraline het Kontichs Kontje wordt fair trade. Laakdal: (h)eerlijk eerlijk actie.

19 Voorbeelden Hasselt: verduurzaamt hotels en B&B’s en plaatst deze allemaal op een fairtrade stadsplan. Diest: Gastronomisch fairtradediner met sterren- chef Felix Alen. Heusden-zolder: De fairtradehorecaplann er.be bestaat uit tips van voeding, over werkkledij tot bloemen en papieren onderleggers voor je horecazaak.

20 Criterium 3: Bedrijven, scholen en organisaties Consumptie van fairtradeproducten en communicatie (en/of educatie) - Scholen: Educatieve campagnes, ‘deze school meent het’ - Bedrijven: - Organisaties: Foodhunt, events Waarom? Om kennis over en betrokkenheid met fair trade te vergroten Bewijs ‘Verklaring op eer’

21 Deze school meent het! 1.De hele school staat achter de idee van eerlijke handel en duurzame lokale landbouw 2.Op de school wordt het consumeren van fairtradeproducten en lokale duurzame voeding gestimuleerd. TO DO: 2 FT-producten, 1 DLV-product 3.Je school communiceert hierover, zowel naar leerlingen als naar ouders, leerkrachten … 4.Je school zet een educatieve actie op poten waarbij de hele school betrokken wordt

22 Een kader met progressiemogelijkheid:  eerste stappen worden erkend  differentiatie: erkenning van sterk engagement Startcondities (1 ster):  100% Fairtrade koffie  charter ondertekend door het management  Deelname van 1 betrokkene aan een ½ dag info Opties (product groepen) die toegang geven tot een tweede of derde ster FairTradeBelgium

23 Voorbeelden Poperinge en Aalst: Duurzaam kamp Westerlo: KVC Westerlo scoort met Fair Trade… Schoten: fairtradesportuniformen op school.

24 Criterium 4: Media De media zoveel mogelijk betrekken bij alle activiteiten! Waarom? - Je bereikt een groot deel van de bevolking - Lokale handelaars, organisaties… voelen zich gewaardeerd. Bewijs Artikels, folders, filmpjes…

25 Voorbeelden Genk: wefdoek over FairTradeGemeente Lanaken: Afsluiter projectweek over fair trade op de basisschool kreeg bezoek van Karrewiet.

26 Criterium 5: trekkersgroep De groep … - Neemt initiatieven om de titel te behalen. - Zorgt voor de continuïteit van de campagne (jaarlijkse beoordeling!)

27 Voorbeelden Assenede: Verantwoordelijke voor ieder criterium Heusden-Zolder: Bij ieder initiatief / project wordt op zoek gegaan naar de juiste partners Pepingen: Kroegentocht (ook C2)

28 Criterium 6: Lokale duurzame voeding - Een nieuw initiatief mbt lokale productie en consumptie van duurzame voedingsproducten met duidelijke communicatie - Een meerjareninitiatief of kortlopend project met jaarlijks een nieuw initiatief.

29 Voorbeelden Anzegem: Spaarkaartenactie tijdens de Week van de Fair Trade. Waregem: Boerenmarkt met heel wat randanimatie over duurzaamheid.

30 Voorbeelden Poperinge: Local Food Express Hoogstraten: Ecocyclo in samenwerking met de toeristische dienst. Merchtem: Fairtrade bakfiets met groenten, fruit, yoghurt, zelfgemaakte waren,... Aarschot: start nieuw voedselteam

31 De titel !

32 FairTradeProvincie 5 Vlaamse provincies gaan voor de titel !

33 Criteria FairTradeProvincie 1.Provinciebestuur: beleidsverklaring, FTproducten en communicatie 2.Gemeenten: 75% actief en 60% daarvan titel 3.Provinciale instellingen: 50% doet mee 4.Media en publieke belangstelling 5.Provinciale trekkersgroep 6.Lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten

34 Voorbeelden uit de provincies Antwerpen Chico en de chocoladetrafiek met als afsluiter wereldrecord ijsjes eten Titel behaald in 2011 Limburg Speeddating voor gemeentelijke ambtenaren Vlaams Brabant Titel behaald in 2014 Oost-Vlaanderen Opstart trekkersgroep in provincie West-Vlaanderen Titel behaald in 2013

35 Vlaanderen (maart 2015) ProvincieActiefFTGtitel Antwerpen6446 Limburg3225 Oost-Vlaanderen4525 Vlaams-Brabant4629 West-Vlaanderen4430 Vlaanderen Totaal231156

36 Vlaanderen

37 FairTradeGemeente na de titel Een mogelijk project na de titel: FairTradeFans en FairTradeAmbassadeurs

38 Contact Marieke Coördinator 0492/ Koen Regiobegeleider Antwerpen-Oost, Vlaams-Brabant, Limburg 0492/ Elien Regiobegeleider West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen-West 0492/


Download ppt "FairTradeGemeente. Een campagne van: 11.11.11 Fairtrade Belgium Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden."

Verwante presentaties


Ads door Google