De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen

2 Onderwijs en of Onderwijs vs Onderzoek? Onderwijs en Onderzoek –Een logische combinatie Onderwijs vs Onderzoek –Onderzoek is 1, onderwijs komt daarna Onderwijs en Onderzoek –Ontwikkelen van academische vaardigheden toegespitst op de masterfase Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

3 Onderwijs en Onderzoek? Koppeling van onderwijs en onderzoek is logisch en nuttig –Docent heeft een overzicht van de relevantie van bestaande concepten, methoden, technieken, etc. –Docent blijft op de hoogte van actuele ontwikkelingen –Nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen zijn eenvoudig te implementeren, waardoor ook het onderwijs actueel en op niveau blijft ‘ Binnen de Radboud Universiteit is het onderwijs geïnspireerd door eigen onderzoek en recente wetenschappelijke ontwikkelingen’ Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

4 Onderwijs vs Onderzoek! Onderzoek heeft prioriteit Persoonlijke ambitie om –Op hoog niveau wetenschappelijk onderzoek te doen –Een internationaal erkende onderzoeksgroep op te bouwen –Goede onderzoekers op te leiden Onderwijs is een ´sluitpost´ –Hart voor onderwijs –Inzet om taken uit te voeren –Aanzienlijke onderwijslast –Additionele taken, bv opleidingscoordinator Te weinig ´professionaliteit´ in de onderwijsorganisatie Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

5 Onderwijs en Onderzoek Het doen van onderzoek biedt een uitstekend leertraject om academische vaardigheden te ontwikkelen Dit is ook een uitgangspunt in het Strategisch Plan: ‘…de grenzen van het kennen en kunnen worden verlegd en zekerheden slechts werkhypotheses blijken…’ ‘…de basis wordt gelegd voor de permanente twijfel, de principieel kritische houding die van een academicus verwacht mag worden en die hem in staat stelt kennis op waarde te schatten.’ Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

6 Onderzoeks (O)-variant Major in scheikunde –Basale en geavanceerde vakken27 ec (verplicht en keuze) –Onderzoeksproject60 ec inclusief Master’s thesis en presentatie inclusief literatuurscriptie Minor –Coherent keuzeprogramma24 ec –Keuzevakken 6 ec –Filosofie 3 ec Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

7 C-, E-, MT-varianten Major in scheikunde –Onderzoeksproject inclusief54 ec Master’s thesis in scheikunde, presentatie en verplichte vakken C-, E-, MT-specifiek programma –Variant-specifiek programma57 ec –Keuzevakken 6 ec –Filosofie 3 ec Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

8 Onderwijs is geïnspireerd door onderzoek Instituut voor Moleculen en Materialen Tien leerstoelgroepen scheikunde –Analytische Chemie (Chemometrie) –Biofysische Chemie (NMR) –Biomoleculaire Chemie –Bio-Organische Chemie –Moleculaire Materialen –Supramoleculaire en Fysisch Organische Chemie –Synthetisch Organische Chemie –Theoretische Chemie –Vaste Stof Chemie (Kristalgroei) –Vaste Stof NMR Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

9 Onderwijs en Onderzoek! Stage op het lab van ca. negen maanden –dagelijkse begeleiding door een promovendus –begeleiding ‘op afstand’ door een staflid Ontwikkelen van praktische vaardigheden –uitvoeren van experimenten –verkrijgen en doen van analyses m.b.t. structuuropheldering met state-of-the-art apparatuur Ontwikkelen van theoretische kennis –eigen project –werkbesprekingen –literatuurbesprekingen –probleemavonden –nationale bijeenkomsten Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

10 Ontwikkeling academische vaardigheden Veiligheidsinstructie, geheimhoudingsverklaring, etc... Ontwikkeling van kritische houding Op niveau brengen kennisniveau d.m.v. capita en ‘toetsen’ Ontwikkelen mondelinge presentatie (Engels) –informele besprekingen (elke week) –werkbesprekingen (twee/jaar) –eindpresentatie Ontwikkelen schriftelijke presentatie (Engels) –voortgangsverslagen (vaak aan externe partijen) –eindverslag –literatuurscriptie Tussentijdse evaluatie aan de hand van een beoordelingsformulier, tevens eindbeoordeling Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007


Download ppt "Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen."

Verwante presentaties


Ads door Google