De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Probleemanalyse aan de hand van concrete voorbeelden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Probleemanalyse aan de hand van concrete voorbeelden."— Transcript van de presentatie:

1

2 Probleemanalyse aan de hand van concrete voorbeelden

3

4  Herkennen als een merkwaardig product  (Her)Kennen van de juiste formule  De formule uitwerken volgens het model  Vb: (7a²-ab) = 7²(a²)² -2 (7a²).(ab) + (ab)² = 49a 4 – (2.7.1)(a².a.b) + a²b² = 49a 4 -14a³b + a²b²

5  Rekenen met machten  Rekenen met lettervormen  Betekenis van specifieke termen die in de lagere school niet aan bod komen  Begrijpen van complexe wiskundige zinnen

6

7  Directe identificatie van het type probleem met bijhorende oplossingsstrategie  Geen directe identificatie van het type probleem  Identificatie van het type probleem, geen directe identificatie van bijhorende oplossingsstrategie

8  Rekenfouten vb: 4.8=23 ipv 32 (omkering) 3²=6 ipv 9 (3.2 ipv 3.3)  Mogelijke oorzaken:  Dyscalculie  Aandachtsstoornis  Gebrekkige voorkennis

9  Foute technieken vb: 10³=10000 ipv 1000 ( 10 tot de 3 e macht = 10 en 3 nullen)  Regelfouten vb: 6+8/2-1(3) = 14/2-1(3) = 7-1(3) = 6.3 = 18  Men werkt van links naar rechts ipv de volgorde van de bewerking te respecteren.

10 SStrategische fouten vb: -(-4)²= +16  Men weet niet welke regel voorrang krijgt AAndere oorzaken van fouten OOpgave fout overgeschreven FFaalangst AAandachtsstoornis PPsycho-emotionele factoren OOefening vergeten TTe traag werken

11  Oorzaken eigen aan de persoon:  Rekenstoornis, dyscalculie  Rekenprobleem door gebrek aan inzicht of intellectuele mogelijkheden  Rekenprobleem door psycho-emotionele problemen  Oorzaken eigen aan de didactiek:  Op het niveau van de uitleg  Op het niveau van het inoefenen  Op het niveau van de verwachtingen  Oorzaken eigen aan de studiehouding of de studiemethode

12

13  Algemene informatie  Observaties vanuit taken, toetsen en examens  Specifieke analyse van toetsen en examens  Analyse van eigen didactiek  Klasgebeuren

14  Op haalbaarheid  Op mogelijkheden in het plannen naar de individuele leerling toe

15

16

17


Download ppt "Probleemanalyse aan de hand van concrete voorbeelden."

Verwante presentaties


Ads door Google