De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Winst maken Jan van Hout MKB Adviseurs. Wondere wereld van de cijfers binnen de cafetariabranche De branche staat onder druk Verbeteren van de arbeidsbeloning.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Winst maken Jan van Hout MKB Adviseurs. Wondere wereld van de cijfers binnen de cafetariabranche De branche staat onder druk Verbeteren van de arbeidsbeloning."— Transcript van de presentatie:

1 Winst maken Jan van Hout MKB Adviseurs

2 Wondere wereld van de cijfers binnen de cafetariabranche De branche staat onder druk Verbeteren van de arbeidsbeloning Leren van elkaar Andere kijk op zaken

3 Voorbeeld exploitatie Cafetaria X € Minimaal € Maximaal % omzet minimaal % omzet maximaal Omzet Inkoop Brutowinst Kosten en lasten Personeel Huisvesting, excl. Huur Verkoop Algemeen Huur Afschrijvingen Interest

4 Benchmarking kan helpen! Bij omzetniveau € van cafetaria Plaza bedraagt de brutomarge gemiddeld 63,4%. Personeelskosten bedragen 17,9%. Gemiddelde omzet per m2 bedraagt € Gemiddelde omzet totaal aantal deelnemende bedrijven € Brutomarge 64,6%. Personeelskosten 18%. Gemiddelde omzet per m2 VVO bedraagt €

5 Verhouding deelnemende Plaza cafetaria versus branche (BH&Catering) bij gemiddelde omzetniveau BH&CateringBenchmark Omzet100,0%100,0% Brutowinst 63,5% 64,6% Personeelskosten 21,0% 18,0% Huisvestingskosten 6,5% Verkoopkosten 2,5% Overige kosten 6,5% Afschrijvingen 6,0% Financieringslasten 2,0% Resultaat 19,0%

6 Wat zegt dat nu? Totale inkoop circa 3x over de kop! Personeelskosten + ondernemersloon maximaal 50% van de brutowinst! Hoe verhoudt zich dit t.o.v. branche. Huisvestingskosten? Verkoopkosten? Overige (algemene) kosten? Afschrijvingen? Financieringslasten?

7 Inzicht exploitatie Hoe heeft u gedraaid? Beoordeling op zich Vergelijken met de branche, kengetallen! Werkelijkheid versus begroting Budget opstellen en daarop afstemmen Verschillende jaren, perioden Opbrengsten versus investeringen Efficiency personele inzet Marge opbouw Omzetverhoudingen (doelgroepen)

8 Omzet verhogen Hogere participatie (imago, concurrentie) Hogere besteding per klant (service) Verhogen van de prijs?! Prijsdifferentiatie (winnaars) Herdefinitie doelgroepen

9 Hogere participatie/imago Snackbar, cafetaria, automatiek van 30% in 2008 naar 25% in Fastfoodrestaurant van 15% in 2008 naar 13%. Shoarmazaak, grillroom van 7% naar 6%. IJssalon van 8% naar 6%. Pannenkoekenrestaurant, poffertjeszaak van 2% naar 3%. Lunchroom, broodjeszaak van 13% in 2008 naar 9% Bron: Foodstep

10 Aantal bezoeken aan bedrijven Type/Jaar Snackbar, cafetaria Fastfoodrest Shoarmazaak, grillroom IJssalon Pannenkoeken- restaurant Lunchroom, broodjeszaak

11 Gemiddelde besteding per persoon Type/Jaar Snackbar, cafetaria€ 4,41€ 4,56€ 4,72€ 4,73€ 4,89 Fastfoodrestaurant€ 5,39€ 5,52€ 5,79€ 6,09€ 5,88 Shoarmazaak, grillroom € 7,21€ 6,90€ 7,28€ 7,24€ 7,32 IJssalon€ 2,63€ 2,57€ 2,74€ 2,45€ 2,81 Pannenkoeken- restaurant, poffertjeszaak € 11,38€ 11,27€ 11,72€ 11,34€ 11,33 Lunchroom, broodjeszaak € 5,77€ 5,86€ 6,13€ 6,03€ 6,18

12 Brutowinst verbeteren Leverancierskeuze Bonussen Reageren op aanbiedingen (samenwerken) Assortimentsmix Voor- en nacalculatie Periodieke voorraadopname Registreren (eigen gebruik/representatie) Portioneren

13 Kosten besparen Personeelskosten! Jonger personeel versus ouder Payrolling Inroosteren Flexibel Subsidies?

14 Combinatie Wat gaat u doen om uw omzet te verhogen? Hoe gaat u uw brutowinst verbeteren? Kunt u uw (personeels)kosten reduceren? Afschrijvingen laag of hoog?

15 Wat gaat u morgen doen? …………..


Download ppt "Winst maken Jan van Hout MKB Adviseurs. Wondere wereld van de cijfers binnen de cafetariabranche De branche staat onder druk Verbeteren van de arbeidsbeloning."

Verwante presentaties


Ads door Google