De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Case Corner 2.9.: Last minute ticketing Your Logo Here.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Case Corner 2.9.: Last minute ticketing Your Logo Here."— Transcript van de presentatie:

1 Case Corner 2.9.: Last minute ticketing Your Logo Here

2 Overzicht I. Ontstaansgeschiedenis II. Uitgangspunten & Doelstellingen III. Werking IV. Publiek & bereik V. Resultaten & ontvangst van de service VI. Succesfactoren VII. Vragen

3 I. Ontstaansgeschiedenis Sv/dK: databank met geactualiseerd aanbod van culturele evenementen in Brussel maar geen centraal verkooppunt idee van last-minute ticketbalie naar Parijs model (cf. Kiosque de la Madeleine) gepolst naar interesse bij culturele instellingen zoeken van partners + centrale locatie september 2003: start

4 II. Uitgangspunten & doelstellingen « last minute » ticketbalie : dagelijks plaatsen voor culturele voorstellingen van de avond zelf aan –50% dynamisch uitstalraam van het culturele aanbod in Brussel  drempelverlaging voor cultuurparticipatie dankzij - democratische prijs - centralisatie van het aanbod - diversiteit van het aanbod (uiteenlopende disciplines)  andere vorm van cultuurconsumptie spontaan, zonder voorafgaandelijke reservering, op ontdekking naar nieuwe locaties/gezelschappen/theaters…  net als naar de bioscoop gaan

5 III. Werking (1): aanbod toneel, dans, muziek, opera, show, circus, folklore… min. 4 plaatsen voor elke, op dat moment lopende voorstelling van de aangesloten partners affichering aanbod van de dag (incl. # resterende plaatsen)  ter plaatse : op elektronische borden  www.arsene50.be : vanaf 18u de avond voordien

6 III. Werking (2): promotie / communicatie samenwerkingsverbanden met lokale (NL & FR) media & overheden  weekaanbod in Agenda (Brussel Deze Week) & La Tribune de BXL  internetzuilen van de Stad Brussel  TV & radio (banner op TVBrussel, reclamespots op TéléBxl...) newsletter toeristische infokantoren & partners  flyers met maandaanbod, visitekaartjes, vermelding op affiches & websites, in de programmabrochures… Tram van de MIVB & Smart promomateriaal: post-it blokjes, postkaarten…

7 III. Werking (3): praktisch tickets voor voorstellingen van de avond zelf aan de helft van de volle individuele prijs + 1 euro commissie van dinsdag tot zaterdag, van 12u30 tot 17u30  tickets voor zondag & maandag worden ’s zaterdags te koop  ! ENKEL aan balie zelf (niet via internet of telefoon) op twee strategisch gekozen verkoopspunten :  centrum: Koninginnegalerij  bovenstad: Flagey (Elsene) voucher-systeem

8 III. Werking (3): partners zowel permanente als tijdelijke samenwerkingen (festivals, circussen…) digitale invoer  via koppeling aan evenementendatabank Stichting v/d Kunsten  aantal, categorie & volle individuele prijs van ter beschikking gestelde plaatsen, ten laatste om 16u de dag voorafgaand aan de voorstelling verkoopsoverzicht dagelijks opgestuurd via e-mail vanaf 18u  mogelijkheid om resterende plaatsen zelf nog te koop aan te bieden  basis voor facturatie

9 III. Werking (5): evolutie openingsuren  tweede balie in bovenstad aantal partners  newsletter met aanbod van de week samenwerking MIVB : vervoersbiljet metro/tram/bus aan -50% maandelijks bulletin / flyer met aanbod van de maand

10 IV. Publiek & bereik (1) zo breed mogelijk : al wie zin heeft in een uitstapje in het Brusselse cultuurleven verschillend qua leeftijd, sociale klasse, nationaliteit… en naargelang de dag

11 IV. Publiek & bereik (2) variërend naargelang locatie  centrum: Brusselaars, toeristen  bovenstad (Flagey): Brusselaars, Europese ambtenaren, studenten

12 V. Resultaten & ontvangst van de service (1) sinds opening van tweede balie verkoop gestegen met 53% seizoen 2004-2005: 14.108 verkochte tickets waarvan - 7.813 in de Koninginnegalerij - 6.295 (44,5%) in Flagey

13 V. Resultaten & ontvangst van de service (2) percentage verkochte t.o.v. aangeboden tickets gestegen met 14,07%

14 V. Resultaten & ontvangst van de service (3) Positieve ontvangst bij: publiek  prijs, gemak & extra service (info, advies…) partners  gebruiksgemak van systeem, extra zichtbaarheid & promotie, aantrek van nieuw/ander publiek culturele sector  bevordering globale imago van de podiumkunsten en het culturele leven in Brussel toeristische sector  praktische oplossing voor vragen naar culturele uitjes

15 VI. Succesfactoren gemak (specifiek voor toeristen; informatie, advies én reservatie op 1 centraal gelegen plaats) selfsupporting : gevarieerd aanbod met enkele grote publiekstrekkers (‘loterij’-factor) enkel ter plaatse aankoop van tickets (niet via internet / telefoon) persoonlijke component  publiek (informeren, adviseren, overtuigen…)  partners (aansporen tot het invoeren van beschikbare plaatsen)

16 VII. Vragen  meer info ? Marijke Verdoodt Stichting voor de Kunsten Flageyplein 18 bus 15 1050 Elsene Tel.: 02/218.78.07 Fax: 02/219.74.16 marijke.verdoodt@agenda.be  verantwoordelijke partners & desk : Anne Leroy desk@arsene50.be desk@arsene50.be / www.arsene50.bewww.arsene50.be


Download ppt "Case Corner 2.9.: Last minute ticketing Your Logo Here."

Verwante presentaties


Ads door Google