De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Er was eens een donateur… Over Particuliere Initiatieven en Particuliere donateurs Sara Kinsbergen Mediadag Impulsis & Wilde Ganzen 4 juli 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Er was eens een donateur… Over Particuliere Initiatieven en Particuliere donateurs Sara Kinsbergen Mediadag Impulsis & Wilde Ganzen 4 juli 2014."— Transcript van de presentatie:

1

2 Er was eens een donateur… Over Particuliere Initiatieven en Particuliere donateurs Sara Kinsbergen Mediadag Impulsis & Wilde Ganzen 4 juli 2014

3

4 in 2007: 10% van de huishoudens €72 = €52 miljoen in 2009: 7% van de huishoudens €56 = €29 miljoen In 2011: 8% van de huishoudens €57= €34 miljoen (VU, Geven in Nederland)

5 De Stand van Donateursland Donateur = iemand die een vereniging met een jaarlijks bedrag steunt

6

7 ‘1% Club-tijdperk’ Friendraising, partners (Actief) betrekken Tijd, geld, netwerk, kennis Social media, crowdsourcing

8 Friendsraising “Donateurs moeten niet meer slechts als ‘wandelende portemonnees’ worden gezien, maar als ‘mensen met idealen en ambities’ die meer te bieden hebben dan geld alleen. waarbij organisaties hun donateurs als duurzame vrienden en partners te gaan beschouwen.” (Peerdeman, 2014)

9

10 De rol van de donateur vanuit een duurzaamheidsperspectief

11 Duurzaamheid In welke mate zijn mensen ter plekke lokaal eigenaar? In welke mate dragen projecten bij aan structurele verandering?

12

13 Duurzaamheid Groot aantal projecten benut potentieel niet ten volle Reden? Donateurs…

14 ‘Het Buurman-Buurvrouw-effect’ “Ik wil effect. Ik wil resultaat, niet alleen voor mezelf maar ook om sponsors te motiveren. Er gaat niets mis. Daar zorgen we wel voor dat er niets mis gaat.”

15 ‘Het Buurman-Buurvrouw-effect’ “ Als ik weg ga weet ik niet of de donateurs blijven betalen. Ze hebben toch veel vertrouwen in mij.”  Sterke betrokkenheid PI ten koste van lokaal eigenaarschap

16 ‘Impact Philanthropists’ “De kracht zit hem er dan weer in: al die mensen horen dan weer terug wat er met hun geld gebeurd is. Dat is de kracht natuurlijk. Die terugkoppeling, heel concreet. Mijn euro, daar is dit voor gekocht.”

17 ‘Strijkstok-allergie’ “Maar ik heb natuurlijk ook geld nodig hier, voor papier, voor postzegels, voor benzine, voor van alles en nog wat. Nou ja, dat doen wij dan uit opbrengsten van de vlooienmarkt, of dat soort dingen. Dus die vind je eigenlijk in onze boekhouding niet terug. Dat is niet helemaal eerlijk, maar ja, zo maken wij dan op eenvoudige wijze waar dat we tegen de sponsor kunnen zeggen: dat komt voor 100% op de plek.”

18 ‘Fun-factor’ “Ik vind het niet leuk om aan de leden te zeggen, we hebben van jullie centen een nieuwe auto gekocht, maar ik vind het wel leuk om te zeggen tegen de leden: we hebben van jullie centen de keuken kunnen renoveren.”

19 ‘Fun-factor’ “Dat is overigens wel één van de problemen, omdat je daar vaak geen geld voor krijgt. Dus daar moet je met je donateurs voor zorgen. Alleen, die wil je ook een beetje lekker maken, tussen aanhalingstekens, met nieuwe projecten. Het onderhoud is niet echt aansprekend. Als je zegt: ik heb weer een aantal nieuwe batterijen voor een machine moeten kopen, dat is spreekt niet echt aan voor de donateurs, maar het is wel noodzakelijk. Dat geldt ook voor de protheses van die orthopedische werkplaats, die moeten wel gefinancierd worden.” (outreach, jongens, salaris, evaluaties, training,…)

20 ‘Fun-factor’ “[…] die heeft zelf hier in Nederland drie kinderen. Die heeft zegt: ik wil een sponsorkind hebben… ik heb twee zonen, 1 dochter. Ik wil een sponsorkind hebben wat past een beetje bij mijn kinderen. Daar zijn we nu naar op zoek. Dat zal misschien niet in het dorp zijn. Hij heeft ook gezegd: niet in hetzelfde gezin. Ik wil drie verschillende gezinnen, niet op 1 hoop.”

21 ‘Fun-factor’ “… die juwelier-opticien hier die zegt: neem die dozen met brillen mee, want die mensen in Afrika moeten een bril hebben, die krijg je voor niks. We nemen al die brillen mee, drie jaar later staan al die dozen met brillen daar nog. Ja, daar is niks mee gedaan.” (Keuken, bibliotheken,…)  Sterke focus op concrete, zichtbare interventies ten koste van onzichtbare, LT investeringen

22 Wat wil de donateur (volgens het PI)?

23 We houden (soms) rekening met de wensen, mening en voorkeuren van onze donateurs: Nee 43% Ja 39% Het is goed wanneer donateurs meedenken en meebeslissen over de uitvoering van kleinschalige ontwikkelingsprojecten: Oneens 23% Eens 45% MyWorld, 2014

24 Activeren, invloed Begrenzen, informeren

25 Eigen graf graven

26 Er was eens een donateur… neem die serieus… zonder hem/haar te overschatten.


Download ppt "Er was eens een donateur… Over Particuliere Initiatieven en Particuliere donateurs Sara Kinsbergen Mediadag Impulsis & Wilde Ganzen 4 juli 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google