De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ademautomaten. Waarom een ademautomaat Onze luchtvoorziening Om de druk te verlagen Twee traps systeem Eerste trap verlaagd de druk naar 8 tot 11 bar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ademautomaten. Waarom een ademautomaat Onze luchtvoorziening Om de druk te verlagen Twee traps systeem Eerste trap verlaagd de druk naar 8 tot 11 bar."— Transcript van de presentatie:

1 Ademautomaten

2 Waarom een ademautomaat Onze luchtvoorziening Om de druk te verlagen Twee traps systeem Eerste trap verlaagd de druk naar 8 tot 11 bar boven de omgevingsdruk (de middendruk) Tweede trap verlaagd de middendruk naar de omgevingsdruk Extra voorzieningen o Reserve automaat (octopus) o Inflator o Nanometer / console

3 Soorten aansluiting op cilinder Int (-ernational) aansluitingDIN aansluiting

4 Soorten aansluiting op cilinder Int (-ernational) aansluiting Oorspronkelijk tot 150 bar Kwetsbaar bij vallen / stoten Achterhaken materiaal Makkelijk losmaken Kwetsbare o-ring Internationaal nog gangbaar DIN aansluiting Geschikt voor hoge druk Minder kwetsbaar Compact Moeilijker losmaken (soms) O-ring minder kwetsbaar Alleen in “tech-landen”

5 Op de cilinder

6 Soorten eerste trap Membraan Meer bewegende onderdelen Geschikt voor vuil water Koude bestendiger Duurder Piston (=zuiger) Minder bewegende onderdelen Kwetsbaarder voor vuil Minder koude bestendig Goedkoper

7 Soorten eerste trap Gebalanceerd of ongebalanceerd Een gebalanceerde trap geeft altijd evenveel ademgas Ongeacht diepte of flesdruk

8 Soorten eerste trap Ongebalanceerd membraan (niet meer in handel) Gebalanceerd membraan Ongebalanceerd piston Gebalanceerd piston

9 Soorten tweede trap Voornamelijk gebalanceerd en ongebalanceerd

10 Soorten tweede trap Eventueel extra: Venturi Gaat flutteren (klapperen) tegen Instelbare ademweerstand Overbodige gimmick Constant bleed systeem De veerkamer wordt met lucht droog gehouden A-symmetrische droge kamer Middendruk loopt sneller op dan omgevingsdruk VAD (bypass) Lucht kan direct van klep naar mondstuk

11 Soorten tweede trap

12 Bij een helm en volgelaatmasker Tweede trap is een geheel met masker Afwijkende vormen Poseidon maakt een douchekop Membraan zit aan de zijkant Scubapro maakt de X650 Membraan zit onder het mondstuk

13 Werking tweede trap

14

15 Eisen voor een ademautomaat Koud water geschikt. Een automaat kan eventueel al bevriezen bij een watertemperatuur van 10 graden boven nul Fail safe principe Als een automaat stuk gaat moet hij gaan free flowen CE- normen Iedere in de Europese Unie verkochte automaat moet hier aan voldoen

16 Enkele mogelijke storingen Sijpelende lekkage, zachtjes afblazen Kan in eerste of tweede trap fout zitten Zwaar ademen Gebruikersfout, ontregeld, vuil, tussenstukken Nat ademen Niet functionerende uitlaatklep Free flowen of ongecontroleerd blazen Bevriezen van eerste of tweede trap Geen lucht Te vochtige lucht

17 Onderhoud Spoelen Na duik in zout of vervuild water, spoelen met zoet water Zorg wel dat de eerste trap van binnen droog blijft Direct zonlicht Direct zonlicht maakt de slangen poreus Nooit voor langere tijd in direct zonlicht laten liggen Ook niet in de auto Vorstvrij en droog opslaan Water in de automaat kan bevriezen en metaal kan gaan roesten

18 Onderhoud Periodiek onderhoud Jaarlijks of na honderd duiken Door erkend reparateur / dealer Alles moet uit elkaar Slechte delen moeten vervangen worden Alle onderdelen moeten schoon gemaakt worden De automaat moet opnieuw worden afgesteld

19 Waarom niet zelf doen

20 Zijn er nog vragen?


Download ppt "Ademautomaten. Waarom een ademautomaat Onze luchtvoorziening Om de druk te verlagen Twee traps systeem Eerste trap verlaagd de druk naar 8 tot 11 bar."

Verwante presentaties


Ads door Google