De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Software Engineering EINDPROJECT INFORMATICA. SOFTWARE ENGINEERING 2 Managen van grotere softwareprojecten Onstaan uit noodzaak: betrouwbare software.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Software Engineering EINDPROJECT INFORMATICA. SOFTWARE ENGINEERING 2 Managen van grotere softwareprojecten Onstaan uit noodzaak: betrouwbare software."— Transcript van de presentatie:

1 1 Software Engineering EINDPROJECT INFORMATICA

2 SOFTWARE ENGINEERING 2 Managen van grotere softwareprojecten Onstaan uit noodzaak: betrouwbare software Grote projecten gestructureerd aanpakken Heel precies specificeren: Wat gaat er precies gemaakt worden (eisen) Wie gaat wat precies doen (taakverdeling en planning) Wat is er precies gedaan (documentatie en verantwoording)

3 EINDPROJECT INFORMATICA 3 Ontwikkelen van een groot informaticaproduct in teamverband Doorlopen van een volledige ontwerpcyclus volgens het waterval model Eindproduct belangrijk, maar projectmanagement en proces zeker ook. Weging: Product: +- 60% Proces en documentatie: +- 40% Vergelijkbaar: profielwerkstuk

4 KEUZE 4 Voor het project kun je kiezen uit: Gamedesign met bv. Greenfoot of Gamemaker Dynamische website met Php/MySQL of een CMS of Joomla/Wordpress From NAND to Tetris Eventueel eigen idee (in overleg met Wt uiteraard) ± 16 weken -> ± 42 lessen Lessen + thuiswerk = 70 SLU per persoon SE valentie 6 (= 3x een normale PO)

5 GAMEDESIGN / SIMULATIE 5 Kies een geschikte programmeertaal (Greenfoot, Python, UDK/Unity (3D), evt Gamemaker, …) Je hebt gamedesign ervaring (Ganzenbord en Greenfoot shooter). Verwacht wordt dat je daar qua complexiteit ruim overhen gaat Een game kan ook een simulatie zijn (een biologisch proces bijvoorbeeld). Verzin een interessante case en bouw een zinvol model waar ook berekeningen en/of voorspellen

6 WEBSITE MET JOOMLA OF WORDPRESS Kant en klaar CMS (content management systeem) Zeer uitgebreid configureerbaar en vele extensies beschikbaar Gebruikt voor 1000-en complexe websites op het internet. (Bedrijfswebsites, blogs, etc). Joomla/Wordpress werkt al “out of the box”, dus verwacht wordt dat je een eigen template bouwt en zelf functionaliteit toevoegt Zoek een echte klant! -> Er ligt een concrete opdracht vanuit de Oudervereniging. 6

7 PHP/MYSQL 7 Dynamische website gekoppeld aan SQL database Volledig “met de hand” te bouwen. Zelf php taal leren (lijkt op Java) Denk aan bijv. Browsergame.

8 FROM NAND TO TETRIS 8 Zelfstudiecursus Computer Science Niveau: 1e jaar universiteit (Harvard) Bouw een (virtuele) computer vanaf de grond af op en programmeer een tetris game ervoor Logische poorten -> Hardware -> Machinetaal -> Hogere programmeertaal -> Operating system -> Software Uitdaging voor de echte Informatica held

9 EIGEN IDEE Eigen ideeën voor de invulling zijn welkom Informatica gerelateerd Qua diepgang en omvang vergelijkbaar met andere keuzes. Zelfde ontwerpcyclus Zelfstandigheid vereist: Wt heeft niet overal verstand van… Wt heeft beschikbaar: 2x Raspberry Pi. 1x Arduino Android/iOS app … 9

10 GROEPJES 10 Groepjes van 3 (eventueel 4) Verschillende rollen (vaak meerdere rollen per persoon of meerdere personen per rol): Projectleider (verplicht!) Programmeur Grafisch ontwerper Gamedesigner (game) Leveldesigner (game) Databaseontwerper (php) Tester...

11 WATERVALMODEL 11 Verschillende fasen. Elke fase levert een mijlpaalproduct Fasen lopen in elkaar over Functioneel ontwerp Technisch ontwerp Implementatie Testen Documentatie/oplevering Analyse

12 ANALYSE 12 Vaststellen eisen (indien van toepassing: in overleg met opdrachtgever) Maken projectplan (startdocument) Taakverdeling Tijdsplanning Beknopte beschrijving van de projectinhoud

13 FUNCTIONEEL ONTWERP WAT GAAN WE MAKEN? (EISEN) 13 Requirements document 1.Inleiding 2.Globale beschrijving 2.1 Wat voor een soort game wordt het 2.2Een globaal overzicht van de opbouw van de game. 2.3Profielschets gebruikers 3.Functionele eisen 3.1Gebruikersinterface 3.2De game 3.2.1start spel 3.2.2level minigame 3.2.4………. 3.3 Installatieprocedure 4. Niet-functionele eisen 5.Project eisen

14 TECHNISCH ONTWERP HOE GAAN WE HET PRECIES MAKEN? 14 Beschrijft o.a. het volgende: De structuur van de programmacode. Objecten Scripts Pagina’s (php) Databaseontwerp (php) Te maken afbeeldingen, achtergronden en animaties. Te gebruiken geluidsfragmenten en fonts. …

15 IMPLEMENTATIE 15 Schrijven van de code Nauwkeurig volgen van functioneel en met name het technisch ontwerp

16 TESTEN 16 Testcases uitvoeren a.d.h.v. ontwerp Maak uitgebreide lijst testcases Verkeerde invoer Uit het scherm lopen Pagina bekijken zonder ingelogd te zijn. … Verhelp zo veel mogelijk bugs en fouten n.a.v.. Het testrapport Onverholpen bugs en verschillen met originele ontwerp toelichten

17 DOCUMENTATIE 17 Projectverslag Alle mijlpaaldocumenten Projectverloop Logboek! (om onenigheid binnen groep te voorkomen) Handleiding (in geval van klant)

18 DEADLINES 1. Startdocument: 18 december 2. Functioneel ontwerp: 23 januari 3. Technisch ontwerp: 6 februari 4. Implementatie: 15 april 5. Testrapport: 15 april 6. Einddocumentatie: 15 april 18

19 START PROJECT 19 Groepjes maken Projecttype en onderwerp kiezen Experimenteren met gekozen onderwerp Opstellen startdocument


Download ppt "1 Software Engineering EINDPROJECT INFORMATICA. SOFTWARE ENGINEERING 2 Managen van grotere softwareprojecten Onstaan uit noodzaak: betrouwbare software."

Verwante presentaties


Ads door Google