De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Welkom Even voorstellen. Allen welkom. Portofooninstructie 2007 Centrale Meldkamer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Welkom Even voorstellen. Allen welkom. Portofooninstructie 2007 Centrale Meldkamer."— Transcript van de presentatie:

1

2 1 Welkom Even voorstellen. Allen welkom.

3 Portofooninstructie 2007 Centrale Meldkamer

4 3 Programma Welkom Waarom deze instruktie Portofoon protocol Uitleg portofoon Management Meldkamer

5 4 Waarom deze portofoon instruktie. Het doel van deze portofooninstruktie is om een beter beeld te krijgen van het communicatie systeem dat door Stadstoezicht wordt gebruikt.

6 5 GPS satellieten werkplek hoofdmeldkamer: Fleetmanagement manager & reporting portofoons Fleetmanagement Workstations (4x) Ethernet 100Mb Netwerk data/GPS “in-uit” spraakaanvragen “in” Fleetmanagement Server (1x) spraak antennes buiten op dak gemonteerd FM WKSTN Zenitel UCGW ClearTone CM9000 Tetra radio XML RS232 MCCN Tetra Netwerk FM Server Zenitel UCGW ClearTone CM9000 Tetra radio XML RS232 spraak Beamer data GPS spraak versie A1 dd video switch in wand naast scherm spraak mobiel data mobiel spraak mobiel technische ruimte voicelogger

7 6 met deze informatie leer je helemaal niets ! je leert het pas door het te doen…

8 7 Portofoon bediening

9 8 Beheren gebruiker a.Aanzetten en uitzetten Houd de rode toets even ingedrukt tot je op het scherm iets ziet. Als er binnen twee a 3 seconden niets gebeurt controleer dan: –Druk je wel op de juiste knop? –Is de batterij leeg? Met dezelfde toets zet je de portofoon uit (even ingedrukt houden) b. Instellen voor gebruik Controleer voordat je je aanmeldt dat de instellingen van de portofoon: –Zie je je portofoonnummer? “geen ontvangst” betekent geen portofoonverbinding, sta je soms binnen? – Zie je de juiste locatie? Bijv. Nieuwpoortstraat (NP) Wijzig de locatie met 2 x vanuit het beginscherm (kies dan opties en dan mappen) –Zie je de juiste groep? Wijzig groep met de ronde toets en bevestig dan met kies. Je kunt ook met het draaimenu (volumeknop) een groep kiezen (volumeknop even indrukken en dan verschijnt op het scherm) c.Blokkeren en vrijgeven –Blokkeer het toetsenbord doo op menu en sterretje te drukken –Druk 2 bovenop de volumeknop tot je 2 piepjes hoort. op dezelfde wijze geef je het toetsenbord weer vrij..

10 9 instrument voor communicatie 1 Digitale berichten zoals “aanvang dienst” verzenden Selecteer het te verzenden bericht door en dan Kies het juiste bericht en verzendt dat bericht met 1. aanvangdienstals uw portofoonis ingesteld en u gaat aan het werk 2. Einde dienstAls u uw werk gaat beeindigen 3. Spraak MKals u met de meldkamer wilt praten 4. Info verzoekAls u met de meldkamer wilt praten (maar geen haast) 5. Niet beschikbaarAls u niet beschikbaar bent voor de meldkamer 6. BeschikbaarAls u weer beschikbaar bent voor de meldkamer 7. PrioriteitAls u met de meldkamer wilt praten, met voorrang Correct bedienen van de spreeksleutel –Bedenk letterlijk wat je gaat zeggen –Houd de portofoon voor je gezicht –Druk de spreeksleutel in en haaladem ( de verbinding wordt geopend) –Begin met praten: praat helder en duidelijk –Eindig met “over” –Laat de spreeksleutel los.

11 10 Instrument voor communicatie 2 c. Stemberichten verstaanbaar laten overkomen Houd de portofoon ongeveer 25 centimeter voor je gezicht, op de hoogte van je nek: je kan het scherm goed zien en lezen Je stem klinkt luid en duidelijk Praat helder en voldoende luid Spreek elkaar met aan met u Namen en kentekens altijd spellen met het Nederlands telefoonalfabet A Anton F Ferdinand K Karel P Pieter U Utrecht B BerhardG Gerard L Leo Q Queen V Victor C CornelisH Hendrik M Maria R Rudolf W Willem D Dirk I Izaak N Nico S Simon X Xantippe E Eduard J Johannes O Otto T Tinus Y Ypsilon IJ IJsbrand

12 11 Noodoproep Noodoproep plaatsen en afhandelen Druk de rode knop ongeveer 2 seconden in: Je hoort een geluidssignaaltje (2x een bel) Er verschijnen wat meldingen op het scherm Wacht op de oproep van de meldkamer. Meldt wat u nodig hebt: Wie ( Politie, Ambulance of Brandweer ) Wat ( wat is er gebeurt, ongeval, bedreiging of brand ) Waar ( plaats van delict,) De meldkamer licht chef in en stuurt de gevraagde assistentie en indien gewenst ondersteuning van collegae.

13 12 Communiceren volgens protocol a. correct melden en sluiten. Gebruik vaste termen (gebruik portofoonnummers) Porto 000 kom eens uit voor porto 111 Cijfers apart uitspreken 1, 1, 1 dus niet honderd elf Dit is begrepen, sluit af met “over” en de meldkamer sluit het gesprek met over en uit, of bij einde dienst over en sluiten”. B. Zakelijk gesprekken voeren Spreek in de u vorm! Geen gesprekken over “koetjes en kalfjes” Berichten zo kort en zakelijk mogelijk houden. C. Privacy beschermen Blijf discreet ( je weet nooit wie er meeluisterd bijv omstanders enz). Zet zonodig de luidspreker uit via knop

14 13 Rapporteren van storingen Technische storingen melden Storingen melden via het portofoon storingsformulier Geef duidelijk aan wat de aard van de storing is De portofoon gaat via de leidinggevende naar de meldkamer met het storingsformulier.

15 14 Reparatieformulier

16 15 Beknopte Handleiding

17 16 Certificaat

18 17 Management GPS Voice-logging Reglement

19 18

20 19

21 20 Vragen!!!!! Er zijn natuurlijk momenten dat er vragen zijn. Er zijn altijd Centralisten die bereidt zijn u in deze te ondersteunen. Ter afsluiting een bezoek meldkamer


Download ppt "1 Welkom Even voorstellen. Allen welkom. Portofooninstructie 2007 Centrale Meldkamer."

Verwante presentaties


Ads door Google