De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren"— Transcript van de presentatie:

1 Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren
Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren

2 Doelen Kennis van risico's van middelengebruik
Kennis van de signalen van gebruik Eigen taak bij vroegsignalering Een signaleringsgesprek: hoe doe je dat? Wanneer en naar wie verwijs je door?

3 Programma Kennis van de risico's van middelengebruik Het opiniespel Signaleren Het signaleringsgesprek Verwijzen

4 Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?

5 Is er een probleem. Aantal jongeren dat drinkt, rookt en blowt
Is er een probleem? Aantal jongeren dat drinkt, rookt en blowt. (in de afgelopen maand) Hoeveel jongeren roken drinken en blowen in de afgelopen maand. Bron: Jeugd en Riskant Gedrag 2011, Utrecht 2012 Maandprevalentie: aantal jongeren dat in maand voorafgaand aan het onderzoek gerookt, gedronken of geblowd heeft.

6 Alcohol, tabak, cannabis en XTC-gebruik
Dit is een overzicht van het percentage scholieren (12-18 jaar) dat ooit alcohol, tabak, cannabis of xtc heeft gebruikt. Bron: Jeugd en Riskant Gedrag 2011, Utrecht 2012.

7 5 of meer glazen bij één gelegenheid
Jeugd en Riskant Gedrag 2011, Utrecht 2012. Actuele drinkers: percentage van hen dat maandelijks 5 of meer glazen drinkt bij één gelegenheid.

8 Hoe vaak blowen jongeren per maand? (15 jaar)
De 15- jarige jongeren die tijdens het onderzoek aangaven in de afgelopen maand geblowd te hebben, hoe vaak hebben zij in die maand geblowd? Bron: Jeugd en Riskant Gedrag 2011, Utrecht 2012

9 Waarom is drinken en blowen zo schadelijk voor jongeren?
De risico's van alcohol: Korte termijn: Alcoholvergiftiging Onveilige seks Black-out Geweld Slechte leerprestaties Lange termijn: Schooluitval Schade aan de hersenen Kans op alcoholprobleem/verslaving Ziekten: kanker, levercirrose, hart- en vaatziekten

10 De risico's van blowen Korte termijn:
Hoofdpijn, duizeligheid,verergeren slechte stemming Lange termijn: Schade aan de luchtwegen Slechte leerprestaties en schooluitval Psychische stoornis Verslaving

11 Landelijke richtlijn aanvaardbaar gebruik door jongeren
Alcohol Een jongere tot 16 jaar moet geen alcohol drinken. Cannabis en andere drugs Voor jongeren is geen aanvaardbare hoeveelheid voor gebruik gedefinieerd.

12 Landelijke richtlijn aanvaardbaar gebruik door jongeren
Vanaf 16 jaar bij voorkeur niet, maar als wel, dan matig alleen in het weekend; jongens maximaal 2 glazen, meisjes maximaal 1 glas

13 Problematisch gebruik
Het gebruik krijgt een steeds grotere rol in het dagelijks leven. Het gebruik veroorzaakt sociale problemen. Er wordt om de verkeerde redenen gebruikt (om problemen te vergeten en wegens spanningen).

14 Het opiniespel

15 Het signaleringsproces
waarnemen herkennen interpreteren toetsen gesprek voeren analyseren

16 Interpreteren FEATURE FILMS ARE THE RESULT
OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS Hoe vaak tel je de letter F? Meeste deelnemers zullen de letter F in het woordje "Of" niet zien staan.

17 Interpreteren Wat zien deelnemers? Een zwerver
Een oudere man die een tukje doet op een bankje Iemand die onwel geworden is

18 Interpreteren Wat ziet u? Een drukke zakenman… met superdeal of zo?
Een carrière man, uitslover in pak Een man in pak die belt en iets op een papiertje en op een rekenmachine leest!

19 Fasen in middelengebruik
1. Experimentele fase 2. Sociale fase 3. Problematische fase 4. Verslavingsfase

20 Welke fase van gebruik? (1)
‘Ik was gewoon nieuwsgierig wat er zou gebeuren als ik een joint nam. Dus dat heb ik gewoon een keer gedaan.’

21 Welke fase van gebruik? (2)
‘Ik drink elke dag alcohol. Ik wil wel minderen, maar dat is best lastig. Door de alcohol vergeet ik even problemen. Ik ga vaak lekker stappen met vrienden. Door de weeks drink ik minder dan in het weekend. Ik wil wel m’n school afmaken.’

22 Welke fase van gebruik? (3)
'Alcohol is gewoon gezellig. Als ik met mijn vrienden uitga vind ik het leuk om een paar biertjes te drinken.'

23 Factoren bij problematisch gebruik
de hoeveelheid die gebruikt wordt de sociale gevolgen de reden van het gebruik de persoon zelf de context waarin gebruikt wordt

24 Het signaleringsgesprek
Doel Gesprekstechnieken: open vragen stellen een open houding reflectief luisteren bevestigen samenvatten

25 De Do's! Open vragen Bekrachtigen Empathie Reflectief luisteren
Bevorderen zelfvertrouwen Samenvatten Benadrukken eigen verantwoordelijkheid

26 Hoe vraag je het gebruik uit?
8 vragen de zakkaart, een hulpmiddel

27 Stadia van gedragsverandering

28 De don'ts! afkeuren/veroordelen adviseren confronteren discussiëren
de les lezen belachelijk maken dreigen/waarschuwen diagnosticeren

29 Attitudeverandering Wees een OEN Open, Eerlijk, Nieuwsgierig
Gebruik LSD Luisteren, Samenvatten, Doorvragen en NIVEA Niet Invullen Voor Een Ander Laat OMA thuis Niet Oordelen, Moraliseren, Adviseren

30 Oefening Nogmaals de Do's!
Open vragen Bekrachtigen Empathie Reflectief luisteren Bevorderen zelfvertrouwen Samenvatten Benadrukken eigen verantwoordelijkheid

31 sites over alcohol en drugs

32 Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren"

Verwante presentaties


Ads door Google