De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Crowdfunding en subsidies

Verwante presentaties


Presentatie over: "Crowdfunding en subsidies"— Transcript van de presentatie:

1 Crowdfunding en subsidies
Sandra Muller

2

3 Iron Sky Opbrengt crowdfunding: € 1.000.000
Door middel van: Merchandise en micro- financiering ( Opbrengst fondsen en sponsoren: € ,- Internationale bijdragen dankzij grote betrokkenheid publiek

4 Iron Sky Teasers (8.500.000 views op YouTube)
Hoge kwaliteit materiaal beschikbaar stellen (wallpapers, foto’s, video, muziek, script) Updates Video dagboeken Mogelijkheden als figurant Demand Iron Sky!

5 Iron Sky Wat kunnen we leren van Iron Sky?
Donateurs willen onderdeel zijn van het proces; Geef het project een gezicht: maak het menselijk; Helder en regelmatig communiceren; Neem de tijd; Zet de resultaten in om fondsen te werven; Blijf realistisch!

6 Crowdfunding in Nederland
Verschuiving van overheidsteun naar crowdfunding Vele kleintjes maken één grote Mobiliseren massa via social media

7 Crowdfunding in Nederland

8 Crowdfunding in Nederland
Film: Cinecrowd:

9 Crowdfunding in Nederland
Beeldende kunst: Voor de kunst: (projecten) Micromecenaat: (kunstenaars, individueel)

10 Crowdfunding in Nederland
Boeken: Ten pages: (manuscripten)

11 Crowdfunding in Nederland
Instellingen: - Find your funding: (eerste contact)

12 Crowdfunding in Nederland
Wat heb je nodig? Duidelijke projectomschrijving Tegenprestaties Teaser Communicatieplan Draagvlak

13 Belangrijk bij starten met giften
Culturele ANBI status (belastingdienst)

14 Fondsenwerving

15 Fondsenwerving

16 Fondsenwerving Internationaal Nationaal Regionaal Lokaal Publiek
Privaat

17 Fondsenwerving Wat is belangrijk: Schrijf een goede projectopzet
Begin met fondsenwerving voordat je start met het project Denk breed Zorg voor een goede aansluiting bij de doelstellingen van het fonds Wie vraagt aan?

18 Fondsenwerving Een goede projectopzet bevat: Doelstelling Doelgroep
(Mogelijke) samenwerkingspartners (taken, bijdrage en verantwoordelijkheden) Denk breed! Uitvoerende partijen Communicatie/PR Planning Begroting

19 Fondsenwerving Aandachtspunten voor fondsen: Communicatie
Uitstraling (nationaal/regionaal/lokaal) Draagvlak/bereik/behoefte Kwaliteit Samenwerking Deelname andere fondsen Eigen bijdrage (uren!) Sponsoren

20 Fondsenwerving Prioriteiten: Breed bereik Educatie Participatie
Vernieuwing Verdieping

21 Voorbeeldproject Tentoonstelling buitenlandse kunstenaar(s) in
Nederland Voorwaarden Wat is de uitstraling van de kunstenaar? Is er uitwisseling mogelijk? Mogelijkheden Artist in residence ( Mondriaanfonds (uniek/vernieuwend) VSB fonds (vernieuwend) Koppeling met randprogramma

22 Voorbeeldproject Boek over een schilder (lokaal) Voorwaarden
Wat is/was de betekenis van de kunstenaar Mogelijkheden tot koppeling met publiekspresenataties Mogelijkheid voor ebook of website (toegankelijkheid) Mogelijkheden Hendrik Muller Fonds Stichting Dioraphte - Stichting MusartE Mondriaanfonds (koppeling met presentatie) Lokale fondsen: Amsterdams Fonds voor de Kunst

23 Voorbeeldproject Spelprogramma voor basisschoolkinderen Voorwaarden
- Focus ligt op productontwikkeling Samenwerking met onderwijs aan de voorkant Mogelijkheden Fonds voor cultuurparticipatie (vernieuwend en actief) Het AMVJ Fonds (participatie van Amsterdamse jongeren) VSB Fonds (meer begrip) SNS reaal fonds (vraaggericht, didactische visie) Stichting DOEN (maatschappelijke rol cultuur) Lokale fondsen

24 Voorbeeldproject Aankoop voor een museum Voorwaarden Collectiebeleid
Openbare collectie Collectie Nederland Mogelijkheden Hendrik Muller Fonds Mondriaanfonds VSB Fonds (opvullen hiaat in collectie) SNS Reaalfonds Vereniging Rembrandt Kunstkoopregeling

25 Voorbeeldproject Kunsthistorisch onderzoek Voorwaarden
Wat draagt het onderzoek bij aan de huidige kennis/beschikbare informatie Koppeling met publieke presentaties? Koppeling met educatieve projecten? Mogelijkheden - VSB fonds (publicaties cultureel erfgoed en kunsten)

26 Tips Weet wat jouw project uniek/bijzonder maakt Denk creatief
Neem de tijd Ga het gesprek aan Vraag een fondsenwerver Geef niet op!

27 EINDE


Download ppt "Crowdfunding en subsidies"

Verwante presentaties


Ads door Google