De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling Wiens verantwoordelijkheid? Maria Urselmann en Wil Boezen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling Wiens verantwoordelijkheid? Maria Urselmann en Wil Boezen."— Transcript van de presentatie:

1 Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling Wiens verantwoordelijkheid? Maria Urselmann en Wil Boezen

2 Doel workshop Inzicht geven in een toepassing van PBS- interventie in de bovenbouw Het bieden van een tool die kan helpen bij de motivatie van de leerling in het VO. Aanzetten tot kritisch denken t.a.v. gebruik inzetcijfer.

3 Gedragsverwachtingen Deelnemers workshop Een kritische blik op het onderwerp Actief participeren aan de workshop

4 Ontwikkeling van PBS tot nu op het Kandinsky College Na 4 jaar is PBS goed verankerd in de onderbouw Groen is goed geïmplementeerd Van groen naar geel Start PBS captains dit schooljaar Onze focus op de bovenbouw

5 Opzet van deze workshop Deelnemers maken kennis met de pilot inzetcijfer H 4 van vorig schooljaar Vragen voor de deelnemers Enkele gegevens uit de evaluatie van de pilot Interactief aan de slag Hoe gaat Kandinsky verder met de pilot Stellingen

6 Leerrendement en gedrag

7 Aanleiding voor de pilot Frustratie

8 Stappen die gezet worden kernteam > gesprek communicatie (team en groepje leerlingen) start na de voorjaarsvakantie 2014 inzetcijfer met range 1 t/m 3 studiehouding inzichtelijk maken/aanleren gebruik van Magister zichtbaar voor leerling, ouders, mentor, vakdocent, zorgteam, afdelingsleider inzetcijfer gebruiken in mentorgesprek.

9 Wat levert het op? transparantie in inzet variabel inzetcijfer inzicht in leerling en klas complimenten en ondersteuning

10 Van uitvoering naar evaluatie Welke vragen stel je aan wie?

11 Data uit evaluatie van leerlingen 36 van 46 respondenten vullen in dat hun gedrag niet veranderde. “Ik heb niets veranderd, ik let meestal aardig goed op in de les en ben niet meer of minder goed gaan opletten.”

12 Data uit evaluatie van leerlingen

13 Data uit evaluatie van mentoren Een mentor geeft aan dat hij bewuster kijkt naar gedrag van leerlingen. Een ander zegt dat gemotiveerde leerlingen het nog beter willen doen en dat ongemotiveerde leerlingen het vaak niets uitmaakt.

14 Data uit evaluatie van mentoren

15 Data uit interviews met mentoren vakdocenten: duidelijke criteria hanteren mentor: naast schriftelijke ook mondelinge uitleg mentor: gebruik inzetcijfer is waardevol mentor: inzetcijfer mag geen pressiemiddel zijn mentor: risico op accent leerling met cijfer 1 of 3 mentor: inzetcijfer is een mooie tool om in gesprek te gaan (ook als het goed gaat)

16 Aan de slag Oefening in 4 groepen: Bedenken van criteria Verversen van inzetcijfer Het proces: waar houd je allemaal rekening mee Waar gebruik je het inzetcijfer voor? Data uit interviews met mentoren

17 Veranderingen naar aanleiding van evaluatie tussentijdse mondelinge evaluatie met mentoren inzet van PBS-captains onder supervisie van coördinator traject over meerdere periodes elke docent geeft zijn criteria voor inzetcijfer informatie naast digitaal vooral ook in dialoog

18 Tijdpad Start 25 november Tussentijdse evaluatie eind eerste semester begin januari peiling bij PBS-captains Traject loopt t/m juni Inzetcijfer op agenda bij ouderavond in mei Inzetcijfer wordt gebruikt bij leerlingenbespreking eind juni Evaluatie wanneer en hoe?

19 Stellingen Wat vinden wij van: Het inzetcijfer mag door de vakdocent als pressiemiddel gebruikt worden.

20 Stellingen Wat vinden wij van: Als de docent niet achter het gebruik van inzetcijfer staat, hoeft hij niet mee te doen.

21 Stellingen Wat vinden wij van: Het inzetcijfer dat de vakdocent geeft, mag in zijn gesprekscyclus gebruikt worden.

22 Motivatie


Download ppt "Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling Wiens verantwoordelijkheid? Maria Urselmann en Wil Boezen."

Verwante presentaties


Ads door Google