De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een Nieuwe Tijd Begint. Een `Nieuwe Tijd`! 2 Verandering in: Denken (p. 1) Handel en economie (p. 2) Macht en politiek (p.3) Geloof en religie (p. 4)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een Nieuwe Tijd Begint. Een `Nieuwe Tijd`! 2 Verandering in: Denken (p. 1) Handel en economie (p. 2) Macht en politiek (p.3) Geloof en religie (p. 4)"— Transcript van de presentatie:

1 Een Nieuwe Tijd Begint

2 Een `Nieuwe Tijd`! 2 Verandering in: Denken (p. 1) Handel en economie (p. 2) Macht en politiek (p.3) Geloof en religie (p. 4)

3 1. De Renaissance verbreidt zich over Europa

4 Renaissance: Wedergeboorte van de klassieken(Oudheid) vanaf +/ In Italië. - Waarom daar? 4

5 Renaissance: In Italië. - Waarom daar? 5

6 Renaissance ontstaat in Italië. Waarom daar? 1.Door het transport van kruisvaarders naar Constantinopel. 2.Overblijfselen van de oudheid in Italië. 3.Italiaanse stadstaten waren rijk en hadden dus geld oor kunst en wetenschap. Vanuit Italië verspreidt de Renaissance zich over heel Europa. In Nederland eerst in het Zuiden (België) 6

7 Renaissance: Drie belangrijke denkbeelden: 1.Ieder mens is belangrijk en het is goed om jezelf op de voorgrond te plaatsen. 7

8 Renaissance: Drie belangrijke denkbeelden: 2. Ieder mens leeft voor zichzelf en niet voor een-of- andere groep 8

9 Renaissance: Drie belangrijke denkbeelden: 3. Geniet van het leven op aarde en denk niet alleen maar aan de dood. 9

10 Verschil leven in de Renaissance en in de Middeleeuwen. Middeleeuwen:Renaissance: God en kerk in het Middelpunt Leven na de dood centraal Het leven is zwaar Informatie via geloof en kerk. Bijbelse thema’s in kunst De mens in het Middelpunt Dagelijks leven belangrijk -Carpe Diem (latijn) -Vertrouwen in de menselijke intelligentie  bloei van de wetenschap -Minder Bijbelse thema’s Mythologische thema’s 10

11 Ideeën van de Renaissance waren vooral interessant voor een kleine maar belangrijke groep. Kooplieden Vorsten en edelen Kunstenaars Geleerden Waarom deze vier groepen? 11

12 Kooplieden Wilden genieten van hun rijkdom en status. Vorsten en edelen Meer macht, ten koste van de kerk. Kunstenaars Geïnspireerd door de oudheid. Maakten kunst op eigen naam. Geleerden Geïnspireerd door de oudheid. 12

13 Kunst in de Renaissance: - Emotie - anatomie: Natuurgetrouw - Perspectief - Verweving kunst en wetenschap - Dominant thema: klassieke Mythologie 13

14 Kunst in de Renaissance: - Emotie - anatomie: Natuurgetrouw - Perspectief - Verweving kunst en wetenschap - Dominant thema: klassieke Mythologie 14

15 15 Guido di Pietro, known as ANGELICO The Coronation of the Virgin

16

17 17 The Temptation of Christ, ca

18 18 Florence: stad van de Renaissance

19 19 Basilica di Santa Maria del Fiore Arnolfo di Cambio

20 20 Bouwkunst in de Renaissance Harmonie en orde waren van groot belang. In plaats van Wiskunde werd menselijk lichaam belangrijke inspiratiebron.

21 21 Santa Maria Novella (Florence) Herbouw in 15 e eeuw. Betaald door textielhandelaar. Decoratieve vormen: humanistisch (mens als uitgangspunt) Klassieke elementen: Korintische Zuilen.

22 Mens van Vitruvivus (of Vitruviusman) Leonardo da Vinci Verband met Renaissance? Romeinse architectuur?

23 Door DaVinci getekend bij aantekening over Vitruvius. Romeins architect Weinig over bekend. Schreef De architectura

24 De architectura van Vitruvius 10 boeken over Romeinse bouwkunst. Architectuur. Mijnbouwkunde Werktuigbouwkunde

25 De architectura Werktuigbouwkunde

26 De architectura Mijnbouw

27 De architectura Belangrijkste bron over Romeinse bouwkunst Middeleeuws manuscript (1390)

28 “Vitruvius de architect schrijft in zijn werk over de architectuur, dat de maten van de mens zijn volgens de natuur”

29 Da Vinci ging daarom deze verhoudingen bestuderen. AfstandIn lichaamslengte Haargrens tot onderkant kin 1/10 Kruin tot onderkant kin1/8 Maximaal breedte schouders 1/4 Midden borstkas tot kruin1/4 Elleboog tot vingertop1/4 Elleboog tot oksel1/8 Lengte hand1/10

30 De bevindingen van Da Vinci beïnvloeden de architectuur van de Renaissance. Decoratie en verhoudingen werden humanistisch: de mens als uitgangspunt.

31 31 Santa Maria Novella (Florence) Herbouw in 15 e eeuw. Betaald door textielhandelaar. Decoratieve vormen: humanistisch (mens als uitgangspunt) Klassieke elementen: Korintische Zuilen.

32 Wetenschap in de Renaissance: Copernicus 1473 – 1543 “De aarde draait om de zon, niet omgekeerd.” Heliocentrisme 32

33 Wetenschap in de Renaissance: Galileo Galilei Bewees de stelling van Copernicus m.b.v. telescoop. 33

34 Wetenschap in de Renaissance: Maar hij kwam in de problemen met de kerk… Galilei voor de pauselijk inquisitie “God heeft de aarde op zijn plaats gezet, en deze zal nooit daarvandaan bewegen.” (Psalm 104:5) 34

35 26 Ook in de wetenschap keek men terug naar de oudheid en bestudeerde men werken uit de oudheid. De schroef van Archimedes Stelling van Pythagoras Wetenschap in de Renaissance: 35

36 De schepping van Adam (Michelangelo) 36

37 2. Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen 37

38 Portugezen gaan handel drijven Portugezen verkennen Afrika en Azië. Waarom? 1.Steun voor strijdt tegen moslims. 2.Visgebieden 3.Volkeren om mee te handelen. 4.Op zoek naar zeeweg naar Azië. 38

39 Portugezen gaan handel drijven 1488: Portugezen bereiken Zuidelijke punt Afrika 1498: Vasco di Gama bereikt India 39

40 Gevolgen van de ontdekkingsreizen: Ontdekking nieuwe gebieden Ingrijpende verandering wereldbeeld Kennismaking met nieuwe culturen Eurocentrisme Vernietiging en onderwerping van inheemse culturen (met behulp van Buskruit en ziekten) 40

41 Portugezen gaan handel drijven Portugezen stichtten factorijen: handelsposten 41

42 Portugezen gaan handel drijven Portugezen hebben betere wapens dan de volkeren in Afrika en Azië. Concurrenten worden daardoor snel verslagen. Volkeren worden gedwongen om met Portugezen te handelen. 42

43 Portugezen gaan handel drijven Portugezen hebben betere wapens dan de volkeren in Afrika en Azië. Concurrenten worden daardoor snel verslagen. Volkeren worden gedwongen om met Portugezen te handelen. 43

44 Portugezen gaan handel drijven Portugezen hebben betere wapens dan de volkeren in Afrika en Azië. Concurrenten worden daardoor snel verslagen. Volkeren worden gedwongen om met Portugezen te handelen. 44

45 Spanjaarden ontdekken Amerika en vestigen er een Koloniaal rijk Columbus ontdekte voor de Spanjaarden Amerika. Zij maakten geen factorijen maar kolonies: veroverd gebied waar landgenoten konden wonen. 45

46 De reis van Columbus 46

47 Door het succes van de Spanjaarden in Amerika en de Portugezen in Azië volgden andere Europese landen snel. Nederland, Engeland en Frankrijk streden ook voor handel en kolonies in de nieuwe ontdekte gebieden. 47

48 Door het succes van de Spanjaarden in Amerika en de Portugezen in Azië volgden andere Europese landen snel. Nederland, Engeland en Frankrijk streden ook voor handel en kolonies in de nieuwe ontdekte gebieden. 48

49 Amerika werd door de Europese kolonisators flink uitgebuit: Zuid-Amerika: zilvermijnen (Spanje) Noord-Amerika: veeteelt, jacht op dieren (bonthuiden) en handel met indianen. Het meeste leverde de plantages op: tabak, koffie en suiker. Hier werden slaven aan het werk gezet. 49

50 Amerika werd door de Europese kolonisators flink uitgebuit: Zuid-Amerika: zilvermijnen (Spanje) Noord-Amerika: veeteelt, jacht op dieren (bonthuiden) en handel met indianen. Het meeste leverde de plantages op: tabak, koffie en suiker. Hier werden slaven aan het werk gezet. 50

51 Gevolgen van de Ontdekkingsreizen 1.Verspreiding van mensen over de hele wereld onder blanke leiding. 2.Miljoenen sterven door ziekten en door geweld 3.Uitwisseling van producten en begin van een wereldeconomie 51

52 1.Verspreiding van mensen over de hele wereld onder blanke leiding. 52

53 2. Miljoenen sterven door ziekten en door geweld 500,000 tot 1 miljoen indianen gestorven door oorlog, uitbuiting en ziekte. Uitbuiting van Afrikaanse slaven 53

54 Gevolgen van de Ontdekkingsreizen 3. Uitwisseling van producten en begin van een wereldeconomie Driehoekshandel 54

55 55 Waldseemüller map De eerste kaart waar de naam ‘America’ op staat.

56 3. Opkomst van machtige vorsten

57 Wie heeft de meeste macht?

58 Wie had de meeste macht in het Frankrijk van de 17 e eeuw?

59 I De Koning Deze was een absoluut vorst. Hij had alle macht op: - Sociaal-economisch gebied - Politiek gebied - Religieus gebied -Cultureel gebied

60 Hij had deze macht gekregen door het droit divin: het goddelijke recht.’ Men zag de koning als een God op aarde. Zijn wil was dus automatisch wet. “De Staat, dat ben ik!” “L’état c’est Moi!”

61 In de middeleeuwen: strijdt tussen de paus en koning: wie heeft de meest macht Voor het absolutisme God wil dat we onze macht delen: de Paus is de baas over de godsdienst, wij de over de rest. Petrus kreeg van Jezus de macht over de hele wereld. Als opvolger van Petrus zijn wij dus ook dus baas over jullie!

62 Lodewijk bouwde in Versailles een paleis. Daar woonde hij met zijn familie en personeel. Om de adel onder controle te houden verplichtte hij ze om regelmatig langs te komen op het Paleis van Versailles. Andere koningen volgden het voorbeeld van Lodewijk en lieten grote paleizen bouwen. Lodewijk XIV en zijn Paleis in Versailles

63 Cultuur: Het paleis van Versailles Het paleis in 1668

64 Cultuur: Het paleis van Versailles Plattegrond van het Paleis

65 Cultuur: Het paleis van Versailles De tuinen van Versailles: Volledige macht en controle over de Natuur

66 Cultuur: Het paleis van Versailles Plafond

67 Cultuur: Het paleis van Versailles Spiegelzaal

68 Cultuur: Het paleis van Versailles Gallerij der Veldslagen

69 Cultuur: Hofleven Le levée. ‘De koning staat op’

70 Paleizen die geïnspireerd zijn op het Paleis van Versailles Koninklijk Paleis Madrid Paleis Het Loo (nl) Paleis Sans Souci, Berlijn

71

72 4. De Christelijke kerk in Europa valt uiteen

73 5.2.3 De Reformatie 73

74 Het vagevuur Middeleeuwen: Na je dood: de hemel of de hel. Maar daarvoor moest je naar het vagevuur. Een korte straf voor kleine zonden Hoe lang? Lag aan: 1.Hoeveel zonden je had begaan. 2.Hoeveel goede werken je had verricht. 74

75 Het vagevuur Afbeelding uit

76 Het vagevuur Goede werken waren dingen die je voor de kerk deed. Hiervan kreeg je altijd bewijs: een aflaat Meer aflaten  minder tijd in het vagevuur Uiteindelijk de mogelijkheid om aflaten te kopen: aflatenhandel 76

77 Aflatenhandel Tekening uit

78 Johann Tetzel Berucht verkoper van aflaten. “Als het geld in de kassa rinkelt, Springen de zielen uit het vagevuur” Het werk van Tetzel inspireerde Luther om in protest te gaan. 78 „Wenn das Geld im Kasten klingt, die Seele aus dem Feuer springt.“

79 Steeds meer mensen zetten zich af tegen de aflatenhandel en andere gebruiken van de kerk. Drie oorzaken 79

80 Oorzaak 1: De Renaissance 80 Grieks en latijn werd meer en beter gelezen. Onderzoekers ontdekten dat er fouten waren gemaakt bij de vertaling van de bijbel. Ook spraken geestelijken over zaken die niet in de bijbel stonden.

81 Oorzaak 1: De Renaissance 81 Desiderius Erasmus was de beroemdste van deze onderzoekers – 1536 Schreef in het latijn (taal van intellectuelen Kritiek op geestelijken (gedroegen zich niet naar de leer van Jezus Wilde de kerk verbeteren, geen nieuwe kerk beginnen. Lof der Zotheid (beroemdste werk)

82 De lof der zotheid 82

83 Oorzaak 2: trouw aan eigen land en koning werd belangrijker 83 Koningen werden machtiger: opkomst absolutisme Mensen voelden zich steeds meer onderdeel van een land. Niet alleen christen Sommige koningen begonnen een eigen kerk waar ze zelf de baas over waren  Hendrik VIII

84 Oorzaak 3: Verschillende bevolkingsgroepen voelden meer voor een ander soort christendom (protestantisme) 84 Daarover later meer Laat een halve blz. open in je schrift

85 Maarten Luther 85 Duitse Monnik (1483 – 1546) Las de boeken van Erasmus en nam zijn kritiek over. Ging openbaar kritiek leveren op de kerk 95 stellingen (1517)

86 Wat was Luthers kritiek? Volgens Luther…. 1.Kon ieder mens contact maken met God, geestelijken waren hier niet voor nodig. 2.Moest iedereen daarom de Bijbel kunnen lezen. 3.Was een aflaat onzin, alleen God kon mensen vergeven. 4.Konden gewone mensen geen heiligen zijn, deze mocht je dus ook niet vereren. 5.Moesten geestelijken gewoon kunnen trouwen. 6.Was de kerk te rijk en vroeg de paus te veel geld van de arme bevolking. 7.Was rijkdom van de kerk alleen maar een afleiding van wat echt belangrijk was voor het geloof. 86

87 De paus was natuurlijk niet blij met deze kritiek 1520: Luther door paus ‘in de ban gedaan’. 87 Paus Leo X met twee kardinalen. Schilderij van Raphael.

88 Hanno de Witte Olifant, het ‘huisdier’ van Paus Leo X. 88 Overdreven. kerkelijke rijkdom?

89 1521: Luther moet ook verantwoording afleggen tegenover de Duitse keizer, Karel V. Het Duitse rijk was niet één land, maar een verzameling van kleine vorstendommen. Aan het hoofd van het rijk stond keizer Karel V. 89

90 Luther weigerde om afstand te doen van zijn denkbeelden en vluchtte. Frederik de Wijze (Saksen): nam Luther in bescherming. Veel vorsten waren het namelijk eens met Luther, omdat: 1.Zij wilden meer zeggenschap over de kerk 2.Luther vond dat de onderdanen altijd naar hun vorsten moesten luisteren 3.Luther wilden de kloosterorden afschaffen, die hadden veel grond die dan terug ging naar de vorsten. 4.Karel V wilde macht van de vorsten afpakken. 90

91 Veel boeren steunden Luther, want: Veel boeren betaalden belasting aan de kerk (luther vond dat de kerk geen geld mocht verdienen aan de grond die het had) Zij mochten van Luther de bijbel lezen. Maar, Toen zij in opstand kwamen koos Luther toch voor kant van de vorsten. Hij was bang voor teveel onrust. 1525: Boeren bloedige wijze onderdrukt 91

92 De Reformatie Christenen (volgers van Jezus Christus) Katholieken (Paus als leider) Protestanten (Geen paus, Bijbel staat centraal) Lutheranen (Protestanten die Luther volgen) Calvinisten (Protestanten die Calvijn volgen) Deze splitsing noemen we de Reformatie 92

93 Oorzaak 3: Verschillende bevolkingsgroepen voelden meer voor een ander soort christendom (protestantisme) 93 Adel: de Protestanten wilden de grond van de kerk opnieuw verdelen. Meer grond voor de adel. De gegoede burgerij (Rijke handelaren): Protestanten stonden voor eenvoudig leven en hard werken. Rijke burgers hadden hun rijkdom te danken aan hard werken. Boeren en arme burgers: vonden dat de kerk te rijk was en te veel belasting vroeg.

94 Contra-Reformatie 94 In het begin: geen bemoeienis van paus met Luther Toen Luther meer aanhangers kreeg pas tegenactie: contra-reformatie. 1.Verwijderen misbruiken: geen aflatenhandel 2.Bestrijden van ketterijen: zoveel mogelijk mensen bekeren. 3.Oprichten van rechtbank van inquisitie: meer rechtbanken die protestanten konden vervolgen.

95 Contra-Reformatie 95 Nieuwe kunststijl: Barok Voortzetting van de Renaissance: maar nog uitbundiger.

96 Gevolgen van de reformatie 96 De reformatie kon niet worden tegengehouden: de kerk viel uiteen. 1.Ontstaan godsdienstoorlogen: binnen landen en tussen landen onderling komt oorlog, vanwege verschil in geloof. Duitsland: oorlog tussen Karel V en vorsten. Tot Vrede van Augsburg (1555) cuius regio, eius religio: De vorst bepaalt de religie

97 Gevolgen van de reformatie Toenemen van Godsdienstige onverdraagzaamheid. De verschillende geloven moesten niets van elkaar hebben. 3. Vorsten besluiten slechts één godsdienst in hun land toe te staan: Een land wordt of katholiek of protestants, om oorlog te voorkomen.

98 Sint-Pietersbasiliek, Rome 98

99 Holy Trinity Church, Sliema, Malta 99


Download ppt "Een Nieuwe Tijd Begint. Een `Nieuwe Tijd`! 2 Verandering in: Denken (p. 1) Handel en economie (p. 2) Macht en politiek (p.3) Geloof en religie (p. 4)"

Verwante presentaties


Ads door Google