De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance."— Transcript van de presentatie:

1 Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance

2 Wedergeboorte In de Italiaanse stadsstaten van de 14 e eeuw (o.a. Venetië) ontstond een nieuwe cultuur –Er was veel vrijheid van denken –Voor nieuwe impuls zochten denkers, schrijvers en kunstenaars naar waardevolle zaken uit het verleden Bij de Klassieke Grieken en Romeinen –Door literatuurstudie; via de Arabieren kwam men aan deze werken (zie eerder) Zij werden humanisten genoemd –Zoekers naar een ideale vorm van mens-zijn –Een wedergeboorte van het Klassieke »De Renaissance H4:§ 3:p74-5 Hier begint de nieuwe tijd

3 Veranderd mensbeeld –De nietige Middeleeuwse mensch –Alleen van de Klassieke Tijd overnemen wat in haar (lees: dé Kerk) kraam te pas kwam –Mens op de voorgrond –Het individu wordt belangrijk –Je leeft nu, niet pas in het ……….. –Individuele ontplooiing voorop –De ideale mens: ‘uomo universale’ Van beperkt Naar

4 Dé Homo Universalis: Leonardo Da Vinci

5 Renaissance in de Nederlanden Eerst landt de Renaissance in de Zuidelijke Nederlanden –Via de handel met de Noord-Italiaanse steden –Daarna in de rest van Europa –Zo ook in Rotterdam waar Erasmus de Nederlandse exponent van het Humanisme wordt (lees en leer Erasmus, p. 70 AB) ▼ Het Humanisme van de Renaissance staat voor –het bedrijven van wetenschap –humanoria zijn wetenschappen, bijvoorbeeld taal, literatuur, filosofie, de fijne kunsten, geschiedenis

6 Renaissance en Humanisme waardigheid van de mens ontwikkeling en vorming van de mens het belang van het individu een afkeer van dogmatiek (strenge kerkelijke regels/leerstellingen) Kenmerken van het Humanisme

7 Erasmus van Rotterdam (1469?-1536) Typisch humanistisch denker en wetenschapper –Ontplooide zichzelf op verschillende vlakken van de wetenschap, was naast universitair docent ook raadsheer van keizer Karel V en vertaalde de Bijbel opnieuw en zelfstandig (dit was schokkend! Waarom?) Zocht voor zijn vertalingen de oorsprong van de bronnen –Sympathiseerde voor een deel met Luther, maar wilde alleen misbruiken binnen de kerk aanpakken –Zag de afscheiding van de kerk niet zitten (zoals de meeste Humanisten; wel kritiek, maar geen afscheiding) –Pleitte wel voor een tolerantie tussen de verschillende geloofsopvattingen

8 Erasmus van Rotterdam (1469?-1536) Doordat Erasmus bepaalde dogma´s van de kerk verwierp en pleitte voor tolerantie waren fanatieke katholieken tegen hem In zijn boek Lof der Zotheid werd naast mensen in het algemeen ook de Kerk op de hak genomen Paus Paulus V verbood zijn ´ketterse´ werk (pas na Erasmus’ dood, 1559!)


Download ppt "Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance."

Verwante presentaties


Ads door Google