De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Eerst milieu Bewoners óók Vracht elders! PVRC “Belofte Maakt Schuld“ Norm is hinder maat Iedereen bescher- ming Geen nacht- vluchten Vlieg hoger Grens.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Eerst milieu Bewoners óók Vracht elders! PVRC “Belofte Maakt Schuld“ Norm is hinder maat Iedereen bescher- ming Geen nacht- vluchten Vlieg hoger Grens."— Transcript van de presentatie:

1

2 Eerst milieu Bewoners óók Vracht elders! PVRC “Belofte Maakt Schuld“ Norm is hinder maat Iedereen bescher- ming Geen nacht- vluchten Vlieg hoger Grens aan de groei Spreid de hinder

3 11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 1 “Voor vliegtuiglawaai moeten dezelfde normen gelden als voor verkeerslawaai.”

4 11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 2  Nu is er een norm voor gemiddeld lawaai over een heel jaar. Overlast is niet gemiddeld.  Er moet ook voor vliegtuigen een lik op stuk beleid komen.  Vergelijk: de brommer en het verkeer. “De normering van overlast door vliegtuiglawaai moet niet alléén gebaseerd zijn op de gemiddelde overlast per jaar”

5 11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 3 Stelling 3 - een korte inleiding “Voor het buitengebied moeten in woongebieden leefbare normen gelden, die gehandhaafd moeten worden op basis van meten” Regio Castricum Eén nachtje PolderbaanPlus één ochtend Polderbaan Plus één middag PolderbaanPlus één avond Polderbaan 24 uur Polderbaan Vrijwel iedere dag... Dít was toch niet beloofd? 20 Ke contour  Buiten de 20 Ke contour is nu geen enkele wettelijke bescherming terwijl juist daar, zoals de regio Castricum, in feite de meeste mensen wonen.  Binnen de 20 Ke contour is relatief dunbevolkt gebied, daarbuiten niet.  Informatie kan niét de rol van handhaving overnemen. Vóór de Schipholwet: Die 5e baan valt wel mee. Bij ons geen ernstige overlast. Laat maar komen, die baan “ En als het fout gaat is er nog altijd de evaluatie in 2005.“ Nu de Schipholwet er is: Glíjvluchten zei U toch? O, zijn het helemaal geen glijvluchten…. Nu de Schipholwet er is: Hé! Ze vliegen wel érg laag! Waarom moét dat op 600 meter hoogte? Nu de Schipholwet er is: Op 30 km van Schiphol en toch zó laag?? Dat hoeft toch niet ? Nu de Schipholwet er is: Ze vliegen de hele dag maar door, en zo laag… Dát hadden ze in 2003 niet gezegd ! Na 2,5 jaar Polderbaan: Wanneer wordt het ‘foutje’ bij óns eens hersteld? We lijken hier wel vogelvrij.. Dít was toch niet beloofd??

6 11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 4  Het was een bewuste keuze om nachtvluchten boven de regio Castricum te concentreren.  Het afwentelen van het probleem op één groep in de samenleving is niet rechtvaardig. “Het concentreren van nachtvluchten in de regio Castricum is niet te rechtvaardigen” Sinds 2003: concentratie in de regio Castricum Uit: RIVM rapport Beoordelingskader Gezondheid en Milieu: nachtelijk geluid van vliegverkeer rond Schiphol en slaapverstoring 2004

7 11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 5  De huidige wet stelt een grens van maximaal 39.000 slaapverstoorden.  Het echte aantal is 320.000 slaapverstoorden (bron RIVM).  De wet is toch de wet? “320.000 slaapverstoorden is onacceptabel” Castricum-Uitgeest- Schermer Het aantal klachten per gemeente per 1000 inwoners (2003) Bron: RIVM 2004

8 11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 6  Volgens de wet zijn er harde milieugrenzen. Daarbinnen kan Schiphol groeien.  Nu de bescherming van de omwonenden tekortschiet, zal dat éérst gerepareerd moeten worden.  Expansie van Schiphol kan alleen binnen nieuw vastgestelde milieugrenzen aan de orde zijn. “De expansiedrift van Schiphol moet nu een halt worden toegeroepen” Erg veel klachten maar niet beschermd ± 450.000 inwoners

9 11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 7  Bewonersplatforms moeten een formele plaats krijgen in de besluitvormingsprocessen rond “Schiphol”.  CROS zorgt voor ongewenste filtering en verdunning van de bewonersstandpunten “De omwonenden van Schiphol zijn feitelijk monddood” “Schiphol hoort nu eenmaal in deze regio thuis. De luchthaven verschaft veel werk“ Wat zijn de adviezen van CROS nu nog waard? Op de website van CROS:

10 11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 8  De luchtverkeersleiding (LVNL) moet los komen te staan van de luchtvaartsector en alléén een taak hebben op het gebied van veiligheid en milieu.  Capaciteit is de afgeleide veiligheid en milieu. “Veiligheid en milieu gaan vóór capaciteit” “LVNL beschikt bij uitstek over de expertise om de gevraagde hoge uurcapaciteit te realiseren.” “LVNL ondersteunt volledig en actief de Mainport-doelstelling.“

11 11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Stelling 9  Vrachtvluchten geven extreme overlast.  Rotterdam is het logistieke centrum, ook qua aan- en afvoer.  Vrachtvluchten horen daarom thuis op de Maasvlakte en niet op Schiphol.  Beleidsregel: Rotterdam: vracht, Schiphol: passagiers. “Schiphol is er voor passagiers, de Maasvlakte voor vracht”

12 11 november 2005 Platform Vlieghinder Regio Castricum - Politiek Panel Afsluiting  Voor onze gasten: Dank voor uw komst en een goede reis naar huis!  Voor onze leden: Wel thuis en hopelijk welterusten! Dank voor uw bijdrage aan deze discussie! Tot Ziens!


Download ppt "Eerst milieu Bewoners óók Vracht elders! PVRC “Belofte Maakt Schuld“ Norm is hinder maat Iedereen bescher- ming Geen nacht- vluchten Vlieg hoger Grens."

Verwante presentaties


Ads door Google