De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

.........................................................................................................................................................................

Verwante presentaties


Presentatie over: "........................................................................................................................................................................."— Transcript van de presentatie:

1 M.G. van Hulst MBA l EcoBouw2014 l Utrecht l 25 september 2014 Energy Service Company: who cares? Praktische visie op ESCO’s

2 Duurzaam vastgoed

3 Transformatie Bron: ernstarchitecten.nl

4 Transformatie

5 Transitie bestaande bouw

6 Mindset

7 Andere insteek health people Wellness Productivity Sustainability

8 New thinking  Tip Start met de klant

9

10 En nu? Energy Service Company  Tip Biedt een service, niet een product

11 Scope

12 Nieuw businessmodel ESCo  Tip Zoek je partners

13 (O)EPC model  Tip Focus op prestatie, niet op financiën

14

15 UNESCO erfgoed Vervanging van verwarmingsinstallaties Toepassing van energiemeting en monitoring. Opstap naar verdere verduurzaming (verlichting en klimaatsystemen) Resultaat: ca. 17% besparing op gasverbruik Looptijd 10 jaren 15 Van Nelle Ontwerpfabriek

16 Kunsthal

17 naar een ontwerp van Rem Koolhaas (OMA) Aanleiding exploitatiedekking Energierekening voor renovatie: € 256k (in vier jaar verdubbeld!) G Label Consortium: Eneco, Dura Vermeer en Roodenburg 17 Kunsthal - omschrijving

18 Scope: o Bouwfysica: schil en compartimentering o Elektrotechniek, o.a. verlichting o Luchtbehandeling o Klimaatinstallaties o Regeltechniek Verbouwing: 7 maanden Looptijd (O)EPC: 15 jaar Investering: € 6.3 mio (€ 1.5 mio Eneco) Besparing onderhoud Besparing energie: van € 256k naar € 190k met een potentie richting € 135k. 18 Kunsthal - (O)EPC

19 Kunsthal – wat kon beter Integraliteit versus scope afbakening Wanneer is nee ook echt nee Post onvoorzien te snel gesneuveld Gebiedsuitwisseling onvoldoende benut Nog geen label C behaald

20 Kunsthal - leerpunten Vertrouwen Dialoog Conflict Flexibiliteit Transparantie Interactie tussen functie, energie en techniek Prestatieafspraken

21

22 Amstelring - aanleiding Verandering in de ouderenzorg o Productiegebonden kosten o Scheiden van wonen en zorg o Marktwerking Verouderd vastgoed. Onvoldoende ervaring en expertise op het gebied van vastgoedstrategie.

23 Amstelring - behoeften Vastgoed en zorg verbinden Gegarandeerde besparing op de exploitatie. Hierdoor vloeit meer geld richting de zorg. Creëren van een optimaal woon-/ werkklimaat. Vinden van betrouwbare partners t.b.v. vastgoedstrategie. Selectie op basis van marktgerichte concurrentiedialoog ‘Nul op de energiemeter’

24 Amstelring - aanpak Exclusief ontwikkelrecht (raamovereenkomst April 2014) Negen zorglokaties in Amsterdam en Amstelveen Eerste pilots: Bornholm, Groenelaan en Vreugdehof (eigendom)

25 Amstelring – leerpunten Techniek is niet het uitgangspunt, maar de vraag wanneer de transformatie succesvol is. Energiebesparing is slechts aanleiding, maar is wel een dominante factor. Vastgoed staat niet los van zorg: zorgvisie en vastgoedstrategie moeten integraal onderdeel uitmaken van de (O)EPC. Alle stakeholders moeten zo vroeg mogelijk en definitief betrokken worden.

26 Waarom een (O)EPC? Bevordert de samenwerking Biedt oplossingen voor tegenstellingen Output gestuurd Continu innoveren Transparant verdienmodel

27 ESCo = Klanten krijgen pas echt Energie als ze Service ervaren door middel van Coöperatie!

28 Contactgegevens Eneco Building Solutions Michael van Hulst MBA Senior Programma Manager Tel LinkedIn nl.linkedin.com/in/mvanhulst/

29

30 Verschuiving van aandacht Stakeholderdialoog steeds belangrijker Aandacht voor de eindgebruiker Combinatie van technische en gedragsinterventie Communicatie en gedragsbeïnvloeding Garantie op technische rendement vertalen naar gezondheid en productiviteit


Download ppt "........................................................................................................................................................................."

Verwante presentaties


Ads door Google