De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe leren kinderen,Hoe leren kinderen voetballen?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe leren kinderen,Hoe leren kinderen voetballen?"— Transcript van de presentatie:

1

2 Hoe leren kinderen,Hoe leren kinderen voetballen?

3 E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7

4 F Jeugd  F jeugd eerste jaar  moeilijk te coachen  Beheersen van de bal staat centraal  Belangrijk is dat ze veel aan de bal komen daarom eerst 4 tegen 4

5 Het is niet de bedoeling bij deze allerkleinsten( F eerste jaar )een formatie neer te zetten en spelers vanuit een bepaalde positie te laten spelen WAAROM NIET ? Dit druist in tegen de spontaniteit en bewegingsdrang wie deze kinderen kenmerken

6 Het doel bij de eerste jaar F pupillen is dat ze in dit soort wedstrijdjes : Veel aan de bal komen om zodoende de balvaardigheid te verhogen Technische aanwijzingen

7 Daarom extra techniektraining op woensdagmiddag

8 F Groep tweede jaar Bij deze spelers is 4 tegen 4 een uitstekend middel om te leren SAMEN SPELEN SPELEN VANUIT EEN BEPAALDE POSITIE

9 Basisformatie 4 tegen 4  Veldafmeting 20 x40 meter  Vorm van een ruit  Een achterste speler  Twee spelers aan de zijkant  Een voorste speler

10 ALGEMEEN BALBEZIT VELD GROOT MAKEN BALVERLIES VELD KLEIN MAKEN

11 Belangrijke taken bij balbezit  Achterste speler  Starten met de opbouw  Na een pass aanspeelbaar blijven

12 Spelers aan de zijkant  Aanspeelbaar zijn – ruimte maken voor de opbouw – breed houden  Weten wanneer je terug moet spelen  Voorste speler ondersteunen

13 Voorste speler  Aanbieden voor de bal op het moment dat het kan  Proberen direct te scoren

14  Uit voorzet medespeler scoren

15 Taken bij balbezit tegenstander  Goede organisatie - veldbezetting  Actief verdedigen – opbouw tegenpartij storen

16 Na verloop van tijd gaan ze ontdekken dat,wanneer er goed wordt samengewerkt er van positie kan worden gewisseld BV;een achterste speler die ruimte ziet en met de bal naar voren gaat waarbij een speler aan de zijkant de positie waarneemt

17

18 4 tegen 4 uitstekend middel om te leren

19 TRAININGSVORMEN 4 TEGEN 4 DRIBBELEN RICHTING DOEL ROLLENDE BAL CONTROLEREN KLEINE PARTIJSPELEN / VEEL BALCONTACTEN

20 Inhoud training 4 tegen 4 Warming up Technische vorm Kleine partijvorm 2 tegen 2 / 1 tegen 1 Partijvorm 4 tegen 4

21 OEFENVORM DRIBBELEN RICHTING DOEL OP 2 DOELEN / VEEL BEURTEN / BALCONTACT ZONDER DOELVERDEDIGER MET DOELVERDEDIGER

22 Rollende bal aannemen / het leren Pasen 2 tallen een bal met doeltje vanuit standKomen tot afwerken op doel / 2 doelen gebruiken

23 PARTIJVORMEN 2 TEGEN 2 / 2 DOELEN ZONDER / MET KEEPER2 TEGEN 2 / 4 DOELEN

24 PARTIJVORMEN LIJNVOETBALPIONNEN ALS DOEL

25 Deze partijvormen kun je ook in de een tegen een vormen gebruiken Ook in technische vormen is dit goed te gebruiken

26 En uiteraard training afsluiten met 4 tegen 4

27 Als ze dit beheersen gaan we naar een groter veld en spelen 7 tegen 7

28 4 TEGEN 4 7 TEGEN 7 VANUIT 4 TEGEN 4 NAAR 7 TEGEN 7 ZIE JE DAT DE OPSTELLING MET EEN VOORSTE LINIE IS VERLENGD

29 Taken en functie per positie bij BALBEZIT

30 Basisformatie balbezit doelverdediger vleugelverdediger Centrale verdediger vleugelaanvaller Centrale aanvaller

31 Doelverdediger  Positie kiezen t.o.v de verdedigers  Voortzetting d.m.v rollen,werpen  Passen of trappen  Fungeren als centrale opbouwer

32 Vleugelverdediger  Positie kiezen ( uit elkaar,speelruimte groot maken )  Aanspelen van de aanvallers  Meedoen met de aanval / doelpoging

33  Wanneer er ruimte is,zelf met de bal naar voren dribbelen/drijven en komen tot afwerken

34 Centrale verdediger  Positie kiezen ( tussen aanvallers en vleugelverdedigers in)  Aanspelen van de aanvallers  Of vleugelverdedigers

35  Wanneer er ruimte is zelf met de bal naar voren dribbelen /drijven  Meedoen met de aanval / doelpoging

36 Vleugelaanvallers  Positie kiezen t.o.v de verdedigers,veld lang maken ( wel bereikbaar zijn )  Individuele aktie – maatje aanspelen  Voor het doel positie kiezen  Doelpoging

37 Vleugelaanvaller in actie

38 Centrale aanvaller  Zo diep mogelijk positie kiezen speelveld zo lang maken dat je nog met een pass bereikbaar bent  Doelpogingen – individuele aktie

39  Of via combinatie met maatje  Doelgericht zijn

40 Scorende spits

41 Taken en functies per positie bij Balverlies

42 Basisformatie balbezit tegenstander doelverdediger Centrale verdediger vleugelverdediger vleugelaanvaller Centrale aanvaller

43 Doelverdediger  Doelpunten voorkomen  Positie kiezen t.o.v de bal tegenstander(S) en medespeler(S)

44 Doelverdediger in actie

45 Vleugelverdedigers  Niet laten uitspelen  Dekken van de vleugelaanvallers tegen – partij

46  Teammaatjes helpen ( rugdekking )  Bal afpakken

47 Vleugelverdediger in actie

48 Centrale verdediger  Niet laten uitspelen,voorkomen van doelpunten  Dekken centrumaanvaller  Bal afpakken / veld klein maken

49  Teammaatje helpen ( rugdekking )

50 Centrale verdediger in actie

51 Vleugelaanvallers  Storen van de opbouw van de tegenstander  Bal afpakken  Teammaatjes helpen ( rugdekking )

52 Centrale aanvaller  Afdekken van de centrale verdediger van de tegenpartij  Storen van de opbouw van de tegenstander- voorkomen dieptepass

53  Teammaatje helpen ( rugdekking )  Bal afpakken

54 Trainingsvormen 7 tegen 7 Technische vormen Doelgericht leren samenspelen / samenwerken Spelen vanuit de positie

55 Inhoud training 7 tegen 7 Warming up Technische vorm als voorbereiding op vereenvoudiging Vereenvoudiging Partijvorm 4 tegen 4

56 Voor elke training een doelstelling neerleggen Bijvoorbeeld het verbeteren van de opbouw En van daar uit ga je de training samenstellen Voorbeeldtraining op basis van het verbeteren van de opbouw

57 Warming up : tikspel Technische vorm / plaatsen en trappen 2 tallen en bal,bal overspelen aannemen en terugspelen L en R inoefenen dan wedstrijdvorm wie scoort de meeste doelpunten Bal goed aanspelen en goede aanname is een voorwaarde om tot een goede en snelle opbouw te komen

58 Je kunt de techniek ook trainen onder weerstand Trainer speelt bal in dan moet de speler de bal goed aannemen om een snelle voortzetting te maken richting doel

59 Vereenvoudiging 4 tegen 2 + keeper 1 groot doel /2 kleine doelen In deze situatie de aanvallende partij in meerderheid want die wil je leren opbouwen Als verdedigers in balbezit komen mogen ze op een van de 2 doelen scoren

60 Uiteraard afsluiten met partijvorm 4 tegen 4 om alles nog eens naar voren te laten komen

61 Circuittraining Dit doen we omdat bij deze groep vaak onervaren trainers voor de groep staan bv ouders van spelers of jeugdspelers uit de A groep. En die zich dan geen raad weten met het organiseren van een training Oefenstof reiken we aan, dus voor ervaren trainers zal het samenstellen van een training geen probleem zijn maar de niet ervaren trainers worden hierin ondersteunt d.m.v trainerscurcussen en de TJC

62 Hoe werkt dit ? CT zijn verschillende trainingsvormen tegelijk gegeven en waarin de organisatie is beschreven Elke oef duurt 10 tot 12 min Op het veld worden 4 vormen uitgezet Alle trainers ontvangen het CT voor de training Elke trainer zet een onderdeel uit

63 Veld wordt in 4 delen verdeeld en op elk gedeelte een oefening uitgezet Oef 1Oef 2 Oef 3Oef 4

64 Aangeleverde CT training

65 Warming up:spel naar keuze Dribbelen en drijven / techniek dribbelen en drijven en verschil aangeven Partijspel 2 tegen 2/ 2 doeltjes aan beide kanten / 3min dan nieuwe tegenstander/ 2velden Plaatsen en trappen / accent op het aan en meenemen van de bal richting doel Partijspel 4 tegen 4

66 Activiteiten die we aanreiken om het kader extra te ondersteunen Trainersbegeleiding door jeugdcoordinator Activiteiten in samenwerking met de

67 John Scheve gaat jeugdtrainers WVV opleiden. maandag 21 maart 2011 Dit voorjaar wordt er op het Ruperts Erve een trainers cursus verzorgt onder leiding van John Scheve (KNVB) in nauwe samenwerking met Gerrit Put. Deze opleiding zal er in resulteren dat we de komende jaren binnen WVV’34 kunnen beschikken over een groot aantal gediplomeerde jeugdtrainers, zodat we onze jeugdafdeling nog beter kunnen bedienen van gerichte oefenstof. De deelnemers in willekeurige volgorde zijn: Niels Spekreijse, Thijs Assink, Rudi Spijkerman, Marcel Tijhof, Jeroen Smit, Jan Rupert, Rolf Kuipers, Nick Kuipers, Coen Velthuis, Chris Roorda, Thijs Aarnink en Mark Escher. Op woensdag 23 maart, woensdag 6 april, woensdag 27 april en maandag 2 mei zullen de avonden bestaan uit een theorie- en een ruim ingevuld praktijkgedeelte.

68 John Scheve op thema avond jeugdleiders en trainers Op maandagavond 3 oktober hebben we voor alle jeugdleiders- en trainers weer een avond georganiseerd, onder leiding van John Scheve (KNVB en ex-FC Twente). Het onderwerp is het coachen van een jeugdteam, waarbij John ons tips geeft naar aanleiding van een wedstrijdje tussen E3 en E4. Het doen en laten van de betreffende coaches zal onder de loep worden genomen en beoordeeld. De avond begint met een kop koffie in de kantine, een theoretische inleiding, een praktijkgedeelte op het veld met daarna een evaluatie. De avond die om uur aanvangt, zal rond uur worden afgesloten. Jeugdbestuur en Jeugdcoordinator Gerrit Put

69 Bedankt voor uw aandacht en dat we in de toekomst veel tegenstanders

70 JEUGDCORDINATOR HOEVE VOORUIT GERRIT PUT


Download ppt "Hoe leren kinderen,Hoe leren kinderen voetballen?"

Verwante presentaties


Ads door Google