De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Refresher 2013  Wijziging luchtruim rond LFAV  Veiligheidsthema LVZC : de « lokale kegel »  Gebruik van FLARM  Gebruik van SeeYou Mobile, XCSoar, …

Verwante presentaties


Presentatie over: "Refresher 2013  Wijziging luchtruim rond LFAV  Veiligheidsthema LVZC : de « lokale kegel »  Gebruik van FLARM  Gebruik van SeeYou Mobile, XCSoar, …"— Transcript van de presentatie:

1 Refresher 2013  Wijziging luchtruim rond LFAV  Veiligheidsthema LVZC : de « lokale kegel »  Gebruik van FLARM  Gebruik van SeeYou Mobile, XCSoar, …

2 LFQQ  Volledige hertekening en hernummering van TMA’s : –TMA 4 (klasse D, 4500 ft MSL) en 6 (klasse E) –TMA 5 (klasse D, FL65)  Declassering tot klasse E van TMA 4.1 op verzoek

3

4

5

6

7

8

9

10 Besluit :  Nieuwe vliegkaart nodig  Nieuw luchtruimbestand Frankrijk voor SeeYou e.a.  Aanvraag tot declassering TMA 4.1 : –Telefonisch op nr –Alleen aanvragen als iemand op de grond standby kan blijven bij de telefoon en grondpost (« starter ») !!! –Tijdens lokale vlucht buiten TMA 4.1 op freq blijven ! –Als men in de TMA 4.1 gaat : « starter » verwittigen op en overschakelen op en blijven uitluisteren. Bij verlaten van TMA 4.1 opnieuw naar en « starter » verwittigen. –Bij overlandvlucht « starter » verwittigen op ! –Bij herroeping door Lille moet « starter » alle toestellen verwittigen via radio op Wie op zit wordt sowieso verwittigd door een bericht van Lille App –Lille terugbellen bij einde activiteit. –Via radio op : op deze frequentie blijven en melden als men de zone verlaat.

11 Geen ongeplande buitenlandingen Respecteer je lokale kegel!

12 Reikwijdte van de zwever – Klein lokaal of glijhoek = 10 en visueel lokaal Max. 15 km, vervormd i.v.m. de wind glijgetal km 5 km Z (m) SFC Vw = 10 km/h Yves CORDIER Yves CORDIER / UALRT – janvier 2005

13 Fase 1: ik vlieg met f=10  Op 500 m

14 Fase 1: ik vlieg met f=10  Op 1000 m

15 Fase 1: ik vlieg met f=10  Op 1500 m

16 g l i j g e t a l m Reikwijdte van de zwever g l i j g e t a l km 15 km Z (m) SFC Max. 25 km, vervormd i.v.m. de wind Groot lokaal of glijhoek = 20, Z > 500 m/agl Vw = 10 km/h Yves CORDIER Yves CORDIER / UALRT – janvier 2005

17 Fase 2: ik vlieg met f=20  Op 500 m blijf ik vliegen met glijhoek 10!

18 Fase 2: ik vlieg met f=20  Op 1000 m

19 Fase 2: ik vlieg met f=20  Op 1500 m

20 Reikwijdte van de zwever g l i j g e t a l 2 0 g l i j g e t a l 1 0 Vw = 10 km/h Z (m) SFC 1500 b e r e k e n d g l i j g e t a l, b i j v. 4 0 Berekend volgens de voorziene glijhoek Yves CORDIER Yves CORDIER / UALRT – janvier 2005

21 Fase 3: ik vlieg met f=fmax  Op 500 m blijf ik vliegen met glijhoek 10!

22 Fase 3: ik vlieg met f=fmax  Op 1000 m blijf ik vliegen met glijhoek 20!

23 Fase 3: ik vlieg met f=fmax  Op 1500 m

24 Overland  Ik ga over van het ene lokaal naar het andere.  “Lokaal” betekent hier dus ook “lokaal van een landbare zone”, niet noodzakelijk “lokaal van een vliegveld”

25 FLARM

26 Werking van de status-LEDs   Power rood knipperend, geen data van de flarm   Power groen data ontvangen   GPS rood: GPS ontvangst is slecht   GPS groen: GPS OK/3D positiebepaling   Tx groen: knipperend, data verzonden   Rx groen: minimum één ander uitgerust toestel in bereik. Werking van de positie-LEDs  Groen circulair: aanduiding van de positie van toestel in de omgeving (Flarm is in “nearest”-mode)  Rood circular knipperend: botsingalarm (Flarm is in “warning-mode”) in 3 niveau’s : 18 sec, 13 sec en 8 sec voor botsing)  Above / below groen: bij toestel in de omgeving  Above / below rood: bij botsingalarm Werking MODE knop  4 sec drukken : Flarm ontvangst wordt voor 5 minuten uitgeschakeld

27

28

29

30

31 gekoppelde PDA - FLARM  Mogelijkheid tot « radarscherm »

32

33 Gebruik van Flarm als IGC-data logger : bestandsoverdracht mbv micro-SD kaartje  max. 2Gb, geformatteerd in FAT16  Maak er een bestandje op aan met je eigen naam  Maak op een pc het tekstbestand « flarmcfg.txt » mbv het programma « flarmcfgtool » of teksteditor  Stop het kaartje in de sleuf Vooraleer de stroom aan te leggen  Na de vlucht schakel je de stroom uit. Laat je kaartje zitten en schakel dan na 5 sec. de stroom opnieuw in. Alle vluchten in de Flarm worden dan naar je kaartje gekopieerd. Daarna schakel je de stroom uit en verwijder je het kaartje.

34 Gebruik van Flarm als IGC-data logger : bestandsoverdracht rechtstreeks vanuit SeeYou Mobile of XCSoar  Maak in SYM of XCS je proef aan –SYM : Selecteer Menu -> Opdracht -> Verzend –XCS : Selecteer Navigatie -> Opdracht -> manage -> declareer  Na de vlucht : IGC bestand downloaden : –SYM : Via programma « ConnectMe » –XCS : Selecteer Instelling 3/3 -> Apparaten -> vlucht downloaden

35 – XCSoar : SeeYouMobile enkele tips  Instellingen vooraf thuis  Handelingen/instellingen voor de vlucht  Handelingen na de vlucht

36  Naam piloot juist ingevuld ?  Veiligheidshoogte 300 m ingesteld  Kies de geschikte nav-boxen op de navigatiepagina’s : –afstand-Brg-Trk naar doel –hoogte MSL (in ft.)- FL – Hoogte AGL (in m.)  Juiste luchtruimbestanden –België : week <> weekend –Frankrijk : nieuw  Kleuren – alarmen instellen : –Rood : A, B, C, D, verboden gebieden, TMZ –Alarm aan behalve bij E, F, G  Keerpunten – opdrachten bestand geladen ?  Sectoren juist ingesteld ? Thuis :

37 QNH instellen  Type toestel juist ingesteld ?  Bij OP : kies de opdracht en verzend naar FLARM  Bij VA : verwijder opdracht en verzend naar FLARM Voor de vlucht : Na de vlucht :  IGC bestand uit FLARM downloaden


Download ppt "Refresher 2013  Wijziging luchtruim rond LFAV  Veiligheidsthema LVZC : de « lokale kegel »  Gebruik van FLARM  Gebruik van SeeYou Mobile, XCSoar, …"

Verwante presentaties


Ads door Google