De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TRAIN JE BREIN!. Stellingen  Talent heb je en kan je niet kweken.  Je wordt slim geboren.  Door te oefenen, kan je alles leren.  Mensen hebben een.

Verwante presentaties


Presentatie over: "TRAIN JE BREIN!. Stellingen  Talent heb je en kan je niet kweken.  Je wordt slim geboren.  Door te oefenen, kan je alles leren.  Mensen hebben een."— Transcript van de presentatie:

1 TRAIN JE BREIN!

2 Stellingen  Talent heb je en kan je niet kweken.  Je wordt slim geboren.  Door te oefenen, kan je alles leren.  Mensen hebben een talen- of een wiskundeknobbel.  Je kan alles worden als je in jezelf gelooft.  Ik kan niet tekenen, dat heb ik niet in me.  Iedereen kan leren tekenen.

3 Geloof je in jezelf?  Air Jordan become legendary: maybe sneakerfiles.com “Misschien lijkt het wel of basketbal voor mij een door god gegeven geschenk is, vergeet het maar. Het is iets waar ik heel hard voor gewerkt heb. ‘Elke dag van mijn leven’.” M. Jordan

4 Als je denkt…  Als iemand me zegt dat ik iets niet kan, stop ik er mee en voel ik me dom.  Dat is moeilijk, dat doe ik niet. Ik haak af.  Fouten maken is vervelend, ik voel me dom.  Als ik iets niet kan, begin ik er ook niet graag aan. = FIXED MINDSET  VAST, geen groeimogelijkheid  Als iemand me zegt dat ik iets niet kan, zet ik er pas echt mijn tanden in.  Dit is moeilijk, nu is het pas leuk en uitdagend. Ik vind het leuk om door te zetten.  Van fouten kan je veel leren.  Ik kan er beter in worden door veel en hard te oefenen. = GROWTH MINDSET  GROEI + GELOOF IN JEZELF

5 DUS….  Geloof in je eigen kunnen!  Fouten maken mag!  Veel en hard oefenen leidt tot … SUCCES!

6 Goed nieuws!  Je brein werkt als een spier. Hoe meer en beter je jouw brein traint, hoe sterker het wordt. TRAINING

7 Hoe werkt je brein?

8 1. Van geitenpaadje tot verkeersknooppunt

9 2. Maak kennis met je brein. Alles wat je hoort, ziet, ruikt, proeft of voelt, gaat via zenuwen naar je brein. Je denkt, droomt, onthoudt en leert met je brein.

10 3. Hoe werkt jouw breinfabriek?  Een hersencel = een neuron Informatie ontvangen van ander neuron Informatie doorgeven aan ander neuron

11 4. Hoe leren je hersenen? STAP 1: Eerste contact is zwak => aanleg nieuwe verbindingen STAP 2: Steeds weer dezelfde cellen maken contact met elkaar => de neuronen veranderen: ze worden dikker en krijgen meer mondjes en oortjes.

12 GEVOLG: Het signaal wordt beter en sneller doorgegeven: het contact is sterker. De hersencellen worden aan elkaar verbonden in een sterk netwerk. “Neuronen die samen vuren, worden goede buren.” (breinprofessor J. Murre)

13 5. Hoe zit dat dan met ons leren?  Dingen die je eerst moeilijk vond om te leren, zijn veel makkelijker geworden.  Als je dat veel beter kunt, dan wordt het steeds gemakkelijker om meer te leren en bij te leren. Het neuronengeitenpaadje werd een neuronenverkeersknooppunt

14 Als je de volgende keer denkt: Denk aan je brein en verander het geitenpaadje in een snelweg! Hoe doe je dat nu?

15 6 tips om je brein te versterken

16 TIP 1: EMOTIE  Is je leerstof…  Spannend?  Uitdagend?  Interessant?  Geef je niet op als…  Je iets niet vindt?  Het moeilijk is?  Je een fout hebt gemaakt? Speciale stof in de hersenen: DOPAMINE Dopamine maakt nieuwe paadjes in de hersenen of zoekt omweggetjes zodat je de oplossing vindt. => Leerstof wordt beter onthouden!

17 Dus… Blijf nieuwsgierig en zoek uitdagingen op! Geef niet op als het niet meteen lukt! Fouten maken = leren!

18 TIP 2: CREATIE Werk actief met de leerstof en maak nieuwe paadjes in je hersenen. Bedenk…  vragen over de leerstof  een rijm met de moeilijke woorden  een (strip)verhaal over de dingen die je wil onthouden  …

19 TIP 3: ZINTUIGEN Zing een liedje of zoek een grappig filmpje. Verzin gebaren of bewegingen terwijl je iets leert ( aantal voorbeelden tellen op je vingers,…) Maak tekeningen of collages over het onderwerp. Vertel in je eigen woorden over het onderwerp, leg het uit aan een ander, … Bedenk een geur bij het onderwerp of roep een herinnering op.

20 TIP 4: FOCUS  Richt je op je werkplek en taak.  Stel jezelf drie grote vragen: 1. Waar leer je? 2. Hoe leer je? 3. Waarom leer je?

21 1. Waar leer je?  Welke studeerruimte lijkt je het meest geschikt? => je herinnert je beter wat je thuis hebt geleerd. Tip: Laat je werkplek lijken op je toetsplek

22 2. Hoe leer je?  Wat is er fout aan deze kamer? => Zet alle multimedia uit. Je huiswerk is veel sneller klaar! TIP: Facebooken, sms’en, … terwijl je studeert, kost energie en extra tijd en zorgt voor fouten

23 3. Waarom leer je? Wat kan je doen met de leerstof in de toekomst? Frans spreken op vakantie, taart delen in gelijke stukken omdat je breuken kent, … Wat levert het je op? Wat kun je ermee?

24 TIP 5: Herhaal Ken je deze nog? => hak leerstof in stukjes en begin op tijd => Beweeg zodat je hersencellen tot rust komen. (geen tv, internet, maar sport zodat er zuurstof naar je hoofd gaat) TIP: 10 keer 1 is beter dan 1 keer 10 TIP: Houd geregeld pauze.

25 TIP 6: VOORTBOUWEN  Bedenk wat je al weet/kan.  Verzin iets waar het onderwerp op lijkt.  Bekijk vooraf de opmaak/structuur van een tekst (titel, foto’s, tussentitels, …) TIP: Maak nieuwe paadjes vast aan bestaande paadjes!

26 Dus… vergeet deze cartoons, bewijs dat je alles kan leren als je wil!

27 Tot slot… “I don’t love studying. I hate studying. I like learning. Learning is beautiful.” Natalie Portman


Download ppt "TRAIN JE BREIN!. Stellingen  Talent heb je en kan je niet kweken.  Je wordt slim geboren.  Door te oefenen, kan je alles leren.  Mensen hebben een."

Verwante presentaties


Ads door Google