De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Herkennen laaggeletterdheid Hélène Huis in 't Veld Regiomedewerker Groningen Stichting Lezen & Schrijven Trienet Sikkema Docent NT1 & NT2 Nelly Hoeksema.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Herkennen laaggeletterdheid Hélène Huis in 't Veld Regiomedewerker Groningen Stichting Lezen & Schrijven Trienet Sikkema Docent NT1 & NT2 Nelly Hoeksema."— Transcript van de presentatie:

1 Herkennen laaggeletterdheid Hélène Huis in 't Veld Regiomedewerker Groningen Stichting Lezen & Schrijven Trienet Sikkema Docent NT1 & NT2 Nelly Hoeksema Taalambassadeur

2 Programma Bewustwording Herkennen Gesprek aangaan Doorverwijzen

3 Brainstorm Wat weet u al van laaggeletterdheid?

4 Vraag Hoeveel procent van de woorden van een tekst moet je kennen om de tekst te kunnen begrijpen? A: 60% B: 70% C: 90%

5 60% Het ……… …………. kwam voor …… dan ook als ………... Het ………… ervan is ………… door het Huis voor de …… ……….., een ………… ………… in …………… die zich ………….. voor een ……. en …… ………. van de ………. ………… staat voor …………… van ……………….. en …… …… ….. in een wijk of ……. Het doel is om zoveel ………. ………. vanuit hun ….....…. ……… en vaker aan het ………… of ………….. te krijgen..

6 70% Het ……… ………….kwam voor Jeroen dan ook als ………... Het ………… ervan is ………… door het Huis voor de Sport …………….., een ………… ………… in …………… die zich ………….. voor een ……. en gezonde ………. van de ………. ………… staat voor …………… van ……………….. en andere lokale ….. in een wijk of ……. Het doel is om zoveel ………. ………. vanuit hun eigen behoefte …………… en vaker aan het sporten of bewegen te krijgen.

7 90% Het ………Sportdorp kwam voor Jeroen dan ook als geroepen. Het ………… ervan is ontwikkeld door het Huis voor de Sport ……………, een stichting ……………… in Hoogezand die zich ………….. voor een actieve en gezonde leefstijl van de Groningers. Sportdorp staat voor …………… van ……………….. en andere …………partijen in een wijk of dorpskern. Het doel is om zoveel mogelijk inwoners vanuit hun eigen behoefte …………….. en vaker aan het sporten of bewegen te krijgen.

8 100% Het initiatief Sportdorp kwam voor Jeroen dan ook als geroepen. Het concept ervan is ontwikkeld door het Huis voor de Sport Groningen, een stichting gevestigd in Hoogezand die zich beijvert voor een actieve en gezonde leefstijl van de Groningers. Sportdorp staat voor samenwerkingsverbanden van sportverenigingen en andere lokale partijen in een wijk of dorpskern. Het doel is om zoveel mogelijk inwoners vanuit hun eigen behoefte intensiever en vaker aan het sporten of bewegen te krijgen.

9

10 Wat is laaggeletterdheid?  Iemand is laaggeletterd of functioneel analfabeet als hij of zij niet in staat is gedrukte of geschreven informatie te gebruiken om:  te functioneren in de samenleving;  te functioneren op de werkplek;  eigen doelstellingen te realiseren;  eigen kennis en ontwikkeling te realiseren.

11 Wat is laaggeletterdheid?

12 Vraag Hoeveel laaggeletterden tussen 16 en 65 jaar zijn er in Nederland? A. 1,3 miljoen B. 1,6 miljoen

13 Vraag Welk percentage van de laaggeletterden is van autochtone afkomst? A. 23% B. 65%

14 Noord-oost Groningen Figuur 1: percentage laaggeletterden per gemeente, 16 t/m 75 jarigen, 2005 Bron: Stichting Lezen en Schrijven (NB. Voor de gemeenten Oldambt en Bellingwedde zijn geen (totaal) gegevens)

15 Vraag Hoeveel % van de laaggeletterden werkt? A. 10% B. 50%

16 Laaggeletterdheid: feiten en cijfers 1,3 miljoen volwassenen zijn laaggeletterd 1 op de 5 tussen de 55 en 65 jaar 12% van de volwassen bevolking 65% is autochtoon

17 Laaggeletterdheid: feiten en cijfers 42% diploma lager onderwijs 38% vmbo- of mbo 1-diploma 9% mbo 2, 3 of 4-diploma

18 In de praktijk 1.Herkennen 2.Checken 3.Bespreken 4.Doorverwijzen In gesprek met...

19 Opdracht Bespreek in tweetallen hoe je laaggeletterdheid kunt signaleren als buurtwerker, sportcoach of UWV- medewerker, leerkracht op school, …

20 1. Herkennen (1) Spreken & begrijpen  Moeite met het formuleren van vragen  Antwoorden sluiten niet aan op de vragen  Geen begin en eind in verhaal  Geen punten en komma’s gebruiken  Moeilijk ‘to the point’ kunnen komen  Moeite met prioriteren

21 1. Herkennen (2) Lezen  Vragen stellen over schriftelijke informatie of instructies  Herhaaldelijk verzoeken om instructies  Ogen niet bewegen over de tekst  Formulieren mee naar huis nemen  Beperkt abstract begrip: moeite met abstracte afbeeldingen “Oh dat formulier vul ik thuis wel even in”

22 1. Herkennen (3) Schrijven  Afspraken niet noteren (en vergeten)  Formulier niet ingevuld  Vragen om formulier/afspraak op te schrijven “Ik schrijf zo onleesbaar, doet u dat maar even voor me” “Oh ik dacht dat de afspraak morgen was”

23 1. Herkennen (4) Bedenk & schrijf op: Wie in uw omgeving zou laaggeletterd kunnen zijn? (ouder, werkzoekende, …..?)

24 2. Checken Hoe zou je kunnen nagaan of je vermoeden van laaggeletterdheid klopt?

25 Taalmeter Leesvaardigheid op 1F & 2F Korte digitale toets via internet Direct uitslag

26

27 Opdracht Je hebt laaggeletterdheid gesignaleerd. Maak het onderwerp bespreekbaar (in tweetallen).

28 Pauze

29 Kijk eens door een ‘lees-bril’ Titel? Taalniveau? Hoeveelheid tekst? Vragende kopjes? Informatieve illustraties?

30 Taalniveau Nederlandse bevolking

31 Communicatiekloof

32 Volledig informeren?

33 Less is more

34 Tips terugkoppeling Heb ik het duidelijk uitgelegd? Ik heb u nu veel verteld; wat gaat u straks doen?

35 Doorverwijzen

36 Vragen?

37 Contact Alfa-college Stichting Lezen & Schrijven Hélène Huis in 't Veld Regio Groningen


Download ppt "Herkennen laaggeletterdheid Hélène Huis in 't Veld Regiomedewerker Groningen Stichting Lezen & Schrijven Trienet Sikkema Docent NT1 & NT2 Nelly Hoeksema."

Verwante presentaties


Ads door Google