De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vrouw zijn in een multiculturele samenleving Gender, lichaam en religie Chia Longman, UGent Emeritiforum KU Leuven 30 januari 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vrouw zijn in een multiculturele samenleving Gender, lichaam en religie Chia Longman, UGent Emeritiforum KU Leuven 30 januari 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Vrouw zijn in een multiculturele samenleving Gender, lichaam en religie Chia Longman, UGent Emeritiforum KU Leuven 30 januari 2014

2 Inleiding & achtergrond  socioculturele antropologie en cultuurwetenschappen  gender/vrouwenstudies  interesses: gender, culturele en religieuze diversiteit (NW. Europa)  Is culturele diversiteit verzoenbaar met gendergelijkheid?  Vandaag: gender, kledij & lichaam

3 “Le viol” 1935, René Magritte

4

5 Mediterrane religieuze tradities

6

7 Wie is er onderdrukt?

8 Femen: ‘Our God is a woman’

9 stellingen 1. Centraal: controle vrouwelijke seksualiteit: maar diversiteit en complexiteit? 2. Context en her/interpretatie heilige teksten 3. Hoe interpreteren en ervaren vrouwen religieuze (en seculiere) normen zelf? Voorbeeld: jodendom: ‘modesty’ (‘tzniut’)

10 Orthodox jodendom  Tot eind 18 e eeuw: ‘normatief’ jodendom  19 e eeuw: Joodse verlichting/emancipatie beweging: ontstaan ‘stromingen’  ‘progressieve’ versus ‘orthodoxe’ jodendom: statuut van de halacha (joodse wetgeving)  emancipatie van de vrouw?  diversiteit: van ‘strikt’ (bijv. charedi/chassidim) tot ‘modern’ orthodox

11 Gender en jodendom  de fundamenten: genderongelijkheid, androcentrisme en patriarchaal?  Progressieve strekkingen: veranderingen gedurende eerste helft 20 e eeuw: synagoog  Tweede golffeminisme: leiderschap:  1972: Sally Priesand (reform) 1979: vrouwen toegelaten in conserv.  abolished mehitza, choir, morning prayer, counted in minyan…  formele gelijkheid versus praktijk?

12 Genderrollen in de joodse orthodoxie  genderrollen (heteronormativiteit) & orthopraxis  halacha: 613 mitzvot (voorschriften): verboden geboden  ♂: dragen tefillin & tzitzit, Sjema-gebed, talmoedstudie, …  ♀: vrijstelling als ‘priesteres van de miniatuurtempel’  andere ongelijkheden: rites-de-passage, minyan, gebed leiden, getuigen, familierecht…

13

14 Casestudies: joodsorthodoxe vrouwen  vraagstelling: waaruit bestaat vrouwelijke religiositeit in ‘patriarchale tradities’?  eigen en bestaand onderzoek  bronnen: interviews & primaire & secundaire literatuur  (1) Religieuze agency bij strikt- joodsorthodoxe/charedische vrouwen  (2) Negotiatie identiteit bij studerende/werkende joodsorthodoxe vrouwen

15 Orthopraxis vanuit een vrouwelijk perspectief  specifieke vormen van vrouwelijke religiositeit?  mitzvot voor vrouwen? ChaNaH  Challah  Niddah - familiereinheidswetten  Hadlik ner - sabbatkaarsen

16

17 reinheidswetten  Wetten van niddah of familiereinheid (taharat hamishpachah)  tijdens menstruatie + 7 dagen: seksuele onthouding gevolgd door rituele reiniging in de mikveh

18 Vrouwelijke religiositeit als geseksualiseerd  ‘tzniut’: ethiek van ‘ingetogenheid’  religieuze principe/capaciteit  uiterlijk  attitude/gedrag  privé/innerlijke  Vrouwelijk lichaam als haar eigen ‘sanctum sanctorum’ (Friedman, 1997)  vrouwelijk gedrag: symbool voor het collectieve of herinterpretatie in termen van autonomie?

19 Vrouw en haar lichaam als symbool van collectieve identiteit?  controle over vrouwelijke reproductie en seksualiteit?  Symbolische identificatie van ‘vrouw’ met collectieve identiteit  Vrouw als ‘draagster’ van cultuur of de ‘last van representatie’ (N. Yuval-Davis, 1997)

20

21 “NOT US, BUT YOU HAVE CHANGED”  Chassidisch koppel, Williamsburg, N.Y.  J. Mintz (1968)


Download ppt "Vrouw zijn in een multiculturele samenleving Gender, lichaam en religie Chia Longman, UGent Emeritiforum KU Leuven 30 januari 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google