De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgaan met gender en seksuele diversiteit vanuit een kritische mediageletterdheid Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel II II II II II II II II II II II II.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgaan met gender en seksuele diversiteit vanuit een kritische mediageletterdheid Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel II II II II II II II II II II II II."— Transcript van de presentatie:

1 Omgaan met gender en seksuele diversiteit vanuit een kritische mediageletterdheid Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel II II II II II II II II II II II II II II II II II II II II II II II Ghent University II Korte Meer 7–11 II 9000 Ghent II P II F II cims.be

2 Introductie OVERZICHT WORKSHOP 1) Wat is nu gender & seksuele identiteit? 2) Wat is mediageletterdheid? 3) Belang van mediageletterdheid voor bespreekbaar maken van gender en seksuele diversiteit 4) Bespreking concrete mediacases 5) Terugkoppeling mediapraktijken leerlingen

3 (1) Gender en seksuele diversiteit

4 HETERONORMATIVITEIT • binaire geslachtsverdeling • M/V horen zich strikt mannelijk of vrouwelijk te gedragen • M/V horen zich als heteroseksueel te identificeren • dominant discours • M/V die niet passen in deze norm  anders & minderwaardig gezien door de meerderheid

5 (2) Kritische mediageletterdheid “Mediageletterdheid is de bekwaamheid om toegang te hebben tot het materiaal uit verschillende media en om dit materiaal te identificeren, begrijpen, interpreteren, evalueren, communiceren, berekenen en produceren.” Lemaitre, J., Moreas, M., Pickery, J. “Mediageletterdheid in een digitale wereld” (2011, p. 9)  Ontwikkeling van een genuanceerd maatschappijbeeld

6 (3) Belang geletterdheid thematiek • Kritisch nadenken over geldende normen en waarden ivm gender en seksuele identiteit • Aansluiting bij leefwereld jongeren • Onderzoek “Screenagers” (Adriaens, Van Damme & Courtois, 2009) + 1/2 eigen tv (populairste medium) + 6/10 eigen pc (waarvan 1/2 eigen internettoegang) + wanneer online, vooral surfen naar SNS

7 (4) Concrete mediacases • CASE 1: FRIENDS

8 (4) Concrete mediacases • CASE 2: FAMILY GUY

9 (4) Concrete mediacases • CASES 3: GQ

10 (4) Concrete mediacases • CASES 4/5: TER ZAKE/ HET JOURNAAL

11 (4) Concrete mediacases • CASES 6: PINK

12 (5) Terugkoppeling • Relevantie eigen mediapraktijken (film maken op YouTube) • Zelf-representaties (Facebook, Ask.fm, Netlog)

13 (6) Vragen? Contactgegevens • Frederik Dhaenens: • Sofie Van Bauwel:


Download ppt "Omgaan met gender en seksuele diversiteit vanuit een kritische mediageletterdheid Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel II II II II II II II II II II II II."

Verwante presentaties


Ads door Google