De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.. Wat is mediawijsheid? Mediawijsheid is het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.. Wat is mediawijsheid? Mediawijsheid is het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich."— Transcript van de presentatie:

1 Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.

2 Wat is mediawijsheid? Mediawijsheid is het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld". (Bron: Raad voor Cultuur ) Concreet: Mediawijsheid is: traditionele (televisie, radio, pers) en moderne media (internettoepassingen, sms) juist gebruiken, zowel in consumerende als producerende zin bewustzijn hebben van de mogelijkheden en van de context van informatie van media. een gezonde mentaliteit ten opzichte van deze media hebben Bron: KennisnetKennisnet

3 Waarom? Vanuit visieversneller tijdens de studiedag vorig schooljaar kwam de stelling: “(32) Een leergang mediawijsheid ontwikkelen.” naar voren. Kerndoelen. Leerlingen leren omgaan met alle mediawijsheden om ons heen.

4 Hoe geven we dit vorm binnen ons onderwijs? Methodes mediawijsheid bekeken: - betaald, wekelijkse lessen. - gratis, sluit aan bij doelen sociale talenten, lessenserie voor gr7/8 van 6 lessen. - gratis, 5 hoofdstukken, eindopdracht en afsluiting met een diploma. Gr 5/6, 7/8 zelfde onderwerpen. Digitale versie beschikbaar.www.deroodekikker.nlwww.klassetv.nlwww.kennisnet.nl

5 Voorlopige keuze: Een combinatie van klassetv en kennisnet: Groep 5/6 lessen diploma veilig internet met diploma als afsluiting in groep 6. Groep 7/8 lessen mediawijsheid van klassetv.

6 Diploma veilig internet groep 5/6. 4 personages als hoofdfiguren in de lessen. 5 hoofdstukken. 1.“Ik surf veilig” (internet, , spam en virussen) 2.“Is alles waar?” (reclame en wat/wie is echt op internet) 3.”Speurneuzen (zoeken op internet) 4. “Persoonlijk” (privacy op internet, wachtwoorden) 5. “Digitaal pesten” Creatieve eindopdracht over al het geleerde in de vorm van poster, werkstuk of filmpje. Online of papieren eindtoets en als belonging het Diploma Veilig Internet.

7 Lesopbouw Diploma Veilig Internet. Introductie van de les, klassikale introductieopdracht. (kan met digibordlessen via website Kennisnet) De leerlingen werken in het lesboek, dit kan zelfstandig, maar ook stap voor stap met de leerkracht. Ook zijn er werkbladen bij. De les eindigt met eindbespreking, evaluatie van de les, soms met bijbehorende opdrachten.

8 Klassetv Mediawijsheid groep 7/8. 6 lessen kunnen in willekeurige volgorde worden gegeven. 1.Leren omgaan met social media 2.Zoekmachines en downloaden 3.Reclame op televisie en internet 4.Onplezierige tv-programma’s en onveilige sites 5.Nep-sites en betrouwbare informatie 6.Digitaal pesten

9 Lesopbouw Klassetv mediawijsheid. Elke les centrale, klassikale introductie en afsluiting. Tijdens de kern kijken naar video en praatplaat. Leergesprek n.a.v. video en praatplaat. Verschillende werkvormen. (circuit, werken in groepjes, klassikaal) Werkbladen bij de lessen. Informatiebrief voor ouders beschikbaar.

10 Verdeling van de lessen. Groep 5Groep 6Groep 7Groep 8 1.“Ik surf veilig” 2.“Is alles waar?” 3.“Speurneuzen” 1.“Persoonlijk” 2.“Digitaal pesten” 3.Eindopdracht 4.Eindtoets en diploma 1.Leren omgaan met sociale media. 2.Zoekmachines en downloaden. 3.Reclame op tv en internet. 1.Nepsites en betrouwbare informatie. 2.Onplezierige tv en onveilige websites. 3.Digitaal pesten.

11 Bekijken van de methode en lessen. Bekijk de lessen voor je groep en mail een reactie hierop uiterlijk de week na de herfstvakantie. (of maak aantekeningen in het pakketje) Denk er tijdens het bekijken van de lessen aan dat de essentie van de les het belangrijkste is en dat niet alles haalbaar zal zijn in de praktijk. Geef aan: - wat zie je wel/niet zitten - wat kan wel en wat kan niet - hoe wil je de lessen het liefst met de klas behandelen? (klassikaal, in groepjes?) -etc.

12 Wat past binnen ons onderwijs? Aanpassing van de lessen door Kelly a.d.h.v. - afspraken (o.a. gebruik van hyves, google e.d. in de lessen) - reacties via de mail - haalbaarheid van de les met 2 computers in de klas.

13 Invoering van de lessen. De lessen kunnen in plaats van een les sociale talenten. Het is dus niet extra. Wanneer willen we de lessen geven? Vaste tijdstippen in het jaar? Mediawijsheidweek op een datum naar keuze? In combinatie met “mediamasters” (een spannend media spel) voor groep 7 en 8, tijdens de nationale mediawijsheidweek: november? Elvira zal dit jaar met groep 7 meedoen om te kijken of het iets voor onze school is.

14 Internetprotocol vs. Zo gaan wij veilig om met internet-regels. Het bestaande internetprotocol vervalt. Aan de hand van de lessen stellen we nieuwe regels op, zodat het geleerde in de lessen terug komt in de regels die we opstellen.

15 Veel plezier!!


Download ppt "Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.. Wat is mediawijsheid? Mediawijsheid is het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich."

Verwante presentaties


Ads door Google