De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL."— Transcript van de presentatie:

1 Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL

2 een psychofysieke training jongens en meisjes leren hun lichaam, hun emoties, zichzelf en de ander beter kennen Rots en Water

3 het Rots en Water programma richt zich op bewustwording van eigen kracht en mogelijkheden en op het vermogen om met andere mensen samen te spelen, samen te werken en samen te leven in een snel veranderende samenleving Rots en Water

4 School vraagt veel van kinderen; samen spelen, samen werken, zelfstandig werken, etc. Kinderen weten en zien steeds meer. Denk aan de media, internet, t.v. etc. Ouders zijn druk en werken vaak Vraag; hoe blijf of word ik rustig? Opgroeien in een ‘drukke’ maatschappij

5 In eerste instantie ontwikkelt voor jongens. Jongens volgen meer een fysiek-emotionele ontwikkelingsweg:  actie, uitdaging, spel, bewegingen, doen staan centraal. Zelfbeheersing kán centraal staan. Testosteron jongens, jaar 800 % hoger dan in peutertijd Meisjes neigen meer naar een verbaal-emotionele ontwikkelingsweg:  gevoelens en emoties worden vooral verbaal met elkaar uitgewisseld. Leren in actie te komen bij een bedreigende of stressvolle situatie kán centraal staan. Beide ontwikkelingswegen zijn echter voor zowel jongens als meisjes noodzakelijk. Jongens én meisjes

6

7 Hersenen= miljarden berichten verzenden en ontvangen Berichten worden verstuurd door neurotransmitters Dopamine= positieve neurotransmitter Langdurige stress= verlaging dopamine= positieve boodschappen komen minder binnen Adrenaline verhoogd dopamine, dus bewegen! overzicht

8 Als we het niet aanbieden, zoeken ze het zelf op...

9 1.gronden, centreren en focussen 2.de psycho-fysieke driehoek 3.fysieke communicatie 4.het rots en water concept Vier rode draden...

10 gronden: stevig en ontspannen staan centreren: adem in de buik bewust zijn van je krachtcentrum rust en kracht zijn synoniem focussen: het richten en vasthouden van aandacht 1.gronden, centreren en focussen...

11 zelfbewustzijn l ichaamsbewustzijn emotioneel bewustzijn 2.de psycho-fysieke driehoek

12 Vragen stellen na het doen van fysieke oefeningen. Van fysieke communicatie naar verbale communicatie en bewustwording van je eigen lichaam. 3.fysieke communicatie...

13 Rots zegt... ik kan voor mezelf opkomen als het moet kan ik mezelf verdedigen Water zegt... ik ben vooral gericht op vriendschap, communicatie en verbondenheid 4.het Rots en Water concept...

14 De eerste stappen... Thema 1: Sterk Staan gronden, centreren en focussen Thema 2: Rots en Water rotshouding en waterhouding Thema 3: Rots en Water op het schoolplein doorzetten en leren verliezen levert je geen tegenstanders op maar slechts medestanders Thema 4 : Rots en Water in het persoonlijk contact hoe ga je met elkaar om?

15 De eerste stappen... Thema 5: Ademkracht adem hoog: disbalans adem laag: ontspanning Thema 6: Lichaamstaal tunnelhouding en strandhouding Thema 7: Grenzen grenzen voelen, stellen en verdedigen Thema 8: Intuïtie door te leren luisteren naar je gevoel kun je ook dingen te weten komen

16 voor leerlingen die: meer zelfvertrouwen willen meer controle willen over hun emoties, zoals angst, woede etc. anders willen omgaan met hun boosheid steviger willen staan in lastige situaties en eigen keuzes willen maken zelfstandiger willen worden en minder afhankelijk van de goedkeuring van anderen Wat levert Rots en Water op?

17 voor leerlingen die: hun aandacht langer vast willen leren houden (focussen) gemakkelijker contact willen maken hun doorzettingsvermogen willen vergroten hun sociale vaardigheden willen verbeteren op een andere manier met conflicten willen omgaan: soms als Rots, soms als Water Wat levert Rots en Water op?

18

19 Dit wil ik leren in Rots en Water...

20 Rots en Water op Prakticon Rots en Water voorheen Mentaal Fysieke Training Hulpvraag via mentor en KTL naar zorgcoördinatie. R & W lessen op dinsdag tussen 8.25 – uur. Plaats : fitnesscentrum Info : Pim

21 praten fight for negeren weglopen hulp vragen

22 Uitgangspunt : zoek je rustcentrum: adem uit en richt je vervolgens op je buik,dan gronden en centreren. Duim omhoog : ik loop weg bij de situatie. Tel tot 10 om rustig te worden Wijsvinger omhoog, wijzend naar de mond: ik wil erover praten ‘waarom doe je dat?Rustig en duidelijk praten. Middelvinger omhoog : fight for yourself, je bent geen watje,je bent een warrior! jezelf verdedigen, opkomen voor jezelf en indien nodig voor jezelf vechten. Ringvinger omhoog : negeren, doen alsof je de ander niet ziet,(dit is soms moeilijk) Pink omhoog (duim bij het oor) : hulp vragen,hulp halen,door te roepen,te bellen of naar iemand toe te lopen.

23

24 Wat wilden zij leren?? Opbrengsten ??


Download ppt "Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL."

Verwante presentaties


Ads door Google