De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Chaos op komst! Historie en huidige stand van cloud computing 15 Maart 2012 Ruud Ramakers Directeur Centre4Cloud

Verwante presentaties


Presentatie over: "Chaos op komst! Historie en huidige stand van cloud computing 15 Maart 2012 Ruud Ramakers Directeur Centre4Cloud"— Transcript van de presentatie:

1 Chaos op komst! Historie en huidige stand van cloud computing 15 Maart 2012 Ruud Ramakers Directeur Centre4Cloud r.ramakers@centre4cloud.nl

2 Page  2r.ramakers@centre4cloud.nl

3 Page  3Ruud Ramakers

4 Page  4 Agenda  Evolutie van Cloud Computing  Definitie Cloud  Waarom SaaS & Cloud?  SaaS & Cloud Markt: –Cloud Computing Waarom Nu?  Centre4Cloud r.ramakers@centre4cloud.nl

5 Page  5 Evolution of cloud computing MainframeMini computerWorkstationPC NetbooksSmart phonesGame consoles Cloud r.ramakers@centre4cloud.nl

6 Page  6 SaaS evolutie / Disruptieve innovation

7 Page  7 Source: Saugatuck Technology Wave III: 2008-2013 Workflow-Enabled Business Transformation Beyond Software-as-a-Service: Cloud Computing Wave I: 1999-2006 Cost-Effective Software Delivery Adoption Wave II: 2005-2010 Integrated Business Solutions ASP Early SaaS Adoption Stand-alone Apps Multi-tenancy Limited Configurability Focus on TCO / rapid deployment Mainstream SaaS Adoption Integrated Business SaaS Integration Platforms Business Marketplaces and SaaS Ecosystems Customization Capability Focus on Integration SaaS 1.0 Ubiquitous SaaS Adoption Optimized Business Ecosystems IT-Targeted Ecosystems SaaS Development Platforms Inter-enterprise Collaboration IT Utility / SaaS Infrastructure Customized, Personalized Workflow Focus on Business Transformation 20062007200820092010201120122013200420052014201520162003 Cloud Computing Post-SaaS Adoption End-to-End Business Processes Integrated Services Anywhere Intelligent Hubs Linking Platforms Mobile Device- and Sensor-Controllable SLAs for Composite Service Offerings Dynamically Scalable Infrastructure Focus on Optimal Business Process Wave IV: 2011-2016 Measured, Monitored, Managed Business Processes SaaS 2.0 Developments r.ramakers@centre4cloud.nl Post-SaaS Adoption End-to-End Business Processes Integrated Services Anywhere Intelligent Hubs Linking Platforms Mobile Device- and Sensor-Controllable SLAs for Composite Service Offerings Dynamically Scalable Infrastructure Focus on Optimal Business Process

8 Page  8 SAAS & CLOUD (DEFINITIE) r.ramakers@centre4cloud.nl

9 Page  9 Definitie Er is niet één definitie De naam is niet beschermd! Cloud Computing te karakteriseren 1.5 * Belangrijkste karakteristieken 2.3 * Service modellen 3.4 * Deployment modellen r.ramakers@centre4cloud.nl

10 Page  10 Belangrijkste 5 karakteristieken On-demand self-service Klant verzorgt zijn eigen provisioning Allomtegenwoordige netwerk toegang Door het Internet Door allerlei types clients Locatie onafhankelijke resource pooling Multi tenant Virtualisatie Snelle elasticiteit Snel op- en down schalen Oneindige capaciteit Verrekenen op basis van gebruik Bedrag per dienst Bedrag per transactie r.ramakers@centre4cloud.nl

11 Page  11 3. Service Modellen Systeembeheerders krijgen toegang tot processing power, storage, database, management andere resources en applicaties door het netwerk en betalen voor gebruik. IT Niveau “Infrastructure as a service” r.ramakers@centre4cloud.nl

12 Page  12 Infrastructure as a service r.ramakers@centre4cloud.nl

13 Page  13 3. Service Modellen Ontwikkelaars ontwikkelen, bouwen en testen en draaien hun applicaties op de infrastrctuur van cloud providers en dan leveren ze deze applicaties via de cloud naar eindgebruikers Ontwikkel Niveau “platform as a service” Systeembeheerders krijgen toegang tot processing power, storage, database, management andere resources en applicaties door het netwerk en betalen voor gebruik. IT Niveau “Infrastructure as a service” r.ramakers@centre4cloud.nl

14 Page  14 Platform-as-a-Service

15 Page  15 3. Service Modellen SaaS onderdeel van de cloud Bedrijven hosten applicaties in de Cloud. Veel gebruikers connecteren via het Internet. De dienst wordt aangeboden als totaal pakket op basis van gebruik. Gebruikers Niveau “software as a service” Ontwikkelaars ontwikkelen, bouwen en testen en draaien hun applicaties op de infrastrctuur van cloud providers en dan leveren ze deze applicaties via de cloud naar eindgebruikers Ontwikkel Niveau “platform as a service” Systeembeheerders krijgen toegang tot processing power, storage, database, management andere resources en applicaties door het netwerk en betalen voor gebruik. IT Niveau “Infrastructure as a service” r.ramakers@centre4cloud.nl

16 Page  16 4. Deployment modellen Public cloud Hybrid cloud Community cloud Private cloud Eigendom of geleased door een enkele organisatie specifiek gebruikt en beheerd voor die organisatie. Gedeeld door diverse organisaties, en ondersteund door een specifieke community Eigendom van een organisatie, levering van cloud services aan het algemeen publiek, zakelijk of consument. Samenstelling van twee of meer clouds (private, community en public) r.ramakers@centre4cloud.nl

17 Page  17 System Infrastructure Services Business Services Information Services Application Services App. Infrastructure Services Cloud enablers Mgmt. and Security IaaS: get rid of servers PaaS: get rid of middleware vCloud SaaS: get rid of applications The Cloud stack: IaaS, PaaS, SaaS, CaaS, BaaS SaaS~Cloud Netwerk

18 Page  18 Information Services SaaS~Cloud Netwerk

19 Page  19 SaaS~Cloud Netwerk Information Services Nederland kent maar liefst 12 basisregistraties!

20 Page  20 Business Process Services SaaS~Cloud Netwerk

21 Page  21 Business Process Services

22 Page  22 WAAROM SAAS & CLOUD? r.ramakers@centre4cloud.nl

23 Page  23 Moore’s Law Every 18 months processing power doubles Moore’s Law Every 18 months processing power doubles Kryders Law Computor memory doubles every 12 months as function of the price Kryders Law Computor memory doubles every 12 months as function of the price Grove’s Law Worlds global communication networks double every 100 years Grove’s Law Worlds global communication networks double every 100 years Now right time for cloud computing Wat maakt het mogelijk r.ramakers@centre4cloud.nl

24 Page  24 Customer cloud enablers Crashing applications Crashing servers ICT costs Growing 70 -80 % of ICT budget for maintenance Lack of resources Data growth Virusses / Hacking Unsecure connections Updates and patches Crashing Back ups

25 Page  25 Kortere ROI Niet meer licenties dan nodig Vooraf te begroten kosten Innoveren zonder te investeren Kortere ROI Niet meer licenties dan nodig Vooraf te begroten kosten Innoveren zonder te investeren r.ramakers@centre4cloud.nl

26 Page  26 Voordelen SaaS voor Afnemer Voordelen Back to Core Business Time-to-Market Lage up-front costs & Total Cost of Ownership (goedkoper?) Leverancier is verantwoordelijk Lage switching kosten Flexibiliteit Hoge beschikbaarheid Integratie met andere online services c.q. andere bedrijven in keten ….. Back to Core Business Time-to-Market Lage up-front costs & Total Cost of Ownership (goedkoper?) Leverancier is verantwoordelijk Lage switching kosten Flexibiliteit Hoge beschikbaarheid Integratie met andere online services c.q. andere bedrijven in keten ….. Nadelen Grip Privacy? Beveiliging? Continuïteit Total Cost of Ownership Flexibiliteit in SLA SLA’s Bewezen technologie? Interoperabiliteit Grip Privacy? Beveiliging? Continuïteit Total Cost of Ownership Flexibiliteit in SLA SLA’s Bewezen technologie? Interoperabiliteit r.ramakers@centre4cloud.nl

27 Page  27 Voordelen / Nadelen SaaS Voor vendor Verkoop Snellere deal, Kortere verkoopcyclus Upselling mogelijkheden Meer markt potentie Customer relationship Onderdeel van succes van klant Problemen al verholpen voordat klant het weet Continue in contact met klant. Product Geen problemen met installatie, configuratie, mange en updates op locatie. Gegarandeerde versie controle Toegangscontrole Directe Feedback Inzicht in het gebruik van de software Het is eenvoudig om third party online services aan te bieden. Kortere development cyclus Financieel Regelmatige cash flow Deployment leid tot eenmalige kosten. Mogelijkheid tot additionele revenue. Voorspelbare inkomstenstroom Geen illegale kopiën Nadelen: Volledige verandering van business model Cultuurwijziging Organisatieverandering Geen lictentieinkomsten Verantwoordelijk voor omgeving klant Herschrijving software r.ramakers@centre4cloud.nl

28 Page  28 SAAS & CLOUD MARKT WAAROM NU? “A market is never saturated with a good product, but it is very quickly saturated with a bad one.” - Henry Ford (1863-1947), American industrialist and pioneer of assembly line production. r.ramakers@centre4cloud.nl

29 Page  29 Fases of the market r.ramakers@centre4cloud.nl

30 Page  30 30

31 Page  31 SaaS Cloud gebruik r.ramakers@centre4cloud.nl

32 Page  32 32

33 Page  33 33

34 Page  34 Servermarkt r.ramakers@centre4cloud.nl

35 Page  35 Gartner r.ramakers@centre4cloud.nl

36 Page  36 36 Transformatie

37 Page  37 Cloud Computing Stimulates Transformation Of traditional Value Contribution Cloud enabler Cloud builder Cloud VAR Cloud Broker Cloud Infrastructure provider SaaS Provider Cloud Integrator Business Transformation Pure ISV Pure Consulting Model Hosting Provider Model Forrester

38 Page  38 Cloud Computing Stimulates Transformation Of traditional Value Contribution Cloud enabler Cloud builder Cloud VAR Cloud Broker Cloud Infrastructure provider SaaS Provider Cloud Integrator Atos, Cap Gemini, CSC, IBM, HP helping to build private clouds Software tools and hypervisors, Cordys, Rightscale Atos, T-Systems, Fujitsu, Rackspace, provide virtual private clouds Reselling Google Apps Caase.com Atos, Fujitsu, IBM, NEC, integrating between public and private clouds PAAS providers, like Cordys, force.com, servoy Getronics/KPN Approaching a Broker service Model Forrester

39 Page  39

40 Page  40 PaaS-landschap

41 Page  41

42 Page  42 SaaS

43 Page  43Ruud Ramakers Applicaties worden gebouwd om content i.p.v. applicaties die worden gebouw voor content

44 Page  44 44 Gartner Says North America to Account for 64 Per Cent of SaaS Revenue in 2011 In Western Europe, SaaS Revenue to Reach $2.7 billion, Up 23 Per Cent from 2010

45 Page  45 Mobiel SaaS 45 Wireless Enterprise Strategies: “The SMB market for mobile SaaS is already expected to reach $3 Billion in 2011 and increase to $16.6 billion in 2016, sustaining 29.5% compound annual growth (CAGR) over five years.

46 Page  46

47 Het hoe en waarom? Initiatief van Kennispark Twente, Caase.com, KPN, IBM, Google, Provincie Overijssel

48 Page  48 Visie  Cloud Computing is een onomkeerbare.  Cloud Computing is een nieuwe disruptieve innovatie  Executie remt, vanwege ontbrekende kennis  Ontsluiten van kennis is essentieel. Initiatief van Kennispark Twente, Caase.com, KPN, IBM, Google, Provincie Overijssel Nederland behoort bij de top 4 landen op het gebied van Software ontwikkeling / export wereld wijd Nederland behoort bij de top 4 landen op het gebied van Software ontwikkeling / export wereld wijd Software draagt 3,9 % bij aan ons BMP 24.000 bedrijven Software draagt 3,9 % bij aan ons BMP 24.000 bedrijven UT en andere technische universiteiten, behoren bij de top binnen Europa (op ICT gebied.) UT en andere technische universiteiten, behoren bij de top binnen Europa (op ICT gebied.) Cloud Computing verhoogd de productiviteit van bedrijven en brengt de focus terug op het primaire bedrijfsproces Cloud Computing verhoogd de productiviteit van bedrijven en brengt de focus terug op het primaire bedrijfsproces Cloud is verandering, verandering leidt tot weerstand

49 Page  49 Missie Centre4Cloud heeft als missie  Het ter beschikking stellen van kennis en best practices  Waarbij gelieerde bedrijven deze kennis omzetten naar commercieel haalbare diensten.  Het samen brengen van het innovatief vermogen, creatief ondernemerschap en kennisintensieve maakindustrie.  En daardoor de nationale economische structuur versterken met mondiale uitwerking.  Vanuit de invalshoek van Open Innovatie. Initiatief van Kennispark Twente, Caase.com, KPN, IBM, Google, Provincie Overijssel

50 Page  50 Centre4Cloud Community  Open Innovatie doe je niet alleen: –Wordt lid van de Centre4Cloud Community Diverse partnerships –Kennis partner –Zilver –Goud –Platinum –Deel kennis, deel ervaring, vraag om hulp –Gezamenlijk creëren we een wereldmarkt –Werkgroep Cloud en overheid in samenwerking met Stichting Piofa Initiatief van Kennispark Twente, Caase.com, KPN, IBM, Google, Provincie Overijssel Veranderen doe je samen

51 Page  51 Initiatie Centre4Cloud r.ramakers@centre4cloud.nl

52 Page  52 Wij kunnen u helpen met: Definitie van Cloud Strategie Stappenplan richting cloud Business Case Cloud Onderzoek Stage en Afstuderen Advies en begeleiding r.ramakers@centre4cloud.nl

53 Page  53r.ramakers@centre4cloud.nl

54 Page  54 Indien u niets anders onthoudt…. r.ramakers@centre4cloud.nl Cloud Computing is here to stay 1 Cloud Computing verandert uw rol 2 De markt is er nu, en is groot 3 “Oude”-markt krimpt 4 Centre4Cloud, Het Kenniscentrum 5

55 Page  55 BEDANKT VOOR UW AANDACHT Ruud Ramakers 06-45454986 r.ramakers@centre4cloud.nl Twitter : Ruud_Ramakers, Centre4CloudRuud_Ramakers http://nl.linkedin.com/in/ruudramakers SaaS4Channel.nl r.ramakers@centre4cloud.nl


Download ppt "Chaos op komst! Historie en huidige stand van cloud computing 15 Maart 2012 Ruud Ramakers Directeur Centre4Cloud"

Verwante presentaties


Ads door Google