De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Introductie Cloud “university” 26 April 2012 Ruud Ramakers Directeur Centre4Cloud

Verwante presentaties


Presentatie over: "Introductie Cloud “university” 26 April 2012 Ruud Ramakers Directeur Centre4Cloud"— Transcript van de presentatie:

1 Introductie Cloud “university” 26 April 2012 Ruud Ramakers Directeur Centre4Cloud

2 Page  2 Initiatie Centre4Cloud

3 Page  3 Agenda  Cloud University  Definitie Cloud  Paradigma Shift  Transitie vragen

4 Page  4 Evolution of cloud computing MainframeMini computerWorkstationPC NetbooksSmart phonesGame consoles Cloud

5 Page  5 Source: Saugatuck Technology Wave III: Workflow-Enabled Business Transformation Beyond Software-as-a-Service: Cloud Computing Wave I: Cost-Effective Software Delivery Adoption Wave II: Integrated Business Solutions ASP Early SaaS Adoption • Stand-alone Apps • Multi-tenancy • Limited Configurability • Focus on TCO / rapid deployment Mainstream SaaS Adoption • Integrated Business • SaaS Integration Platforms • Business Marketplaces and SaaS Ecosystems • Customization Capability • Focus on Integration SaaS 1.0 Ubiquitous SaaS Adoption • Optimized Business Ecosystems • IT-Targeted Ecosystems • SaaS Development Platforms • Inter-enterprise Collaboration • IT Utility / SaaS Infrastructure • Customized, Personalized Workflow • Focus on Business Transformation Cloud Computing Post-SaaS Adoption • End-to-End Business Processes • Integrated Services Anywhere • Intelligent Hubs Linking Platforms • Mobile Device- and Sensor-Controllable • SLAs for Composite Service Offerings • Dynamically Scalable Infrastructure • Focus on Optimal Business Process Wave IV: Measured, Monitored, Managed Business Processes SaaS 2.0 Developments Post-SaaS Adoption • End-to-End Business Processes • Integrated Services Anywhere • Intelligent Hubs Linking Platforms • Mobile Device- and Sensor-Controllable • SLAs for Composite Service Offerings • Dynamically Scalable Infrastructure • Focus on Optimal Business Process

6 Page  6 SAAS & CLOUD (DEFINITIE)

7 Page  7 Definitie Er is niet één definitie De naam is niet beschermd! Cloud Computing te karakteriseren 1.5 * Belangrijkste karakteristieken 2.3 * Service modellen 3.4 * Deployment modellen

8 Page  8 Belangrijkste 5 karakteristieken On-demand self-service •Klant verzorgt zijn eigen provisioning Allomtegenwoordige netwerk toegang •Door het Internet •Door allerlei types clients Locatie onafhankelijke resource pooling •Multi tenant •Virtualisatie Snelle elasticiteit •Snel op- en down schalen •Oneindige capaciteit Verrekenen op basis van gebruik •Bedrag per dienst •Bedrag per transactie

9 Page  9 3. Service Modellen •Systeembeheerders krijgen toegang tot processing power, storage, database, management andere resources en applicaties door het netwerk en betalen voor gebruik. IT Niveau “Infrastructure as a service”

10 Page  10 Infrastructure as a service

11 Page  Service Modellen •Ontwikkelaars ontwikkelen, bouwen en testen en draaien hun applicaties op de infrastrctuur van cloud providers en dan leveren ze deze applicaties via de cloud naar eindgebruikers Ontwikkel Niveau “platform as a service” •Systeembeheerders krijgen toegang tot processing power, storage, database, management andere resources en applicaties door het netwerk en betalen voor gebruik. IT Niveau “Infrastructure as a service”

12 Page  Service Modellen SaaS onderdeel van de cloud •Bedrijven hosten applicaties in de Cloud. Veel gebruikers connecteren via het Internet. De dienst wordt aangeboden als totaal pakket op basis van gebruik. Gebruikers Niveau “software as a service” •Ontwikkelaars ontwikkelen, bouwen en testen en draaien hun applicaties op de infrastrctuur van cloud providers en dan leveren ze deze applicaties via de cloud naar eindgebruikers Ontwikkel Niveau “platform as a service” •Systeembeheerders krijgen toegang tot processing power, storage, database, management andere resources en applicaties door het netwerk en betalen voor gebruik. IT Niveau “Infrastructure as a service”

13 Page  Deployment modellen •Public cloud •Hybrid cloud •Community cloud •Private cloud Eigendom of geleased door een enkele organisatie specifiek gebruikt en beheerd voor die organisatie. Gedeeld door diverse organisaties, en ondersteund door een specifieke community Eigendom van een organisatie, levering van cloud services aan het algemeen publiek, zakelijk of consument. Samenstelling van twee of meer clouds (private, community en public)

14 Page  14 SAAS & CLOUD MARKT WAAROM NU? “A market is never saturated with a good product, but it is very quickly saturated with a bad one.” - Henry Ford ( ), American industrialist and pioneer of assembly line production.

15 Page  15 Fases of the market

16 Page  Gartner Says North America to Account for 64 Per Cent of SaaS Revenue in 2011 In Western Europe, SaaS Revenue to Reach $2.7 billion, Up 23 Per Cent from 2010

17 Page  17 17

18 Page  18 Mobiel SaaS 18 Wireless Enterprise Strategies: “The SMB market for mobile SaaS is already expected to reach $3 Billion in 2011 and increase to $16.6 billion in 2016, sustaining 29.5% compound annual growth (CAGR) over five years.

19 Cloud Paradigma shift?

20 Page  20 WAAR ZIEN WE DE SHIFT?

21 Page  21 Markt •Consumarization 1 •Functionaliteit voor iedereen beschikbaar 2 •Wereld als concurrent 3 •Krimp “klassieke” vraag 4 •Mobillity 5

22 Page  22 Ontwikkeling •Korte release cycles 1 •Schaalbaarheid 2 •Applicaties naar info i.p.v. info naar applicaties 3 •Platform 4 •Agile / Scrum 5

23 Page  23Ruud Ramakers Applicaties worden gebouwd om content i.p.v. applicaties die worden gebouw voor content

24 Page  24 24

25 Page  25 Dienstverlening •Leverancier verantwoordelijk 1 •Meten is weten 2 •Implementatie en maatwerk is niet schaalbaar 3 •Service Level Agreement 4 •Geen handleidingen 5

26 Page  26 Verkoop •Korte verkoopcycli 1 •Veranderende commissie structuur 2 •Weinig financiële ruimte voor keten 3 •Verandering van de klant 4 •Contracten Contracten Contracten 5

27 Page  27 Klant •Wie is de klant? 1 •UX / UI veel belangrijker 2 •Human 3 •Innoveren zonder investeren 4 •Delen van info, elkaar versterken 5

28 Page  28 Pricing •Freemium 1 •Per gebruik, niets vooraf 2 •Veel lager 3 •Appels met peren 4 •Billing 5

29 Page  29 Kosten •Infrastructuur 1 •Training 2 •Andere omgeving 3 •Personeel 4 •Releases 5

30 Page  30 Testen •In het veld? 1 •Kleine releases 2 •Teststraat in de Cloud 3 •Alleen verantwoordelijk gebied 4 •As a Service 5

31 Page  31 Techniek •Multi tenant 1 •Web 2 •Infrastructuur / platform 3 •Ontwikkelomgeving 4 •Privacy by design 5

32 Page  32 Organistatie •Cultuur 1 •KPI’s (Churn, customer turnover) 2 •Netwerkorganisatie 3 •Dienstverlening Centraal 4 •Andere mensen? 5

33 Page  33 WAT BETEKENT DIT?

34 Page  34Ruud Ramakers

35 Page  35 DE KUNST VAN HET LOSLATEN

36 Page  36 WAT ZIJN SAAS TRANSITIESTRATEGIEËN VOOR TRADITIONELE ISV APPLICATIES?

37 Page  37

38 Page  38

39 Page  39 CHANGE MANAGEMENT

40 Page  40 Change management Kotter •Creëer een Sense of Urgency 1 •Creëer een gids organisatie 2 •Ontwikkel een visie c.q. strategie 3 •Communiceer deze visie 4 •Prioriteit aan change activiteiten 5 •Genereer korte termijn winst 6 •Consolideer en produceer meer winst 7 •Veranker nieuwe cultuur 8 Niet alles tegelijk Denk na over platform strategie Zorg voor echte Cloud DNA in je bedrijf Zorg voor financiering 3-5 jaar Scheid on premiss en Cloud Manage on premiss Als cash cow / kosten

41 Page  41 WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE ZAKEN OM AAN TE DENKEN INDIEN JE DE KLANT VAN TRADITIONEEL NAAR SAAS MIGREERT? Maak een plan Indien je denkt over Kannibalisatie, denk dan dat er iemand je voor Lunch lust Zorg voor voldoende capitaal Denk aan wat je kosten Doen over tijd Stel acceptabele prijs Creëer extra waarde

42 Page  42 COMPLETE REDESIGN NAAR MULTI TENANT OMGEVING, OF MIGREREN VAN BESTAAND NAAR DE CLOUD? “Nep”Cloud levert jou En de klant niet de Winst Complete redesign Overname van infra Van de klant

43 Page  43 KUN JE BEIDE BUSINESS MODELLEN HEBBEN BINNEN ÉÉN ORGANISATIE? Nee….

44 Page  44 WAT IS HET EERSTE DAT JE MOET DOEN WIL JE EEN SUCCESVOLLE TRANSFORMATIE DOORMAKEN? Visie / Strategie Accu Zorg voor voldoende capitaal Zoek niche Zoek team Training

45 Page  45 WAT ZIJN DE PRAKTISCHE IDEEEN BETREFFENDE HET BOUWEN VAN EEN FINANCIEEL SAAS MODEL? Worst case, base case Best case Churn / up en cross Selling Meet je uitgaven Bouw veel ruimte in Voor marketing en sales Denk aan IaaS en PaaS Gebruik niet dezelfde Headcount structuur

46 Page  46 IS TRANSFORMATIE MAKKELIJK?

47 Page  47 NEE Gartner geeft aan dat 50 % van ISV’s het niet redden Onderzoek toont aan dat 70 % van de ISV’s de ombouw niet voor elkaar krijgen

48 Page  48 Cloud University •Centre4Cloud (UT, Saxion) en bedrijfsleven (IBM, servoy) opleiding voor ISV naar de Cloud 1 •Kick Off 30 Mei, Speciale aanbieding 495 € 2 •2 daags event gericht totale ISV, per 2 maanden 3 •Om de twee maanden 1 dag verdieping 4 •www.clouduniversity.info 5

49 Page  49 Indien u niets anders onthoudt…. •Paradigma shift 1 •3 tot 5 jaar voor change 2 •Change management / Cultuur change 3 •Training gehele organisatie 4 •Cloud University 5

50 Page  50 BEDANKT MELDT U AAN OP CLOUDUNIVERSITY.INFO Ruud Ramakers Twitter : Ruud_Ramakers, Centre4CloudRuud_Ramakers


Download ppt "Introductie Cloud “university” 26 April 2012 Ruud Ramakers Directeur Centre4Cloud"

Verwante presentaties


Ads door Google