De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO."— Transcript van de presentatie:

1 ‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO

2 2 Overzicht presentatie Welke toetsen voor wie? Voorbeeld rapportages Vooronderzoek en vrije afname Cesuurbepaling: monitor Implementatie referentieniveaus in toetsen

3 3 Diagnostische toetsen In opdracht van OCW heeft Cito diagnostische toetsen voor taal en rekenen ontwikkeld. Doel: Ondersteunen scholen bij niveaubepaling en diagnose Landelijk beeld van huidige niveau van leerlingen - monitor

4 4 Niveaus Expertgroep DLL De Expertgroep verwacht dat het merendeel van de leerlingen die instromen in het voortgezet onderwijs (ten minste 75%) niveau 1F hebben. Aan het einde van de schoolopleiding worden de volgende niveau-eisen gesteld: vmbo 2F havo 3F vwo 4F (voor taal)

5 5 Diagnostische toetsen Welke domeinen? Taal (elk domein 50 minuten) lezen luisteren taalverzorging (spelling en grammatica), Rekenen (totaal 100 minuten= 2x 50) getallen verhoudingen meten en meetkunde verbanden

6 6 Diagnostische toetsen Per domein 3 toetsen: 1/2F  2F  3F Doelgroepen: bovenbouw VO en heel MBO Opgaven zijn voor beide doelgroepen geschikt Context: algemeen, opleiding, beroep

7 7 Kenmerken afname Toetsen via portal Cito beschikbaar (downloaden gratis) Antwoordbladen toegezonden DVD- toegezonden Verwerking door Cito Rapportage via portal: –Leerlingrapport –Groepsrapport –Schoolrapport

8 8 Leerlingrapportage

9 9 Profielanalyse leerlingrapport

10 10 groepsrapportage

11 11 Schoolrapportage

12 12 Cesuurbepaling Voorlopige standaardbepaling –Resultaten vielen wat tegen Inhoudelijke standaardbepaling –Rekenen, 2F Definitieve standaardbepaling 1F: P25 van M8-LOVS (bij luisteren P50 BB4) 2F: P50 van KB4 3F: P25 van Havo 5 4F: P25 van VWO 6

13 13 Uitkomsten monitor - Taal

14 14 Uitkomsten monitor - Rekenen

15 15 Interpretatie Toetsen nog geen vaste functie –Motivatie leerlingen Gewenste kennis einde leerjaar –Hier vroeger gemeten Onderwijsaanbod Soms kleine aantallen

16 16 Percentages in PO gemsd1F2F3F LOVS normering, midden groep 8 Rekenen107,412, Taalverzorging----- Lezen57,819, Luisteren----- gemsd1F2F3F Eindtoets Basisonderwijs 2008 Rekenen113,311, Taalverzorging99,711, Lezen60,712, Luisteren-----

17 17 Opmerkelijk in vrije afname Prestaties van voorlaatste jaren BB, KB en Havo waren relatief hoog bij Lezen, en in mindere mate ook bij Luisteren (BB en KB)

18 18 Percentages 2F lezen in VO

19 19 Percentages 3F lezen in VO

20 20 Percentages 2F luisteren in VO

21 21 Percentages 3F luisteren in VO

22 22 Percentages 2F taalverzorging in VO

23 23 Percentages 3F taalverzorging in VO

24 24 Percentages 2F rekenen in VO

25 25 Percentages 3F rekenen in VO

26 26 Vervolg diagnostische toetsen Eind 2009: verbeterde rapportages en meer info over de toetsen Schooljaar 2009/10: –Dezelfde toetsen beschikbaar voor scholen –afnameperiode 25 november t/m 29 april 2010 –(inschrijving tot 12 april) –Cito werkt aan verversing deel van de items –Verbeterde rapportages: incl. niveauaanduiding –Taal- en rekenkrant –Monitor (cesuurcheck) Schooljaar 2010/11: –Vernieuwde toetsen beschikbaar voor scholen –Laatste jaar ‘gratis’ toetsen

27 27 Overige toetsen voor PO en VO Gelinkt (gedeeltelijk): Eindtoets LVS-toetsen-groep 8 (medio) –Rekenen-wiskunde –Begrijpend lezen Basisvaardigheden (= late Eindtoets) Toetsen VAS (voorlopig eerst 0-meting) Nog niet gelinkt: VAS-toetsen (vervolg) Examens ( in onderzoek)

28 28 Overige aanbieders? ijking op Inhoud (dekking van Meijerink? ) Niveau (doorlopende vaardigheid?) cesuren Onafhankelijke cie? Rekentoets VO?


Download ppt "‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO."

Verwante presentaties


Ads door Google