De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schoolbekwaamheid … de stap naar het eerste leerjaar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schoolbekwaamheid … de stap naar het eerste leerjaar."— Transcript van de presentatie:

1 Schoolbekwaamheid … de stap naar het eerste leerjaar

2 Schoolbekwaamheid Wat ? Voorwaarden Wanneer is een kind schoolbekwaam ? Hoe wordt SBK gestimuleerd ? Hoe en wanneer wordt SBK nagegaan ? Wat wordt er getoetst ? Na de toets … Adviezen

3 Wat? Ontwikkelingsniveau bereikt om te leren lezen, rekenen en schrijven Het resultaat van een langdurig ontwikkelingsproces Stimulans van thuis en school Intelligentie + sociaal-emotioneel rijp zijn  Ontwikkelingsniveau als resultaat van biologische rijpingsprocessen en afhankelijk van voorafgaande leerervaringen

4 Voorwaarden (1) Voldoende rijpheid van de basisfuncties Visuele waarneming verschillen zien (b-d) woorden – letters (b–oo–m) Auditieve waarneming verschillen horen (b-p, m-n) woorden – klanken (b-oo-m) Voldoende taalbeheersing woordenschat – taalbegrip zinsbouw – uitspraak Voldoende rekenbegrip tellen rangschikken rekentermen (eerste, laatste, hoogste, langste,…)

5 Voorwaarden (2) Goede motorische ontwikkeling grove motoriek (stilzitten) fijne motoriek (schrijven) Goed ontwikkeld lichaamsschema kennis eigen lichaam lichaam als referentiepunt voorkeurshand Goede ruimtelijke oriëntatie begrippen onder-boven, links-rechts, … leesrichting Voldoende ontwikkeld geheugen onthouden van opdrachtjes onthouden van de letters

6 Voorwaarden (3) Sociale- en persoonlijkheidsontwikkeling Voldoende werk- en leerhouding Voldoende zelfredzaamheid Voldoende sociale vaardigheden Voldoende zelfvertrouwen Voldoende aanpassingsvermogen

7 Wanneer is een kind schoolbekwaam? Gemiddeld na 3 jaar kleuteronderwijs Deels neurologisch bepaald Volgens wetgeving: kind is schoolbekwaam in het jaar waarin het kind 6 jaar wordt Snelle evolutie mogelijk

8 Hoe wordt schoolbekwaamheid gestimuleerd? Ligt deels vast in de aanleg Niet forceren MAAR wel de gepaste prikkels aanbieden De kleuterklas laten volgen Interesse tonen, luisteren, oefeningen maken Nooit dwingen Positieve waardering tonen Nooit vergelijken

9 Enkele tips Bewegen, experimenteren en ontdekken Praten, verhaaltjes en verwoorden Spelen met fijn materiaal Puzzelen en constructies bouwen Kleuren, tekenen, knippen en plakken Spelen met andere kinderen Geheugenspelletjes en gezelschapsspelen

10 Hoe en wanneer wordt schoolbekwaamheid nagegaan? Samenwerking tussen school en CLB MDO 2 proeven: - februari: TOETERS - mei: KONTRABAS

11 SBK-proeven Wat zijn SBK-proeven zeker NIET? Een intelligentieproef Een voorspellende proef naar het eerste leerjaar toe Wat zijn SBK-proeven dan WEL? Gaat algemene leervoorwaarden om te leren lezen, rekenen en schrijven na Zoekt naar uitvallen Gaat de ernst van de uitvallen na Slechts een momentopname  Leerkracht kan gericht remediëren en helpen waar nodig

12 Wat wordt er getoetst? Visuele voorwaarden Auditieve voorwaarden Rekenvoorwaarden Psychomotorische voorwaarden Sociaal-emotionele voorwaarden Werkhouding

13 Lees- en schrijfvoorwaarden Visuele discriminatie Detailperceptie Richtingsverschillen

14 Visueel geheugen

15

16 Visuele analyse Raamfiguren = visuo-motorische coördinatie

17 Rijmen = auditieve discriminatie Auditief geheugen

18 Auditieve analyse van woorden in lettergrepen van de beginklank van woorden

19 Rekenvoorwaarden Tellen Getalbeelden herkennen tellen – terugtellen – doortellen

20 Kwantitatieve relaties Met blokken Rekenbegrippen Kwalitatieve relaties

21 Schrijfmotoriek Voorbereidende schrijfoefeningen  kwaliteit van de patronen rechts- of linkshandig zithouding bewegingen pengreep

22 Menstekening Kennis van het lichaamsschema Herkenbaarheid Samenhangend geheel Detailweergave

23 Observatie van de werkhouding Zithouding Concentratie Volgehouden aandacht Taakspanning Zelfstandig werken

24 Na de toets … Bespreking resultaten school en CLB Gesprek met ouders Eventueel individueel onderzoek door CLB + doorverwijzing Einde schooljaar : advies OUDERS BESLISSEN

25 Adviezen Het kind is schoolbekwaam eerste leerjaar Het kind is bijna schoolbekwaam maar nog niet helemaal eerste leerjaar mits extra ondersteuning overzitten van de 3de kleuterklas Het kind is niet schoolbekwaam 3de kleuterklas overzitten

26 Het niet-schoolbekwame kind Vertoont uitvallen op de leervoorwaarden Moeilijk begrijpen van opdrachten Zich moeilijk kunnen uiten Niet geordend kunnen vertellen Weinig concentratie & vlug afgeleid Rusteloosheid: opdrachten niet kunnen afwerken of ontvluchten, vlinderen, niet kunnen stilzitten Nog zeer speels zijn Onzeker, weinig zelfvertrouwen

27


Download ppt "Schoolbekwaamheid … de stap naar het eerste leerjaar."

Verwante presentaties


Ads door Google