De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24-25 februari.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24-25 februari."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari 2011

2 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari 2011 De toename van leerlingen in het buitengewoon lager onderwijs Georges Van Landeghem Jan Van Damme

3 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Buitengewoon lager onderwijs = ?  Kleinere klassen, meer omkadering, flexibel  Niet verankerd in de buurt  Langere schooldagen  Segregatie SSL-conferentie februari 2011

4 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Omvang buitengewoon lager onderwijs 11-jarigen in buitengewoon lager onderwijs (2008−2009): Jongens: 9,1% Meisjes: 5,8% Alle 11-jarigen: 7,5% Volledig gesegregeerd 3 jongens per twee meisjes SSL-conferentie februari 2011

5 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Gegevensbronnen Administratieve gegevens, Vlaamse Gemeenschap, 1989−1990 tot 2008−2009 (39328 records) 2008−2009; geb. 1997; J; bloT8; 1160; Dept. Onderwijs 1989−1990; geb. 1982; M; gewoonlo1; 2998; Statistisch Jaarboek 2002−2003; geb. 1995; J; bloT4; 59; Dept. Onderwijs 2005−2006; geb. 2001; J; gewoonkl; 32672; Statistisch Jaarboek 1997−1998; geb. 1982; M; GR2LJ1TSO; 2124; Statistisch Jaarboek 2003−2004; geb. 1986; J; leercontract; 1216; SYNTRA 2005−2006; geb. 1992; M; BuSOT1OV3; 649; Dept. Onderwijs 2008−2009; geb. 1994; J; GR2LJ1ASO; 12706; Statistisch Jaarboek SSL-conferentie februari 2011

6 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Evolutie omvang buitengewoon lager onderwijs 11-jarigen 3 jongens per 2 meisjes SSL-conferentie februari 2011

7 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Stroompatroon buitengewoon lager onderwijs Illustratie: jongens SSL-conferentie februari 2011

8 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Omvang types buitengewoon lager onderwijs JongensMeisjesJ&M T13,0%2,5%2,8% T83,3%2,3%2,8% T21,0%0,6%0,8% T31,1%0,2%0,7% T40,3%0,2%0,3% T70,3%0,1%0,2% T60,0% Totaal9,1%5,8%7,5% T1: lichte mentale handicap T8: leermoeilijkheden T2: matige of ernstige mentale handicap T3: emotionele en gedragsproblemen T4: fysieke handicap T7: auditieve handicap T6: visuele handicap 11-jarigen in 2008−2009 SSL-conferentie februari 2011

9 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Evolutie types buitengewoon lager onderwijs 11-jarige jongens Evolutie sinds 1996−1997 T1 eerder stabiel T8 vrij stabiel sinds 1999−2000 T2: matige of ernstige mentale handicap T3: emotionele en gedragsproblemen T4: fysieke handicap T7: auditieve handicap T6: visuele handicap SSL-conferentie februari 2011

10 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Evolutie types buitengewoon lager onderwijs 11-jarige meisjes Evolutie sinds 1996−1997 T1 eerder stabiel T8 van 1,7% (1996−1997) naar 2,3% T2: matige of ernstige mentale handicap T3: emotionele en gedragsproblemen T4: fysieke handicap T7: auditieve handicap T6: visuele handicap SSL-conferentie februari 2011

11 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Stroompatroon buitengewoon lager onderwijs, Type 1, jongens T1: lichte mentale handicap SSL-conferentie februari 2011

12 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Stroompatroon buitengewoon lager onderwijs, Type 8, jongens T8: leermoeilijkheden SSL-conferentie februari 2011

13 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Stroompatroon buitengewoon lager onderwijs, Type 2, jongens T2: matige of ernstige mentale handicap SSL-conferentie februari 2011

14 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Stroompatroon buitengewoon lager onderwijs, Type 3, jongens T3: emotionele en gedragsproblemen SSL-conferentie februari 2011

15 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten kort  Breed parallelspoor; minstens 2 decennia groei; volledig gesegregeerd  Vroeg doorverwijzen vermindert late instroom niet  Vooral T8 (‘leermoeilijkheden’) en T1 (‘lichte mentale handicap’)  Recent groei vooral in ‘kleine’ types  Onevenwicht jongens/meisjes SSL-conferentie februari 2011

16 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Interpretaties  Segregatie heeft nadelen  Groei is structureel; rem? (ouders?)  Weg terug (inclusie) moeilijk  Gewoon lager onderwijs niet te begrijpen zonder buitengewoon onderwijs  Te weinig informatie over stromen in, uit en binnen buitengewoon lager onderwijs  Te weinig informatie over toekomstperspectief van kinderen in buitengewoon lager onderwijs SSL-conferentie februari 2011

17 Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Bredere conclusies  Structuren zijn belangrijk + onderwijsbeleid gaat vooral over structuren  Correcte indicatoren over evolutie structuren: cruciaal en schaars  Administratieve data bevatten veel informatie, grotendeels onbenut  Nood aan zicht op langetermijneffecten van buitengewoon lager onderwijs SSL-conferentie februari 2011


Download ppt "Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24-25 februari."

Verwante presentaties


Ads door Google