De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »"— Transcript van de presentatie:

1 Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »

2 Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken 1.Situering 2.Overzicht 3.Praktische kwesties 4.Inleidende begrippen

3 1. Situering Kennismaking met leveranciers van informatie Boek- en bibliotheeksector hebben heel wat gemeen –Gelijkaardige concepten en criteria Bv. A-boeken = openbare bibliotheken Bv. S-boeken = (hoge-)schoolbibliotheken

4 1. Situering Kennismaking met leveranciers van informatie Boek- en bibliotheeksector hebben heel wat gemeen –Gelijkaardige concepten en criteria –Impact van ICT, van economische aspecten van informatie –Bibliotheken betrokken bij uitgeefprocessen –Impact ontlezing

5 1. Situering Kennismaking met leveranciers van informatie Boek- en bibliotheeksector hebben heel wat gemeen Opleidingsbehoeften in het boekenvak  Synergie IBW | Boek.be

6 2. Overzicht 12 gastcolleges: : Erik Vlaminck, De auteur en het boekenvak : Jef Maes, De toekomst van het boek : Leerstoel Boek.be, Jane Davis, The social importance of reading

7 2. Overzicht : Carlo van Baelen, De positie van de auteur : Geert Van den Bossche, De uitgeverij in Europees perspectief : Michiel Elst, Het auteursrecht in de boekensector : Gerda Ghysels, Het wetenschappelijke en educatieve boek

8 2. Overzicht : Johan de Koning, De algemene uitgeverij : Guido De Smet, De boekhandel: een bedrijfseconomische benadering van de retail : Yvonne Steinberger, De onafhankelijke boekhandel & Annika Buysse, Boekenbank & Meta4Books

9 2. Overzicht : Majo de Saedeleer, Leesbevordering : Geert Joris, De waardeketen van het boek

10 Leerstoel Boek.be 2 maart, lokaal C-204 Jane Davis Inschrijven als student (gratis) via antwoordkaart of online formulier op el Verplicht onderdeel

11 3. Praktische kwesties Didactisch materiaal: Slides: vooraf op Blackboard / Boek.be Handboek: De winst van de lezer (Acco, 25,10 euro) Reader: c. 200 pag. (via Universitas)

12 3. Praktische kwesties Didactisch materiaal Evaluatie –IBW-studenten: Paper (1/2 punten) Mondeling examen (1/2 punten), incl. bespreking paper (geïntegreerd) –Niet-IBW-studenten: Aanwezigheidsattest op aanvraag

13 3. Praktische kwesties Didactisch materiaal Evaluatie Paper: Thema 3 Deadlines: – : aanmelding – , 10-12u.: seminarie (boekhandel) – , 10-12u.: seminarie (uitgeverij) – : inlevering

14 4. Inleidende begrippen a.De waardeketen van het boek b.Diversiteit van de boekenmarkt c.Het boek: een moeilijk product

15 4.a. De waardeketen van het boek

16 Het boekenvak: een introductie Value chain van het boekenvak Auteur Uitgeverij Importeur Handel Consument Distributeur Er wordt de laatste tijd steeds meer gesproken over een waardenetwerk waarin ook spelers worden opgenomen die niet rechtstreeks in de keten zitten maar er wel een invloed op uitoefenen.

17 4.a. De waardeketen van het boek Cultuur Creatieve industrie Industrie

18 4.a. De waardeketen van het boek Ondernemingen binnen de sector van de cultuurindustrie kenmerken zich doordat ze producten of diensten voortbrengen en verdelen met een culturele content en die output commercieel willen vermarkten. Daarmee streven ze economische zelfstandigheid en het realiseren van rendement op de ingezette middelen na. Met die product-markt-combinatie bevinden die ondernemingen zich op het snijpunt tussen het culturele en economische domein. (www.cjsm.vlaanderen.be)www.cjsm.vlaanderen.be

19 4.b. Diversiteit van de boekenmarkt -‘need to have’ vs ‘nice to have’ -Uitgeverij: ‘author driven’ vs ‘publisher driven’ -A, S, W-boek (implicaties voor de boekhandelskorting)

20 4.c. Een moeilijk product Geen primaire behoefte Andere behoefte = andere opzet Zware concurrentie ‘Elitair’ Traag, laag rendement, eenmalig terugverdieneffect Imago (branding)

21

22

23

24

25

26

27 4.c. Een moeilijk product Taalgebonden Prijsperceptie Publiciteit Bestselleritis Cijfers


Download ppt "Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »"

Verwante presentaties


Ads door Google