De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ZET JE ZINNEN OP EEN BOEK Geertrui Schoeters Promotieverantwoordelijke.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ZET JE ZINNEN OP EEN BOEK Geertrui Schoeters Promotieverantwoordelijke."— Transcript van de presentatie:

1 ZET JE ZINNEN OP EEN BOEK Geertrui Schoeters Promotieverantwoordelijke

2 Inhoud presentatie Algemeen >Wat is Boek.be? >Wat is collectieve boekpromotie? o Het eigene van Boekpromotie o Troeven & nadelen van ‘collectief’ De campagnes in Vlaanderen >Jaarkalender >Historiek >Algemeen marketingprincipe >Acties versus publiek >Inhoud van de huidige Boek.be acties >Toekomst … en omstreken

3 Wat is Boek.be? Sectorvereniging >Uitgeverijen, importeurs en boekhandelaars 3 pijlers: >Kenniscentrum >IT-platformen >Collectieve promotie

4 Wat is collectieve boekpromotie? Samenwerking tussen: Boekhandels Uitgeverijen Importeurs Collectieve Boekpromotie in Vlaanderen Promotie van:  boeken  boekhandels- verkoop  boekbezit Doel: de Vlaamse boekenmarkt vergroten

5 Het eigene van Boekpromotie Grote aaibaarheidsfactor Bevordert geletterdheid Boeken en media Grote diversiteit aan onderwerpen Dragers van unieke content ‘Paradox of choice’ Een individuele, subjectieve bezigheid

6 Troeven van collectief Krachten en middelen bundelen Representatieve koepelorganisatie Goodwill van de media Wijdvertakt netwerk Slechts 1 adres:

7 Nadelen van collectief Traagheid: hele sector ‘meekrijgen’ >Lang ontstaansproces >Diplomatie & overtuigingskracht >Evenwicht tussen autonomie en medezeggenschap >Communicatie Gedifferentieerde ledengroep >Gespecialiseerd /algemeen >Groot / klein >Ketens /onafhankelijken >Online

8 Korte historiek 1929: °VBVB: “gemeenschappelijke werking voor stelselmatige propaganda” 1932: eerste Boekenbeurs + Boek in Vlaanderen 1960: eerste Jeugdboekenprijzen 1969: Debuutprijs 1997: Zomer van het Spannende Boek 2000: Onderzoek motivatieproces aankoop boeken

9 Algemene marketingstrategie De juiste boeken (segmentatie boekgenres) via het juiste kanaal (samenwerking met verschillende media) op het juiste moment (verspreid over het jaar) bij de juiste mensen (doelgroepenwerking) d.m.v. (publieks)campagnes

10 Acties versus publiek 3 soorten campagnes: Evenementen: >breed en gelaagd publiek >ook non-users Boekenprijzen: >light users motiveren Maandcampagnes: >heavy users bedienen

11

12 Aanpak per actie (1) Afbakening productsegment >Concrete boekenlijst per actie >I.s.m. uitgeverijen, boekhandel, jury, media Media >Structureel partnership (audiovisueel, in print en online) >Free publicity Partnerships

13 Aanpak per actie (2) Promotie POS >POS-materiaal (point of sale: affiches, stickers, etc.) bij deelnemende boekhandels (150 à 200 outlets per actie) en bibliotheken >Traffic generators: kortingsbonnen, product plus, auteursontmoetingen, … Promotie online >www.boek.be, Boekenbrief, sociale mediawww.boek.be >Ook e-boeken! Timing!

14 Overlegorganen Promotiecommissie >Representatieve vertegenwoordiging van marketingmensen uit boekhandel, uitgeverij en importbedrijf (u/b/i) >Bewaking strategie lange en korte termijn (jaarplan) / brainstorming Boekenbeurscommissie >Representatieve vertegenwoordiging van standhouders >Bewaking strategie korte en lange termijn / brainstorming Werkgroepen >Verantwoordelijken u/b/i van de respectievelijke fondsen >De stem uit het veld m.b.t. uitwerking acties Boek.be promotie, communicatie, IT en events >Structureel: weekoverleg >Dagelijks bijsturen >In overleg met directie

15 Boekenprijzen januari maart april mei oktober Herman de Coninckprijs Boekenleeuw & Boekenpauw Best Vormgegeven Boeken Beste Boekenjuf of –meester Gouden Boekenuil Debuutprijs

16 Herman de Coninckprijs Januari Doel: collectieve promotie poëzie Link: Gedichtendag Aanpak: >Juryprijs - Publieksprijs - Beste Debuut >Feestelijke uitreiking >Gratis Gedichtenposter ( ex.) >Partners: Provincie Antwerpen, Radio 1, Canvas, De Standaard Evaluatie:

17 Herman de Coninckprijs

18 Boekenleeuw en Boekenpauw Maart Doel: promotie jeugdliteratuur Link: Jeugdboekenweek Aanpak: >Juryprijzen beste en mooiste kinder- en jeugdboeken >Bekendmaking via persco >Promotiemateriaal Evaluatie:

19 Boekenleeuw en Boekenpauw

20 Best Vormgegeven Boeken april Criteria: symbiose tussen vorm en inhoud > design, vormgeving, … Jury van deskundigen Ter bevordering van de kwaliteitsvolle boekproductie

21 Beste Boekenjuf of -meester april

22 Gouden Boekenuil mei Meest prestigieuze prijs Vlaanderen en Nederland Vakjury en lezersjury Uitreiking op 5 mei 2012

23 Debuutprijs Oktober Focus op nieuw literair talent (romans) Feestelijke uitreiking op de Boekenbeurs Boekhandel & bibs: POS materiaal Free publicity!

24 Maandcampagnes maart april mei juni augustus Boekenbeesten Literaire Lente Doe mei maar een Doeboek Zomer van het Spannende Boek De Andere Strip

25 Boekenbeesten bij de boekhandel Maart  Wie zijn de Boekenbeesten? >Eenvoudig classificatiesysteem voor boeken >Sluit aan bij de leefwereld van kinderen >Ieder jaar een ander geschenk bij de boekhandel Link: Jeugdboekenweek Axi Famil Giechel Histor Speur Dwarrel Fantom Griddle Knussel

26 Boekenbeesten bij de boekhandel

27 Literaire Lente bij de boekhandel april Romans van het voorjaar Lanceerprijzen Auteurstournee Boekhandel: >Kortingsbonnen >POS-materiaal Online wedstrijd

28 Literaire Lente bij de boekhandel Auteursprogramma in de boekhandels Proeven van boeken

29 Doe mei maar een doeboek Mei Focus op huis-, wellness, kook- en tuinboeken Voorjaar: tijd om handen uit de mouwen te steken Partnership: Libelle, Radio 2 Boekhandel: >Kortingsbonnen >POS-materiaal Online wedstrijd

30 Zomer van het Spannende Boek Juni - Augustus Focus op thrillers, detectives, misdaad Zomervakantie: ontspannen met spanning Partnership: Humo Boekhandel: >Kortingsbonnen >POS-materiaal Free publicity

31 Zomer van het Spannende Boek

32 De Andere Strip augustus – september Doel: promotie van de ‘andere’ of ‘betere’ strip voor volwassenen Partnership: Humo Boekhandel: >Kortingsbonnen >POS-materiaal Campagnes

33 Boekenbeurs November Grootste tijdelijke boekpromotie in Europa Missie: >Jaarlijkse daguitstap voor Vlaming die van boeken houdt en die geniet van de feestelijke gezelligheid en van wat er op het evenement ‘te beleven’ valt Evenwicht tussen cultuur en commercie >Informeren, verkoop, cultureel event, amusementswaarde ‘Beleving’: >Signeersessies, demonstraties, happenings >Themadagen, mediadagen, doelgroepspecials >Aanbod voor kinderen in schoolverband Structurele mediapartnerships: radio, TV, Knack 20-tal samenwerkingen: inhoudelijk, promotioneel Free publicity → nawerking boekhandel

34 Boekenbeurs

35 Specifiek voor 2011 Optimaliseren online promotiekanalen Onderzoek lees-, leen- en koopgedrag Gouden Boekenuil Lang zullen we lezen

36

37 Referentiesite: >Vlaamse Google voor boeken Promotiesite: >collectieve campagnes >andere genres op jaarbasis Infosite >Boekennieuws, Top 10 & 100, Pas verschenen… Community >opinie van de lezer >boekenplank

38 Onderzoek lees-, leen- en koopgedrag Deel 1: Hoe zit het met het koop-, lees- en leengedrag in Vlaanderen? >Hoe vaak lees je? Hoeveel boeken leen je? Hoeveel mensen kopen/lenen hoeveel boeken? >Waarom lees je? Welke betekenis ken je aan boeken toe? > … Deel 2: Hoe verloopt het aanschafproces van boeken (kopen & lenen)? >Hoe kom je tot de beslissing om een boek te kopen/lenen? Hoe gebeurt het aanschafproces? Spelen kortingsbonnen een rol? Koop je eerder voor jezelf of als cadeau? >Welke soort boeken koop je? Hoe ervaar je promotionele acties? Via welke kanalen kunnen we je het best bereiken? >… Onderzoek

39 Lang zullen we lezen (werktitel) Uitgangspunt >Hoe is het gesteld met het aanbod? o Onderzoek naar kwaliteit en kwantiteit van de boeken in klasbibliotheken (basisonderwijs) Wat kunnen we hieraan doen? o Website voor leerkrachten, leerlingen en ouders o Gezamenlijk project Canon, Locus en Boek.be. Partners: o.a. VCOV

40 Omstreken Wallonië >www.fureurdelire.be Nederland >www.cpnb.nl Frankrijk >www.centrenationaldulivre.fr Duitsland >www.boersenverein.de Engeland >www.bookseller.org.uk

41 Vragen? Contact: Geertrui Schoeters 03/

42


Download ppt "ZET JE ZINNEN OP EEN BOEK Geertrui Schoeters Promotieverantwoordelijke."

Verwante presentaties


Ads door Google