De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten Nu kun je bij het meten 2 soorten fouten maken Toevallige fout Systematische fout Afleesfouten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten Nu kun je bij het meten 2 soorten fouten maken Toevallige fout Systematische fout Afleesfouten."— Transcript van de presentatie:

1 Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten Nu kun je bij het meten 2 soorten fouten maken Toevallige fout Systematische fout Afleesfouten Op een verkeerde manier meten of met een defect meetinstrument (Deze worden vaak bij analoge meetinstrumenten gemaakt) Lengte (l) Breedte (b) Schatting:l = 2 cm en b = 5 cmOpp: 10 cm 2 Meting 1:l = 2,5 cm en b = 5,5 cmOpp: 13,75 cm 2 Meting 2:l = 2,55 cm en b = 5,55 cmOpp: 14,15 cm 2 We gaan m.b.v de lengte en breedte de opp. berekenen

2 Als je meet en dan berekeningen gaat uitvoeren, hebben deze meetonzekerheden grote invloed op je uitkomst. Hoe ga je in de ”schoolnatuurkunde” om met deze onzekerheden? - Systematische fouten laten we buiten beschouwing - Je geeft een gemeten waarde zonder onzekerheid op - Je geeft een gemeten waarde met een onzekerheid op l = 2,5 cm Hier geven we mee aan dat de lengte ligt tussen 2,45 2,55 v.b.b = 5,5 cm ± 1mmv.b. Hier geven we mee aan dat de lengte ligt tussen 5,4 5,6 De (absolute) meetonzekerheid is 1mm (Δ l = 1mm) De procentuele meetonzekerheid is 1mm van 55mm 1 55 X 100% = 1,8% Δ “delta” (het verschil) Δ l l X 100%

3 Bij berekeningen kan het voorkomen dat je een nauwkeurige meting vermenigvuldigd met een minder nauwkeurige meting. v.b. l = 8 cm 7,5 8,5 b = 4,6 cm 4,55 4,65 We gaan een oppervlakte berekenen 7,5 x 4,55 8,5 x 4,55 7,5 x 4,65 8,5 x 4,65 Daarom moeten we kijken naar het aantal significante cijfers (het aantal cijfers van “betekenis”) , ,0 0,02 0,0080 AANTAL SIGNIFICANTE CIJFERS Aantal significante cijfers: Het aantal cijfers wat je ziet, maar nullen ervoor tellen niet mee 3, Wat is nu het beste antwoord? GETAL

4 natuurkunderekenapparaatnatuurkunderekenapparaatnatuurkunde VERMENIGVULDIGEN EN DELEN 2,25 x 3,5 = asc = 3 De uitkomst wordt in het minst aantal significante cijfers van de factoren gegeven en soms moet je het antwoord afronden asc = 2 15,0 x 2,25 = 33,75 33,8 4,5 x 12 = 5454 “Vreemde” situaties 4,00 x 2,00 = 88,00 0, = 0, … 0, x 400 = , x 7 = = 38 x 38 = 14441, Hier let men op het aantal significante cijfers (asc) asc = 3 asc = 2 asc = 3 asc = 2asc = 3 asc = 1 asc = 2 2,25 x 3,5 = rekenapparaat asc = 3 asc = 2 asc = 3 asc = 2 asc = 1 asc = 2 7,9 Uitkomst moet dus in 2 significante cijfers 7,875

5 “Vreemde” situatie rekenapparaat natuurkunde rekenapparaat natuurkunde OPTELLEN EN AFTREKKEN natuurkunde 12,25 + 3,5 = cak= 2 De uitkomst wordt in het minst aantal cijfers achter de komma van de factoren gegeven en soms moet je het antwoord afronden cak= 1 rekenapparaat 12,25 + 3,5 = Hier let men op het aantal cijfers achter de komma (cak) 15,00 + 2,255 =17, ,5 = 8 12, ,65 = 47,00 cak= 2 cak= 3 cak= 0 cak= 1 cak= 2 cak= ,05 = 15 cak= 0 cak= 2 cak= 0 Uitkomst moet dus in 1 cijfer achter de komma 15,8 15,75 17,255 7, ,05


Download ppt "Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten Nu kun je bij het meten 2 soorten fouten maken Toevallige fout Systematische fout Afleesfouten."

Verwante presentaties


Ads door Google