De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom! Media & Creativiteit Les 3. Wat is er in het nieuws?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom! Media & Creativiteit Les 3. Wat is er in het nieuws?"— Transcript van de presentatie:

1 Welkom! Media & Creativiteit Les 3

2 Wat is er in het nieuws?

3 Filmpje

4 Weekoverzicht Les week OnderwerpenVoorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 o Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces o Breed beeld mediaterrein o Toelichting op de module o Bestuderen modulewijzer o Aanschaffen en gebruik Dummy o Maken opdracht 2A 2 o Inleveren opdracht 2A o Creatief denken en proces o Gebruik dummy o Voorbereiden volgende les 3 o Trainen creatieve technieken: startfase en divergerende fase o Gebruik Dummy o Voorbereiden volgende les 4 o Trainen creatieve technieken: vooronderstellingen o Gebruik Dummy o Voorbereiden volgende les 5 o Trainen creatieve technieken: ideale situatie o Gebruik Dummy o Voorbereiden volgende les 6 o Trainen creatieve technieken: Convergerende fase (mindmap) o Tussentijds feedback vooronderzoek o Gebruik Dummy o Voorbereiden volgende les 7 o Tijdens de les opdracht 2B o Vooronderzoek 2B inleveren o Meenemen gebruiksaanwijzing en benodigheden 8 o Uitvoeren gebruiksaanwijzing anderen o Gebruik Dummy 9 o Inleveren opdracht 1 en 2 o Voorbereiden herkansingsopdracht 10 o Chaosweek

5 MEDMEC - Q1- LES 3 - Dummy - Beeldtaal - Uitleg startfase - Uitleg divergerende fase

6 Dummy 2 random dummypresentatie's van klasgenoten  Laat zien wat je in je dummy hebt gezet  Leg uit waarom je dit in je dummy hebt gezet Opdracht voor volgende week  Spit deze week de krant door en knip alle foto's uit die je opvallen. Beschrijf waarom ze je opvallen, wat je van de foto vindt en waarom je dit vindt.  Schrijf alle ideeen die je krijgt voor medmec op in je dummy

7 Beeldtaal

8 Het Creatieve proces Het creatieve proces bestaat uit 3 fasen –Startfase (analyseren, onderzoeken)‏ –Divergerende fase (brainstormen, ideeen genereren)‏ –Convergerende fase (Oordelen, kiezen, uitwerken)‏ In welke vorm kun je dit weergeven?

9 Divergeren en convergeren Einde ideeën genereren Start selectie fase Start ideeën genereren Einde selectie fase Divergeren Veel ideeën genereren convergeren Convergeren Ideeën selecteren

10 Fase 1 - Startfase De startfase is de fase waarin de vraag geanalyseerd wordt –Is het onderwerp helder? –Stellen we de juiste vraag? –Beschikken we over de relevante gegevens? –Hebben we voldoende achtergrondinformatie? –Wie is de probleemeigenaar? –Beschikken we over voldoende tijd?

11 Startfase - Abstractieladder Door de abstractieladder schakelen we in abstractieniveau rond een specifiek probleem Regels voor de abstractieladder Klimmend vragen we om 'waarom'? Dalen vragen we om 'hoe'? Alles wordt geformuleerd in HKW? Bevordert nieuwe perspectieven –Extra ideeën –Verruimt je blik –Zoomt in Oefening: Wachtrij kassa

12 Oefening Maak een abstractieladder: –Wachtrijen bij kassa’s

13

14 Startfase - Startformulering Aan de hand van analyse in startfase stellen we een startformulering op. –Formuleer het doel in 1 zin – Wat wil je oplossen? –Formuleer het doel niet te breed of te algemeen. Houd focus! –Vermeld de probleemeigenaar in de formulering Wie is dat bij jullie? –Formuleer het doel uitdagend en aantrekkelijk

15 Startfase - Associatiebrainstorm Associeer rond de belangrijke woorden uit een startformulering om gelijke de breedte in te gaan –Hoe Kunnen We de klanttevredenheid verhogen met betrekking tot wachten bij de kassa

16 Huiswerk Lees Creativiteit Hoe? Zo! Hoofdstuk 4 & 5 Pas de abstractieladder toe op je handleiding –Ga minimaal 4 stappen naar boven en 4 stappen naar onderen –Bedenk per stap minimaal 10 oplossingen –Beschrijf je ervaringen in je procesverslag

17


Download ppt "Welkom! Media & Creativiteit Les 3. Wat is er in het nieuws?"

Verwante presentaties


Ads door Google