De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5. Wat is er in het nieuws?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5. Wat is er in het nieuws?"— Transcript van de presentatie:

1 Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5

2 Wat is er in het nieuws?

3 Weekoverzicht Les week OnderwerpenVoorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 o Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces o Breed beeld mediaterrein o Toelichting op de module o Bestuderen modulewijzer o Aanschaffen en gebruik Dummy o Maken opdracht 2A 2 o Inleveren opdracht 2A o Creatief denken en proces o Gebruik dummy o Voorbereiden volgende les 3 o Trainen creatieve technieken: startfase en divergerende fase o Gebruik Dummy o Voorbereiden volgende les 4 o Trainen creatieve technieken: vooronderstellingen o Gebruik Dummy o Voorbereiden volgende les 5 o Trainen creatieve technieken: ideale situatie o Gebruik Dummy o Voorbereiden volgende les 6 o Trainen creatieve technieken: Convergerende fase (mindmap) o Tussentijds feedback vooronderzoek o Gebruik Dummy o Voorbereiden volgende les 7 o Tijdens de les opdracht 2B o Vooronderzoek 2B inleveren o Meenemen gebruiksaanwijzing en benodigheden 8 o Uitvoeren gebruiksaanwijzing anderen o Gebruik Dummy 9 o Inleveren opdracht 1 en 2 o Voorbereiden herkansingsopdracht 10 o Chaosweek

4 MEDMEC - Q1- LES 4/5 - Dummy - Herhaling fasen - Uitleg divergerende fase - Opdracht 2

5 Dummy 2 random dummypresentatie's van klasgenoten  Laat zien wat je in je dummy hebt gezet  Leg uit waarom je dit in je dummy hebt gezet Opdracht voor volgende week  Spit deze week de krant door en knip alle foto's uit die je opvallen. Beschrijf waarom ze je opvallen, wat je van de foto vindt en waarom je dit vindt.  Schrijf alle ideeen die je krijgt voor medmec op in je dummy

6 Het Creatieve proces Het creatieve proces bestaat uit 3 fasen –Startfase (analyseren, onderzoeken)‏ –Divergerende fase (brainstormen, ideeen genereren)‏ –Convergerende fase (Oordelen, kiezen, uitwerken)‏ In welke vorm kun je dit weergeven?

7 Divergeren en convergeren Einde ideeën genereren Start selectie fase Start ideeën genereren Einde selectie fase Divergeren Veel ideeën genereren convergeren Convergeren Ideeën selecteren

8 Startfase - Abstractieladder Door de abstractieladder schakelen we in abstractieniveau rond een specifiek probleem Regels voor de abstractieladder Klimmend vragen we om 'waarom'? Dalen vragen we om 'hoe'? Alles wordt geformuleerd in HKW? Bevordert nieuwe perspectieven –Extra ideeën –Verruimt je blik –Zoomt in Oefening: Wachtrij kassa

9 Waar zijn we? Einde ideeën genereren Start selectie fase Start ideeën genereren Einde selectie fase Divergeren Veel ideeën genereren convergeren Convergeren Ideeën selecteren Abstractieladder (138) Ideale situatie (128) Startformulering (H11) Omkering Vooronderstelling

10 Vragen? Zijn er vragen nav het leeswerk? Hoofdstuk 4: startfase Hoofdstuk 5: divergerende fase

11 Omkering Zet de zaken op zijn kop! –Foute antwoorden –Keer onderwerp en lijdend voorwerp om Bedenk totaal foute antwoorden op de vraagstelling Inefficiënte, absurde oplossingen Pas de foute antwoorden toe als inspiratie ‘Hoe kan de school de introductie verbeteren?’ > ‘Hoe kan... de … Verbeteren?

12 Even uitproberen Hoe kun je als student het meeste leren van docenten? –5 min

13 Vooronderstelling Wat hebben jullie hierover gelezen?

14 Vooronderstellingen,pag.109 Bedenk een nieuwe bureaulamp voor de Ikea Stap 1. –Schrijf 10 kenmerken (= vooronderstellingen ) op van een bureaulamp.

15 Vooronderstellingen, stap 2 Neem één van de vooronderstellingen (kenmerken) bv..staat ergens op… Wat indien de vooronderstelling niet zou gelden? Bedenk hiervoor vijf of tien alternatieven = nieuwe ideeën. bv …hangt ergens aan…

16 Vooronderstellingen, stap 3 en 4 Kies één van de vijf alternatieven, Bijvoorbeeld……hangt ergens aan… Schets de ideeën met één van de alternatieven. Bijvoorbeeld.. in hangmatje….., hangt aan….,

17 Vooronderstellingen II opnieuw dezelfde stappen Neem één van je gevonden ideeën van stap 4 (de schetsen) en schrijf daar weer de vooronderstellingen(kenmerken) van op. Bijvoorbeeld …hangt ergens in (hangmatje)…. Wat indien de vooronderstelling niet zou gelden? Bedenk hiervoor vijf alternatieven = nieuwe ideeën. bv …zweeft, …., …., …. Schets de ideeën. Zo kan je eindeloos doorgaan, door iedere keer een ander kenmerk ‘ongeldig’ te maken.

18 Vooronderstelling - Omkering Zet de zaken op zijn kop! –Foute antwoorden –Keer onderwerp en lijdend voorwerp om –De vrije omkering Bedenk totaal foute antwoorden op de vraagstelling Inefficiënte, absurde oplossingen Pas de foute antwoorden toe als inspiratie ‘ Hoe kun je als student het meeste leren van docenten?’ ‘Hoe kun je... Het meeste leren van …? Gebruik de kenmerken/vooronderstellingen als inspiratiebron - een bureaulamp die weinig plaats inneemt - een bureaulamp die plaats creëert - een plaats die ook dient als bureaulamp. -...

19 Bureaulampen??

20 Vooronderzoek Doe onderzoek naar handleidingen/ gebruiksaanwijzingen/ stappenplannen. Verzamel 10 handleidingen/ gebruiksaanwijzingen/ stappenplannen, beantwoord de volgende vragen: - Op welke wijze wordt de informatie overgedragen? - Wordt er gebruik gemaakt van reductie van beeld? - Voer de handeling uit zoals omschreven in de gebruiksaanwijzing. Ondervind je problemen bij het uitvoeren van de handeling? Welke? Wat is de oorzaak van de problemen?

21 Huiswerk Begin met je vooronderzoek –Volgende week mogelijkheid tot tussentijdse feedback Lezen: –Hoofdstuk 6 Ga verder met je dummy Vragen? Spreekuur maandag 05/10 en 12/10 om Ph01.05.

22


Download ppt "Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5. Wat is er in het nieuws?"

Verwante presentaties


Ads door Google