De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gedragsproblemen: theorie Thema 1D 1. Heel veel theorie! Maar niet gemakkelijk te vertalen naar de onderwijspraktijk 2 Gedragsproblemen?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gedragsproblemen: theorie Thema 1D 1. Heel veel theorie! Maar niet gemakkelijk te vertalen naar de onderwijspraktijk 2 Gedragsproblemen?"— Transcript van de presentatie:

1 Gedragsproblemen: theorie Thema 1D 1

2 Heel veel theorie! Maar niet gemakkelijk te vertalen naar de onderwijspraktijk 2 Gedragsproblemen?

3 In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel! Yogi Berra, Amerikaanse honkballer 3

4 U, leraar, bent zelf het gereedschap Tips Trucs Sociale gereedschapskist Wetenschappelijke toverstok 4

5 Theoretische uitgangspunten Bio-ecologisch model Interactiemodel Stresstheorie 5

6 Model Bronfenbrenner 6 Ontleend aan Braet & Prins, 2008.

7 Interactiemodel 7

8 Wie conditioneert wie: Pavlov of zijn hond? You think you are leading, but it is you being led 8Tekst op de school van Tolstoj op het landgoed Janasja Poljana

9 Stresstheorie Evenwicht tussen draagkracht en draaglast (Lazarus) 9

10 Stress 10

11 Weerbaarheid bij stressor Primaire inschatting (appraisal) Secundaire inschatting Hanterings- mogelijkheid (coping) Resultaat StressorIs deze gebeurtenis/situ- atie gunstig, nadelig, bedreigend, uitdagend? Is deze stressor hanteerbaar? Controleverlies? Ja, ik kan het hanteren Minimum aan stress Eustress Positieve reactie op stress Bij inschatting spelen emoties een rol Welke zijn de alternatieven? Sorry, ik kan het niet hanteren Ik ervaar veel stress Distress Negatieve reactie op stress 11

12 Stress bij leraren De confrontatie met ‘moeilijke’ leerlingen heeft grote invloed op de gevoelens, de stemming en de reacties van leraren 12

13 Stress-coping Cognitieve, actieve benadering Optimistische attitude Op sociale steun gericht Afstand houden ten opzichte van het probleem 13

14 Stressreacties van leraren ‘Mijn les gaat eraan’ (verstoring van de onderwijssituatie) ‘Heb weinig lol meer in mijn werk’ (verlies van lesplezier) ‘Kan ik het nog wel?’ (twijfel aan eigen functioneren) ‘En dan die ouders!’ (frustratie in omgang met ouders/verzorgers) 14

15 Intuïtie Als we gespannen, geïrriteerd of boos zijn, verliezen we het contact met onze intuïtie. 15

16 Situatief Relationeel Normatief Relatief Fluctuerend Functioneel Visie op gedragsproblemen in scholen 16


Download ppt "Gedragsproblemen: theorie Thema 1D 1. Heel veel theorie! Maar niet gemakkelijk te vertalen naar de onderwijspraktijk 2 Gedragsproblemen?"

Verwante presentaties


Ads door Google