De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De App revolutie…… inzicht in uw snackgedrag Door: Saskia Wouters.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De App revolutie…… inzicht in uw snackgedrag Door: Saskia Wouters."— Transcript van de presentatie:

1 De App revolutie…… inzicht in uw snackgedrag Door: Saskia Wouters

2 Landelijke cijfers ­2009: 47% van volwassenen in Nederland is te zwaar ­Verdubbeling aantal mensen met overgewicht tussen het 25 e en 45 e levensjaar ­Snelste stijging van het aantal mensen met overgewicht tussen het 20e en 25e jaar ­Ongezonde voedingskeuzes leiden tot overgewicht

3 In de Focus: ‘Snacks’  Snack = alles wat buiten de maaltijden om genuttigd wordt.  Snacken is een manier van omgaan met wisselingen in dagelijkse emoties, stress, zelfwaardering en gewoonte.

4 De rol van smartphones / app’s  Altijd bij de hand  Maakt onderzoek mogelijk in het dagelijks leven  Contextonafhankelijk  Stemmingsonafhankelijk  Participanten rapporteren hun gedachten, de context, hun beoordeling van die context, hun stemming en ook hun snackgedrag

5

6

7 De App revolutie…… ook om te stoppen met roken?? Door: Catherine Bolman

8

9 Helpt een mobieltje of smartphone bij het

10 Landelijke cijfers ­28% rokers in Nederland ­2010  75% wilt stoppen; 25% doet stoppoging ­75% < 8 dagen een terugval ­1-7% lukt het om te stoppen ­70% zoekt geen hulp

11 Internet en smartphones Internet: Veel informatie over SMR Programma’s als: Stopsite; Online Stop Advies (Stivoro) Steun-bij-Stoppen; Stay Quit 4 You (ontwikkeling en onderzoek naar effect ism Universiteit Maastricht drs Elfeddali, drs Schanczyk, prof de Vries) Explosieve stijging Smartphones en Apps: laagdrempeling altijd bij de hand; in moeilijke situatie te gebruiken mogelijkheden om toepassingen te combineren (mail, sms, sociale media als twitter, facebook, foursquare, games……) Apps makkelijk te verspreiden

12

13 Ervaringen met SMR Apps??

14 Vragen gezondheidspsychologie … Werken de Apps, hoe en voor wie?Werken de Apps, hoe en voor wie? Theoretische onderbouwing…?Theoretische onderbouwing…? Dagelijks gebruik (frequentie)…..?Dagelijks gebruik (frequentie)…..? Wat vindt de gebruiker ervan?Wat vindt de gebruiker ervan? Niet getest………

15 MyStopBuddy (a) Digitale coach tijdens moeilijke situaties. Tijdens die momenten start je de App: je krijgt alternatieven voor situatie (wandelen, spelletje, mop, iets drinken….ect) Gebaseerd op gedragsveranderings- theorieën Adviezen afgestemd persoonlijke situatie (a) ontwikkeld door L. Sleebos

16

17 Pilotonderzoek naar MyStopBuddy Uit pilot onder 900 proefpersonen blijkt: Meest opgestart in situaties dat men wil ontspannen 60% gebruikers die App ≥ 11 dagen gebruikten, niet gerookt Maar… nog geen vijfde gebruikt App ≥ 11 dagen Onderzoek heeft beperkingen… Vereiste voor effect is dagelijks gebruik…… Controlegroep Bezig met: Inbouwen signalen om dagelijks gebruik te bevorderen Opzet van goed onderzoek naar effecten, gebruik en evaluatie door gebruikers

18 @cbolman #oka11 SteunBijStoppen.nl


Download ppt "De App revolutie…… inzicht in uw snackgedrag Door: Saskia Wouters."

Verwante presentaties


Ads door Google