De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

B2D Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden. Historsiche vaardigheden? Kan je wat zeggen over: – Hoe betrouwbaar bronnen zijn – Of veranderingen groot.

Verwante presentaties


Presentatie over: "B2D Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden. Historsiche vaardigheden? Kan je wat zeggen over: – Hoe betrouwbaar bronnen zijn – Of veranderingen groot."— Transcript van de presentatie:

1 B2D Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden

2 Historsiche vaardigheden? Kan je wat zeggen over: – Hoe betrouwbaar bronnen zijn – Of veranderingen groot of klein zijn – Hoe mensen vroeger dachten Uitleg aan de hand van vragen stencil uit laatste les.

3 Soorten vragen Beschrijvende vraag: wat gebeurde er? Waarderende vraag: was wat er gebeurde een goede of slecht ontwikkeling? Verklarende vraag: waarom gebeurde er wat er gebeurde?

4 Antwoorden stencil Beschrijvende vraag 5.1: Hoeveel macht hadden de ministers in Nederland voor 1848? Waarderende vraag 5.2: Was 1848 een goed jaar voor de Nederlandse democratie? Verklarende vraag 5.3: Hoe komt het dat het socialisme in Nederland meer aanhang had dan het communisme?

5 Feit en mening Een feit kan je bewijzen Een mening is iets wat jij of iemand anders vindt.

6 Antwoorden stencil Feit over Domela Nieuwenhuis: Nieuwenhuis zat een tijd in de gevangenis. Mening over Abraham Kuyper: Kuyper is de belangrijkste politicus die de cenfessionelen ooit gehad hebben

7 Geschikte bronnen zoeken bij een vraag Let er op dat een bron: – Over het onderwerp gaat waar je wat over wilt weten – Over de juiste tijd gaat – Betrouwbaar is, feiten zijn meestal bruikbaarder dan meningen

8 Antwoorden stencil Zoek 3 bronnen in het boek die bruikbaar zijn voor een werkstuk genaamd: kinderen in de 19 e eeuw. – Bron 5 is wel geschikt (blz. 10) gaat over wat er door de regering veranderd wordt voor kinderen – Bron 22 laat een hoop kinderen zien, zegt wat over hun kleding etc. – Bron 18 gaat over een kind dat vertelt over zijn leven als arbeider.

9 Continuïteit en verandering Continuïteit: een gebeurtenis is geen grote verandering, het is eigenlijk logisch en te verwachten dat iets gebeurt. – Bijv. je scoort het hele jaar vieren op wiskunde en haalt nu een 3.5 Verandering: Een gebeurtenis is een grote plotselinge verandering – Bijv. Je staat gemiddeld een 3.5 op geschiedenis en haalt ineens een 8

10 Antwoorden stencil Een continuïteit voor vrouwen in de 19 e en 20 e eeuw  arbeidersvrouwen bleven werken Een verandering voor vrouwen in de 19 e en 20 e eeuw  Vrouwen kregen kiesrecht in 1917.

11 Oorzaak en gevolg Oorzaken te splitsen in: – Indirecte oorzaken, verklaringen – Directe oorzaken, aanleiding, wat er gebeurt net voordat het gevolg plaats vindt. Gevolg  wat er daarna gebeurt Zie blz. 86, 87

12 Antwoorden stencil 3 oorzaken verzuiling + hun gevolg 1. Opkomst socialisme  arbeiders verenigd in hun eigen groep 2. Schoolstrijd confessionelen  confessionelen krijgen hun eigen scholen 3. Overgang naar evenredige vertegenwoordiging bij verkiezingen  Kleine groepen krijgen meer macht

13 Directe en indirecte oorzaken Directe oorzaak grondwetwijziging 1848 – Koning Willem II is bang voor revolutie in Nederland na opstanden in andere Europese landen Indirecte oorzaak grondwetswijziging 1848 – Bijv. Liberalen willen al heel lang meer macht – In andere landen komt ook steeds meer democratie

14 Waarden en Normen Norm  wat je normaal vind (voor mij bijv. dat leerlingen niet in een hoekje van de klas gaan poepen) Waarde  Wat je belangrijk vind (voor mij bijv. dat leerlingen goed opletten in de les)

15 Antwoorden stencil Waarde van de socialisten  arbeiders moeten gelijke rechten krijgen 2 normen van de socialisten – Alles eerlijk delen – De sterkeren zorgen voor de zwakkeren

16 Wat merken we vandaag nog? Noem 2 dingen die we vandaag nog merken van wat er verteld is in hoofdstuk 5 – Grondwet is er nog steeds – Algemeen kiesrecht is er nog steeds – Confessionelen, liberalen en socialisten zitten nog steeds in de politiek – Christelijke scholen worden nog steeds door de regering betaald


Download ppt "B2D Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden. Historsiche vaardigheden? Kan je wat zeggen over: – Hoe betrouwbaar bronnen zijn – Of veranderingen groot."

Verwante presentaties


Ads door Google