De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions."— Transcript van de presentatie:

1 1 Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions

2 2 Structuur hoofdstuk 6 Sportsponsoring en verkooppromotie Instrumenten van verkooppromotie Sportsponsoring en winkelcommunicatie Sampling in de sport Merchandising in de sport

3 3 Leerdoelen Na bestudering van dit hoofdstuk: kun je de verschillende vormen van verkooppromotie in de sport omschrijven en illustreren; kun je technieken van winkelcommunicatie en persoonlijke verkoop beschrijven op respectievelijk consumenten- en zakelijke markten; kun je een samplingcampagne in het verlengde van sportsponsoring ontwikkelen; kun je een overzicht geven van de verschillende aspecten van merchandising.

4 4 Technieken van verkooppromotie Prijsacties Tombola’s Loterijen Spaaracties Premiums Cadeaus met bijbetaling Sampling

5 5 Point of Sales (POS)- materialen Poster Wobbler Shelfliners Audio- boodschappen Mobiles Floorstickers Inflatables Abri-caddy Radioshopping Urnes (wedstrijden) Rayonhoofden Displays Enz...

6 6 Persoonlijke verkooptactiek Differentieer sponsorbedrag Stel een actief mediabeleid voor Wees flexibel in aanbieden sponsortermijnen Bied sectorexclusiviteit aan Leg evaluatiemomenten vast Bied een flexibele betalingsregeling aan Scherp de betrokkenheid van werknemers aan

7 7 Schema 6.3

8 8 Case sampling: De marketingcommunicatiemix van het sportmerk Aquarius in België

9 9 Omgeving waarbinnen Aquarius wordt ‘vermarkt’ Sport in België –58% sport wekelijks –populairste sporten Fietsen Wandelen Zwemmen Fitness Lopen Voetbal

10 Introductie Aquarius Gatorade (VS, jaren zestig) bedreiging voor frisdrankgigant TCCC Begin jaren negentig introductie Gatorade op Belgische markt Tegenzet TCCC: introductie Aquarius in 1994

11 Evolutie Belgische sportdrankenmarkt Consumptie dranken tijdens en na sporten: –Sportdranken13% –Water33% –Ice Teas20% –Andere34% Conclusie: grootste concurrentie voor Aquarius komt van buiten het marktsegment

12 Evolutie Belgische sportdrankenmarkt Toch groei sportdrankenmarkt –200020,0 milj. liter –199916,2 milj. liter –199814,7 milj. liter –199712,2 milj. liter

13 Marketingcommunicatiemix Reclame Verpakking Sponsoring Sampling PR

14 1. Reclame Reclamesaturatie Kleine, ondersteunende rol Product laten zien Instrumenten –Televisie –Print

15 2. Verpakking Olympische ringen prominent Identificatie met (top)sport en kwaliteit Mogelijk door sponsoring door TCCC

16 3. Sponsoring Soorten –Sportpersoonlijkheden (Ambassadors) –Federaties en verenigingen –Sportevenementen (Aquarius Challenge)

17 4. Sampling: Aquarius Challenge Op basis van sponsoring sportevenementen One-to-one marketing rechtstreeks naar doelgroep Basis voor het grote succes van Aquarius

18 Aquarius Challenge Vertegenwoordiging op vijf niveaus van sportbeleving –Sportfederaties –Professionele sportevenementen –Professionele sporters –Recreatieve sporters –Jeugd

19 Aquarius Challenge: sporten Pilaarsporten –Aerobics –Atletiek –Badminton –Judo –Lopen –Voetbal –Zwemmen

20 Aquarius Challenge Alomtegenwoordigheid –2000: 480 events; samplings Enorme impact op doelgroep (sporter) –Merkbekendheid+ 7% –Aankoopintentie+30%

21 Aquarius-case: De Gordel Grote belangstelling ( deelnemers) samplings op vijf locaties Daarnaast grote visibiliteit –Banners –Vlaggen –Inflatables –Kledij promoteams –Windmasters

22 22 Poster

23 Marktaandeel Aquarius Op slechts vijf jaar tijd bouwde Aquarius een marktaandeel van bijna 60% op. Conclusie: Aquarius heeft een groeiend marktaandeel binnen een groeiende markt Aquarius is een succesproduct

24 Succesproduct Verschillende succesfactoren –Succes sport algemeen en sportdranken specifiek –Het bedrijf erachter (TCCC) –Marketing –Goede geïntegreerde marketingcommunicatiemix met als speerpunt Aquarius Challenge

25 25 Merchandising Verkoop van producten die het logo/merknaam van sportmerken vermelden Sterke sportmerken Enorme uitbreiding merchandisinglijnen Internationalisering Emotionele betrokkenheid, identificatie, souvenirfunctie

26 26 Gevaren van merchandising –Overmerchandising –Outsourcing of zelf doen? –Namaak

27 27 Licenties –Merchandising toevertrouwen aan een derde partij via promotionele licenties –Voordelen voor de licentieverstrekker en -houder: Bescherming tegen oneigenlijk gebruik logo Betere promotiemogelijkheden Bescherming en controle van merksymbolen

28 28 Overzichtsvragen 1.Bezoek de officiële website van Manchester United (www.manutd.com). Hoe wordt het merchandisinggamma gepresenteerd? Beschrijf hoe webhandel aangemoedigd wordt. 2. Beschrijf, aan de hand van voorbeelden, hoe verkooppromotie ingezet wordt om een sportsponsoringprogramma te ontwikkelen. Beschrijf het relatieve belang van promoties, kortingen en wedstrijden.

29 29 Overzichtsvragen (vervolg) 3.Geef aanvullende voorbeelden van sponsoringgerelateerde winkelcommunicatie en beurzencommunicatie. 4.Beschrijf je ervaring als consument met sampling in een sportcontext en in een niet- sportcontext.


Download ppt "1 Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions."

Verwante presentaties


Ads door Google