De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions

2 Structuur hoofdstuk 6 Sportsponsoring en verkooppromotie
Instrumenten van verkooppromotie Sportsponsoring en winkelcommunicatie Sampling in de sport Merchandising in de sport

3 Leerdoelen Na bestudering van dit hoofdstuk:
• kun je de verschillende vormen van verkooppromotie in de sport omschrijven en illustreren; • kun je technieken van winkelcommunicatie en persoonlijke verkoop beschrijven op respectievelijk consumenten- en zakelijke markten; • kun je een samplingcampagne in het verlengde van sportsponsoring ontwikkelen; • kun je een overzicht geven van de verschillende aspecten van merchandising.

4 Technieken van verkooppromotie
Prijsacties Tombola’s Loterijen Spaaracties Premiums Cadeaus met bijbetaling Sampling

5 Point of Sales (POS)-materialen
Poster Wobbler Shelfliners Audio-boodschappen Mobiles Floorstickers Inflatables Abri-caddy Radioshopping Urnes (wedstrijden) Rayonhoofden Displays Enz...

6 Persoonlijke verkooptactiek
Differentieer sponsorbedrag Stel een actief mediabeleid voor Wees flexibel in aanbieden sponsortermijnen Bied sectorexclusiviteit aan Leg evaluatiemomenten vast Bied een flexibele betalingsregeling aan Scherp de betrokkenheid van werknemers aan

7 Schema 6.3

8 Case sampling: De marketingcommunicatiemix van het sportmerk Aquarius in België

9 Omgeving waarbinnen Aquarius wordt ‘vermarkt’
Sport in België 58% sport wekelijks populairste sporten Fietsen Wandelen Zwemmen Fitness Lopen Voetbal

10 Introductie Aquarius Gatorade (VS, jaren zestig) bedreiging voor frisdrankgigant TCCC Begin jaren negentig introductie Gatorade op Belgische markt Tegenzet TCCC: introductie Aquarius in 1994

11 Evolutie Belgische sportdrankenmarkt
Consumptie dranken tijdens en na sporten: Sportdranken 13% Water 33% Ice Teas 20% Andere 34% Conclusie: grootste concurrentie voor Aquarius komt van buiten het marktsegment

12 Evolutie Belgische sportdrankenmarkt
Toch groei sportdrankenmarkt ,0 milj. liter ,2 milj. liter ,7 milj. liter ,2 milj. liter

13 Marketingcommunicatiemix
Reclame Verpakking Sponsoring Sampling PR

14 1. Reclame Reclamesaturatie Kleine, ondersteunende rol
Product laten zien Instrumenten Televisie Print

15 2. Verpakking Olympische ringen prominent
Identificatie met (top)sport en kwaliteit Mogelijk door sponsoring door TCCC

16 3. Sponsoring Soorten Sportpersoonlijkheden (Ambassadors)
Federaties en verenigingen Sportevenementen (Aquarius Challenge)

17 4. Sampling: Aquarius Challenge
Op basis van sponsoring sportevenementen One-to-one marketing rechtstreeks naar doelgroep Basis voor het grote succes van Aquarius

18 Aquarius Challenge Vertegenwoordiging op vijf niveaus van sportbeleving Sportfederaties Professionele sportevenementen Professionele sporters Recreatieve sporters Jeugd

19 Aquarius Challenge: sporten
Pilaarsporten Aerobics Atletiek Badminton Judo Lopen Voetbal Zwemmen

20 Aquarius Challenge Alomtegenwoordigheid
2000: 480 events; samplings Enorme impact op doelgroep (sporter) Merkbekendheid + 7% Aankoopintentie +30%

21 Aquarius-case: De Gordel
Grote belangstelling ( deelnemers) samplings op vijf locaties Daarnaast grote visibiliteit Banners Vlaggen Inflatables Kledij promoteams Windmasters

22 Poster

23 Marktaandeel Aquarius
Op slechts vijf jaar tijd bouwde Aquarius een marktaandeel van bijna 60% op. Conclusie: Aquarius heeft een groeiend marktaandeel binnen een groeiende markt Aquarius is een succesproduct

24 Succesproduct Verschillende succesfactoren
Succes sport algemeen en sportdranken specifiek Het bedrijf erachter (TCCC) Marketing Goede geïntegreerde marketingcommunicatiemix met als speerpunt Aquarius Challenge

25 Merchandising Verkoop van producten die het logo/merknaam van sportmerken vermelden Sterke sportmerken Enorme uitbreiding merchandisinglijnen Internationalisering Emotionele betrokkenheid, identificatie, souvenirfunctie

26 Gevaren van merchandising
Overmerchandising Outsourcing of zelf doen? Namaak

27 Licenties Merchandising toevertrouwen aan een derde partij via promotionele licenties Voordelen voor de licentieverstrekker en -houder: Bescherming tegen oneigenlijk gebruik logo Betere promotiemogelijkheden Bescherming en controle van merksymbolen

28 Overzichtsvragen Bezoek de officiële website van Manchester United ( Hoe wordt het merchandisinggamma gepresenteerd? Beschrijf hoe webhandel aangemoedigd wordt. 2. Beschrijf, aan de hand van voorbeelden, hoe verkooppromotie ingezet wordt om een sportsponsoringprogramma te ontwikkelen. Beschrijf het relatieve belang van promoties, kortingen en wedstrijden.

29 Overzichtsvragen (vervolg)
Geef aanvullende voorbeelden van sponsoringgerelateerde winkelcommunicatie en beurzencommunicatie. Beschrijf je ervaring als consument met sampling in een sportcontext en in een niet-sportcontext.


Download ppt "Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions"

Verwante presentaties


Ads door Google