De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk1 Secundaire data en online databases Primaire versus secundaire data Primaire data: gegevens die de onderzoeker speciaal voor het onderzoeksproject.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk1 Secundaire data en online databases Primaire versus secundaire data Primaire data: gegevens die de onderzoeker speciaal voor het onderzoeksproject."— Transcript van de presentatie:

1

2 Hoofdstuk1 Secundaire data en online databases

3 Primaire versus secundaire data Primaire data: gegevens die de onderzoeker speciaal voor het onderzoeksproject heeft ontwikkeld of verzameld. Secundaire data: zijn al eerder door iemand anders dan de onderzoeker verzameld en/of voor andere doeleinden dan het huidige onderzoeks- project.

4 Classificatie van secundaire data Interne secondaire data: data die het bedrijf zelf heeft verzameld Interne databases: databases die bestaan uit gegevens die een bedrijf meestal tijdens de gangbare zakelijke transacties heeft verzameld

5 Classificatie van secundaire data Externe secundaire data: data die buiten het bedrijf zijn verkregen. Soorten: Gepubliceerde bronnen Syndicated services data Externe databases

6 Classificatie van secundaire data Verschillende soorten externe secundaire data Externe secundaire data Gepubliceerd: informatiebronnen die bestemd zijn voor openbare verspreiding. Syndicated Services Data: informatie in een gestandaardiseerd formaat die bureaus beschikbaar stellen aan bedrijven die een abonnement op deze dienst hebben.

7 Classificatie van secundaire data Verschillende soorten externe secundaire data Externe databases: databases die door organisaties van buiten het bedrijf worden geleverd. De afgelopen jaren zijn veel van die databases online beschikbaar gekomen. Bibliografische databases… opsommingen van onderwerp Numerieke of statistische databases Gidsen- of lijstendatabases Uitgebreide databases, bevatten veel verschillende soorten informatie, bijv. Lexis- Nexis.

8 The New York van American Marketing Association publiceert een lijst van marktonderzoeksbedrijven

9 Voordelen van secundaire data Snel verkrijgbaar Niet duur Meestal beschikbaar Een versterking van bestaande primaire data.

10 Nadelen van secundaire data Meeteenheden die niet met elkaar overeensttemmen ‘Alle restaurants kunnen eet- of drinkgelegenheden zijn’ Afwijkende definities die zijn gebruikt om de data te classificeren ‘ Alleen inkomen vanaf € wordt geanalyseerd’ Het niet meer actueel zijn van secundaire data Het gebrek aan de benodigde informatie om de geloofwaardigheid van de gerapporteerde data te bepalen. Sommige groepen gebruiken misleidend onderzoek zodat lezers geen verborgen motieven kunnen herleiden.

11 Secundaire data evalueren Wat was het doel van het onderzoek? Wie heeft de gegevens verzameld? Welke gegevens zijn er verzameld? Hoe zijn de gegevens verkregen? Komen de gegevens overeen met andere informatie?

12 Secundaire databronnen lokaliseren Stap 1:Zet op een rijtje wat je te weten wilt komen over je onderwerp en wat je al weet. Stap 2:Ontwikkel een lijst met belangrijke begrippen en namen. Stap 3:Begin je zoekactie aan de hand van verschillende bibliotheekbronnen. Stap 4:Maak een compilatie van de literatuur die je hebt gevonden en evalueer je resultaten.

13 Secundaire databronnen lokaliseren Stap 5:Als je niet tevreden bent met wat je hebt gevonden of andere problemen ondervindt en de bibliotheekmedewerker geen geschikte bronnen weet, raadpleeg dan een deskundige. Zoek een persoon of organisatie die iets over het onderwerp weet. Stap 6:Rapporteer de resultaten.

14 Zoekstrategieën voor het gebruik van online databases Maak efficiënt gebruik van de informatie. Gebruik ook de helpfunctie van de databases: Booleaanse logica Zoeken op velden Nabijheidsoperatoren Afbreken Nesten Begrenzen


Download ppt "Hoofdstuk1 Secundaire data en online databases Primaire versus secundaire data Primaire data: gegevens die de onderzoeker speciaal voor het onderzoeksproject."

Verwante presentaties


Ads door Google