De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Graduate school of Communication Doorstromen na bachelor CW.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Graduate school of Communication Doorstromen na bachelor CW."— Transcript van de presentatie:

1 Graduate school of Communication Doorstromen na bachelor CW

2 Programma UvA Graduate School of Communication? De masteropleidingen: inhoudelijk De masteropleidingen: algemene informatie Andere mogelijkheden na de bachelor CW Praktische informatie

3 Graduate School of Communication Dr. Piet Verhoeven Universitair docent

4 Graduate School of Communication Vanaf aan de UvA:  College of Communication (bacheloropleiding)  Graduate School of Communication (master en promotie-opleidingen) Onderdeel van Media en Communicatie Instituut van afdeling Communicatiewetenschap UvA

5 De graduate opleidingen Masteropleidingen  Communicatiewetenschap (1 jaar)  Media, Journalistiek en Publieke Opinie  Politieke Communicatie  Organisationele en Corporate Communicatie  Commerciële Communicatie en Voorlichting  Media Entertainment en Populaire Cultuur  European Communication Studies  Research Master Communication Science (2 jaar)  Journalism & media within globalization (2 jaar) Promotie-opleiding (PhD, Dr.) (3 of 4 jaar)

6 Een masteropleiding Geen vervolg op bachelor maar aparte opleiding Academische vorming verder ontwikkelen:  Wetenschapper  Leren richten  Brede blik Houding van willen weten, leren en open staan voor weerlegging van je denkbeelden

7 Graduate School en Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) Masteropleidingen gekoppeld aan onderzoek ASCoR ASCoR grootste onderzoeksinstituut op het gebied van communicatie in Europa, vertegenwoordigd op toonaangevende, internationale congressen Toonaangevend in de wereld Meer dan 50 onderzoekers en 30 promovendi Meer dan 200 wetenschappelijke publicaties per jaar

8 Graduate School en Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) Drie onderzoeksgroepen:  Media, Journalistiek en Publieke Opinie (MJPO)  kernwoord: informeren  Media entertainment en Populaire Cultuur (MEPC)  kernwoord: amuseren  Commerciele Communicatie en voorlichting (CCV)  kernwoord: overreden Verzorgen elk eigen masteropleidingen en drie gezamenlijke masteropleidingen Inhoudelijke koppeling aan leerstoelen (hoogleraren)

9 De master inhoudelijk

10 Eenjarige masters Communicatiewetenschap: Media, Journalistiek en Publieke Opinie

11 Onderzoeksgroep Media, Journalistiek en Publieke Opinie (MJPO) Master MJPO Drie varianten (masterspecialisaties):  Politieke Communciatie  Organisationele en Corporate Communicatie  Algemene variant MJPO 9 hoogleraren; vier onderzoeksthema’s

12 Onderzoeksgroep MJPO Hoogleraren in de twee varianten:  Politieke communicatie Prof. dr. Claes Prof. dr. Kees Prof. dr. Klaus Prof. dr. Jo de Vreese Brants Schönbach Bardoel Prof. dr. Jan van Prof. dr. Loet Cuilenburg Leydesdorff  Organisationele en Corporate Communicatie Prof. dr. Noelle Aarts, Prof. dr. Betteke van Ruler

13 Journalistiek en Politieke Communicatie Onderzoeksthema: - Inhoud en effecten van politieke communicatie - De productie van media-inhoud - Media governance - Informatiesystemen Onderzoeksprojecten o.a: - Verkiezingsonderzoek - Europese verkiezingen Media en democratie - Burgerjournalistiek - Vertrouwen in media - Gratis dagbladen Vakken Verplichte Basisseminars: (1)Media en journalistiek (2) Massamedia, organisaties en propaganda Themaseminars o.a.: - And the next president of the USA is Behind the campaign: spindoctors, politics and Media - Globalisation, Governance & Human Rights -Journalism and cultural diversity Carrière: Beleids- en Managementsfuncties bij allerlei overheden (beleids- voorlichting), politieke partijen en in politieke campagnes, maar ook bij mediabedrijven, omroepen, kranten, uitgeverijen etc.

14 Organisationele en corporate communicatie Onderzoeksthema: Strategische Communicatie/ Public Relations Onderzoeksprojecten o.a: - Strategische communicatie (bijz. leerstoel Logeion) - Communicatie en verandering - Europese Communicatie Monitor Vakken Verplichte Basisseminars: (1) Corporate Communicatie (2) Massamedia, organisaties en propaganda Themaseminars o.a.: - Communicatie en organisatie Verandering - Organisatie, communciatie en samenleving Carrière: Beleids- en managementsfuncties bij bedrijven en non-profit organisaties (PR, corporate communcatie, pers- voorlichting), consultant, opinie-onderzoeker bij bedrijven

15 Eenjarige masters Communicatiewetenschap: Media entertainment en populaire cultuur Joke Oppenhuisen Docent

16 Onderzoeksgroep Media Entertainment en Populaire Cultuur Master Media Entertainment en Populaire Cultuur 2 hoogleraren twee onderzoeksthema’s

17 Onderzoeksgroep Media Entertainment en Populaire Cultuur Hoogleraren in de twee stromingen (ME en PC):  Jeugd en Media (ME) Prof. dr. Patti Valkenburg  Media Entertainment (ME) Prof. dr. Ed Tan

18 MEPC algemeen (ME + PC) Onderzoeksthema’s: - Amuserende functies van communicatie:Inhoud (ME+PC) - Sociaal-culturele in- en exclusie (PC) - Processen van gebruik, aantrekkingskracht, receptie (ME) - Gebruik en effecten van verschillende media voor kinderen & adolescenten (J&M) Onderzoeksprojecten o.a: - Populaire cultuur en Burger- schap (PC) - Internet en vriendschappen (ME) -Genrekennis en –beleving van film (ME) - Jongeren en sex in de Media (J&M) Vakken Verplichte basisseminars: (1) Web2.0: The participating audience (ME) (2) Beeldvorming in reclame en populaire cultuur (PC) Themaseminars o.a.: Explaining successes (ME+PC) -Mediagebruik, lifestyles en subculturen (PC) - Entertainment emoties: van receptie tot format (ME) - De jeugd als doelgroep (J&M) Carrière: Beleids- en managementsfuncties bij mediabedrijven, on-line bureaus, omroepen, evenementenbureaus, tijdschriften, uitgeverijen etc. Maar ook bij de creatieve industrie (productie, redactie, voorlichting), bureaus voor lifestyle en marketing, redactie, journalistiek

19 Eenjarige masters Communicatiewetenschap: Commerciële Communicatie en Voorlichting

20 Onderzoeksgroep Persuasieve Communicatie (PC) Master Commerciële Communicatie en Voorlichting (CCV) 3 hoogleraren twee onderzoeksthema’s

21 Onderzoeksgroep PC Hoogleraren:  Communicatie Campagnes Prof. dr. Peter Neijens  Customer Media Prof. dr. Edith Smit  Media en Reclameonderzoek Prof. dr. Fred Bronner

22 Commerciële Communicatie en Voorlichting Onderzoeksthema’s: - Reclamestrategieën in campagnes - Mediastrategieën in campagnes Onderzoeksprojecten o.a: - Brand placement - Consumenten online - Communicatie op maat - Maatschappelijk verantwoord ondernemen - Effectieve campagnes Vakken Verplichte basisseminars: (1) Persuasieve strategieën in campagnes (2) Media strategieën in campagnes Themaseminars o.a.: -E-health, Culture & Education Entertainment - Merk, Communicatie en Consument Carrière: Onderzoeks-, Beleids- en Adviesfuncties bij reclame-, media-, marktonderzoekbureaus, afdelingen voorlichting en communicatie van overheidsinstellingen en ondernemingen

23 Eenjarige masters Communicatiewetenschap: European communication studies (Engelstalig)

24 European communication studies Selectie/aanmelding: Bachelor CW + Engelse vaardighedentest Gemiddeld een 7 Andere studieplanning: 5 seminars + scriptie (totaal 60 EC) Voor deadline aanmelding en informatie: Start alleen in september! Aanmelden voor 1 juni

25 European Communication Studies Onderzoeksthema’s en -projecten: alle thema’s en projecten van de onderzoeksgroepen Vakken Verplichte Basisseminars (5 EC): (1) Foundations of European Communication Studies (2) Methods of communication research Themaseminars o.a.: Keuze uit Engelstalig aanbod van masterseminars CW (totaal 3) Carrière: Beleids- en managementsfuncties Bij internationale organisaties (opinie-onderzoeker, adviseur)

26 Tweejarige masters Communicatiewetenschap: Research Master Communication Science (Engelstal.)

27 RM Communication Science Programma (2 jaar):  30 EC seminars naar keuze uit master CW  60 EC methodologie  25 EC onderzoeksproject en scriptie  5 EC ASCoR participatie Aanmelding:  selectie op basis van studieresultaten, motivatie en enthousiasme voor onderzoek Informatie:   of

28 RM Communication Science Onderzoeksthema’s en -projecten: alle thema’s en projecten van de onderzoeksgroepen van MJPO, MEPC en PC (CCV) Vakken in de master 3 seminars: keuze uit gehele aanbod Methodologie Keuze uit: - Measurement models and data theory -Content analysis - Structural equation modeling - Doing qualitative research - Analysis of (visual) text and discourse - Observation and analysis of naturally occurring data Meelopen bij onderzoek van ASCoR Carrière: Onderzoeksfuncties in de wetenschap (promotie) of bij commerciële of semi-publieke onderzoeksbureaus, en op onderzoeksafdelingen van grote bedrijven

29 Onderzoekseminars Empirical-analyticalEthnographic-qualitative Research designs in the social sciences: Explanatory ‘Narratives’ and their Presuppositions Principles of data collection and analysis - Quantitative research designs- Qualitative research designs - Measurement models and data theory - Content analysis - Experimentation - Data collection in survey research - Observation, Naturally Occurring Data and Documentary Sources - Interviewing and focus groups - Analysis of visual text and discourse - Multivariate modelling - Dynamic data analysis - Structural Equation Modelling - Advanced network analysis - Case study

30 Tweejarige masters Communicatiewetenschap: Erasmus Mundus: Journalism & Media (Engelstal.)

31 Erasmus Mundus: Journalism & Media Doel Het bieden van wetenschappelijke verdieping op het terrein van de journalistiek voor studenten met journalistieke ervaring Inhoud Internationale, twee jaar durende master verspreid over drie landen (Denemarken, Amsterdam en Engeland of Duitsland) Beroep Beleid- advies- en onderzoeksfuncties of uitvoerend in de zin van eindredactie bij organisaties (bijvoorbeeld persbureaus) die zich bezighouden met internationale nieuwsvoorziening

32 EM: Journalism Programma (2 jaar) S1 Denemarken: Globalisation S2 Amsterdam: Media en journalistiek in Europees perspectief S3 en S4 naar keuze:  Business & Finance (City U Londen)  War reporting (U of Wales)  Media systems, journalism & public spheres (U of Hamburg) Aanmelding Numerus fixus Journalistieke ervaring Test Engelse taal (IELS score 7.0) Voor meer info en deadline zie:

33 Masteropleidingen CW: algemeen

34 Planning master CW: Masters in de Communicatiewetenschap 1e semester Basisseminar 10 stp.Themaseminar 10 stp. Basisseminar 10 stp. 2e semester Themaseminar 10 stp. Scriptie 20 stp.

35 Keuze programma Kies vooral wat je leuk/ interessant vindt Bedrijven kijken alleen naar CW niet naar richting Communicatie is communicatie Zorg dat je zo veel mogelijk leert (kennis/vaardigheden) Dus kies bij voorkeur ten minste één Engelstalig seminar In ‘veilige’ omgeving oefenen Paper meestal in het Nederlands

36 Eerste banen CW MEPC: Communicatieadviseur; Medewerker jongeren communicatiebureau YoungWorks; Eigen onderzoek- & adviesbureau; Publiciteitsmedewerker NICAM; PR manager Omniworld; Productontwikkeling PCM groep; Promovendus; Beleidsambtenaar regering Nederlandse Antillen; Hoofdredacteur TV-programma’s voor allochtone jongeren; Assistent woordvoerder cultuur PvdA 2e kamer; Research developer Robin Good. CCV: Communicatiemanager bij het UWV; Account-manager bij een reclamebureau; Junior adviseur bij PR bureau; Senior recruiter bij Taylor Abbot Hong Kong; Onderzoeker bij RTL Nederland; Mediaplanner; Voorlichter; Marketing-medewerker of junior brand manager bij adverteerder; Junior strateeg bij reclamebureau; Promovendus; Online producer bij SBS; Medewerker marketingafdeling van het concertgebouw; Kennismanager bij CMC MJPO: Campagemanager; Manager communicatie of PR-afdeling; Stafmedewerker uitgeverij, omroep of internetbedrijf; Onderzoeker bij Provincie Noord Holland; Docent; Management trainee bij de rijksoverheid/ Achmea/ SNS Reaal; Beleids-medewerker; journalisten en redacteuren; Promovendus; Communicatiedeskundigen politieke instellingen/ -partijen/ vakbonden/ stichtingen.

37 Arbeidsmarkt (is er werk?) Kans op werk hangt af van economie Begin jaren ‘90 economisch slecht; toen 80% binnen ½ jaar aan werk ’98-’02: ruim 90% van de afgestudeerden heeft een baan en vindt deze binnen 3 maanden Communicatie is en blijft belangrijk

38 Na je bachelor CW Drs. Mieke Sillekens Studieadviseur

39 Soorten masters Doorstroommaster CW Duale master Onderzoeksmaster Binnen of buiten de UvA Binnen of buiten Nederland

40 OpleidingMasterSchakelprogr. Media en Cultuur60 EC (1 jaar)Max 30 EC Tekst en communicatie (duaal) 90 EC (1.5 jaar)Selectie + schakelprogramma (20 EC) Doorstroom naar andere master

41 Aanpak Oriënteer je op de master  Studiegids CW  Website ‘www.student.uva.nl/mcw’  Documentatiecentrum UvA (SIC, binnengasthuisterrein) Gebruik keuzeruimte CW voor evt. schakelprogramma Kijk in digitale studiegids voor meer informatie over andere masters

42 Andere master dan CW Nog keuzeruimte over?  schakelprogramma Let op: Inschrijvingsperiode andere opleiding Ingangsvoorwaarde aanbevolen keuzevakken

43 Instromen in de master: praktisch

44 Instromen in de master Communicatiewetenschap? BA afronden voor 28 augustus (en getuigschrift aan vragen) Lees de studiegids en semestergids Inschrijven voor specialisatie en 1 themaseminar: inschrijfperiode start 22 juni 2009 via voorinschrijving Aanwezig zijn bij de verplichte (!) Masters in de Communicatiewetenschap op wo 2, do 3 en vr 4 september Inschrijving veranderen in master via Studielink na het ontvangen van je BA- diploma

45 Meer informatie Binnen CW: Binnen UvA: Binnen NL:


Download ppt "Graduate school of Communication Doorstromen na bachelor CW."

Verwante presentaties


Ads door Google