De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Occupy Wall Street! Kristof Jacobs (12/10/2011). Inhoud 1. Wat is Occupy Wall Street? 2. Occupy en de nieuwe media 3. Impact en betekenis.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Occupy Wall Street! Kristof Jacobs (12/10/2011). Inhoud 1. Wat is Occupy Wall Street? 2. Occupy en de nieuwe media 3. Impact en betekenis."— Transcript van de presentatie:

1 Occupy Wall Street! Kristof Jacobs (12/10/2011)

2 Inhoud 1. Wat is Occupy Wall Street? 2. Occupy en de nieuwe media 3. Impact en betekenis

3 1. Wat is Occupy Wall Street? 14 juni 2011: opgericht door Adbusters (groene, anti- consumentenbeweging) Doel: 17 september mensen op Wall street (Tahrir Square) Tegen corporate America en income inequality 12 augustus: Anonymous (online civil disobedience) steunt de groep 17 september: 2000 demonstreerders = Anti-globalisering?

4 1. Wat is Occupy Wall Street? Echter: geleidelijk aandacht (niet te negeren – Wall street; Liberty Plaza; Brooklyn Bridge) 22 september: 16 andere steden 26 september Noam Chomsky 1 oktober: Brooklyn Bridge: 700 arrestaties 4-6 oktober: steun vakbonden 9 oktober: spreker Slavoi Zizek; Michael Moore

5 2. Occupy en de nieuwe media Geïnspireerd door Egypte (non-violence, kamperen; freedom square); Spanje (indignados) en Mexico (Oaxaca) Mobilisatie door nieuwe media “A month… a year… we are not going anywhere” Heeft duidelijke voordelen: -Razendsnel mobiliseren -Open source (gebruikt de creativiteit van de groep) -Moeilijk te ‘controleren’ -Geen gatekeepers (journalisten) -Past bij anti-hiërarchische filosofie Maar is dat voldoende? The other 99%?

6 2. Occupy en de nieuwe media Succes blijft beperkt: 2000 versus Maar locatie (versus Syrië) en type participatie (demonstreren) zorgen voor media-aandacht Oude media hebben leiders óf ‘schandalen’ nodig Arrestaties ‘Police brutality’ – Daily Show Vooral na bezetting en ontzetting Brooklyn Bridge veel aandacht

7 2. Occupy en de nieuwe media Duidt op de beperkingen van nieuwe media… het is niet voldoende Je kan alleen de usual suspects en ‘gebruikers’ bereiken Het kan een protest in gang zetten, maar daarna is meer nodig Ook kwetsbaar: 30 oktober Radiohead; police brutality reports

8 3. Impact en betekenis Tea party duidelijk 2009; falend regeringsbeleid, veel schulden, belastingen?: teleurstelling in regering Occupy WS duidelijk 2011: dubbele dip?; lange termijn werkloosheid: teleurstelling in economie Not quite the people; …not quite the 99%

9 3. Impact en betekenis Politici: squeezed in the middle verschil met dictatuur: legitimiteit


Download ppt "Occupy Wall Street! Kristof Jacobs (12/10/2011). Inhoud 1. Wat is Occupy Wall Street? 2. Occupy en de nieuwe media 3. Impact en betekenis."

Verwante presentaties


Ads door Google