De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011."— Transcript van de presentatie:

1 Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011

2 Het spoorboekje Waar staan we nu? Hoe doen de buren het 3 stappen vooruit en 2 achteruit De realiteit Verzin een list 2

3 Waar staan we nu in Drenthe ? 3 Transacties versus Aanbod PrijzenLooptijdenKrapte- indicator aanbodTransactiesaanbodtransacties Tussenwoning € € ,6 Hoekwoning € € ,5 2-onder-1-kap € € ,1 Vrijstaand € € ,0 Appartement € € ,0 Totaal € € ,4

4 Aantallen transacties 4 Aantal transacties in Drenthe sterkste gedaald van NL ( -12,7% t.o.v. vorig kwartaal, NL = -0,4% ). Omliggende provincies doen het beter; in Groningen en Friesland blijft het aantal nagenoeg stabiel en in Overijssel vindt een stijging plaats Ontwikkeling van aantal transacties verschilt sterk per regio: Groei t.o.v Groei t.o.v Assen e.o ,3%-14,6% Zuidwest- Drenthe 14813,7%18,2% Emmen e.o %-12,3%

5 Aantal woningtransacties 5 Bron: NVM, oktober 2011

6 Aantal woningen in aanbod 6 Bron: NVM, oktober 2011

7 Strijden om de koper 7 Hoeveel tijd nodig om huidige woningaanbod te verkopen? (uitgangspunt: er komt geen nieuw aanbod bij)

8 Transactieprijzen 8 Als één van de weinige provincies gemiddelde transactieprijs toegenomen t.o.v. vorig kwartaal en vorig jaar Gemiddelde transactieprijs is € In Nederlandse gemiddelde van € Van de 4 noordelijke provincies heeft alleen Drenthe vanaf begin dit jaar een blijvende groei gekend In vergelijking met NL blijven vooral transactieprijzen van appartementen achter (€ tegenover € ) Hoogste transactieprijzen worden in de regio Zuidwest-Drenthe behaald, laagste in regio Emmen

9 Gemiddelde transactieprijzen 9 Bron: NVM, oktober 2011

10 10 Vooral verkooptijd appartementen lang Bron: NVM, oktober 2011

11 De verlaging van de overdrachtsbelasting 11 3 stappen vooruit

12 De overdrachtsbelasting 12 Maar ook weer 2 stappen achteruit Dalend Consumenten Vertrouwen

13 De overdrachtsbelasting 13 Maar ook weer 2 stappen achteruit Dalend Geen Consumenten VertrouwenFinancieel Maatwerk

14 De balans op de woningmarkt 14

15 Balanceren tussen goed en slecht nieuws

16 16 - Europese schuldencrisis - Consumentenvertrouwen daalt - Zit met restschuld - Geen maatwerk banken - Veel aanbod & dalende prijzen Balanceren tussen goed en slecht nieuws

17 17 - Rente daalt - 2% overdrachtsbelasting - NHG op € Huizen goedkoper - Ruime keus / Prijs onderhandelbaar Balanceren tussen goed en slecht nieuws

18 18 Balanceren tussen goed en slecht nieuws - Rente daalt - 2% overdrachtsbelasting - NHG op € Huizen goedkoper - Ruime keus / Prijs onderhandelbaar - Europese schuldencrisis - Consumentenvertrouwen daalt - Zit met restschuld - Geen maatwerk banken - Veel aanbod & dalende prijzen

19 19 Balanceren tussen goed en slecht nieuws - Europese schuldencrisis - Consumentenvertrouwen daalt - Zit met restschuld - Geen maatwerk banken - Veel aanbod & dalende prijzen - Terug naar 6% overdrachtsbelasting - NHG naar € Rente daalt - 2% overdrachtsbelasting - NHG op € Huizen goedkoper - Ruime keus / Prijs onderhandelbaar

20 20

21 Wie draaien nu aan de knoppen ? 21

22 De consument Zet de handrem erop 22 Aflossingsvrij Beleggingspolis Zorgpremies Oude dag Geen waardestijging Energielasten omhoog Besteedbaar inkomen onder druk

23 Wie draaien nu aan de knoppen ? 23

24 Wat is het gevolg ? 24 Minder lenen Sneller aflossen Risico reductie Zorgplicht 5% explain

25 25

26 26 1.Voorkom luchtballonnen, korte termijn 2.Consument ECHT centraal 3.Zorg voor samenhang en regie 4.Herstel het financiële maatwerk 5.Kaarten van de borst en pijn delen 6.Weg met de ontkenningsfase 7.Beter in 1 keer goed slikken dan de kaasschaaf

27 Een voorbeeld 27

28 Waar liggen de verkoopkansen 28 Verkoopkans: 28% Verkoopkans: 3%

29 Vragen


Download ppt "Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google