De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ERGONOMISCHE HOOGTEREGELING Integratie en sturing van een gelijkspanningsmotor Brecht Neyrinck & Bram Villez I.S.M.: Danny Neyrinck (Barco NV) Carlos Goemaere.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ERGONOMISCHE HOOGTEREGELING Integratie en sturing van een gelijkspanningsmotor Brecht Neyrinck & Bram Villez I.S.M.: Danny Neyrinck (Barco NV) Carlos Goemaere."— Transcript van de presentatie:

1 ERGONOMISCHE HOOGTEREGELING Integratie en sturing van een gelijkspanningsmotor Brecht Neyrinck & Bram Villez I.S.M.: Danny Neyrinck (Barco NV) Carlos Goemaere (Barco NV) Frederik Carton (VTI Izegem)

2 Barco N.V.  Vroeger 1934: Assemblage van radio’s  Nu: Ontwerp en levering displaysystemen  Wereldleider display- en visualisatietechnologie  Domeinen: –Medische beeldcontrole –Defensie & Veiligheid –Verkeerscontrole –Media –Presentatie –… Presentatie Barco N.V. Coronis Displays Mechanica Elektronica Besluitvorming Dankwoord Vraag & Antwoord

3 Coronis Displays Presentatie Barco N.V. Coronis Displays Mechanica Elektronica Besluitvorming Dankwoord Vraag & Antwoord

4 Coronis Displays  Functies –Aanpasbare hoogte –Horizontaal / Verticaal –Helling (5° voor tot 25° achter) –Voetrotatie ( 90° symmetrisch)  Nadelen Hoogteregeling –Veersysteem: moeilijke montage –Manueel: gebruiksonvriendelijk  Opdracht –Motorsysteem mogelijk? –Motorsysteem integreren –Elektronische bediening (24V) –Oorspronkelijke vorm behouden Presentatie Barco N.V. Coronis Displays Mechanica Elektronica Besluitvorming Dankwoord Vraag & Antwoord

5 Mechanica Presentatie Barco N.V. Coronis Displays Mechanica Elektronica Besluitvorming Dankwoord Vraag & Antwoord

6 Systeem  Aandrijving –DCmotor –Dunkermotoren G30.0 –24V, 3000 min -1 –Lage kostprijs –Planetaire Reductor –Dunkermotoren PLG30 –Kleiner toerental –Groter moment en kracht  Overbrenging –Schroefdraad Tr12x6P3 –Zelfremmend –Grote krachtopname –Tandwiel (2x) –28 tanden –Rechte Vertanding Mechanica Systeem Demontage Inbouw Correcties Krachtberekening

7 Demontage  Veersysteem (1) –Veer –Veerhouder –Rem  Grondplaatbevestiging (2)  Omkeren klein profiel (3)  Inkorten schuivers (4) Mechanica Systeem Demontage Inbouw Correcties Krachtberekening

8 Inbouw  Plaatsing –Systeem onder een maximale hoek van 27° binnen constructie –Tandwielen onder de schuivers  Beredenering –Motor naar buiten: positie van de schuivers vormt probleem –Spindel naar buiten: tandwielen bewegen onder de schuivers en de as heeft net ruimte genoeg –Besluit: motor naar binnen, spindel naar buiten gericht Mechanica Systeem Demontage Inbouw Correcties Krachtberekening

9 Inbouw  Moer –Bevestigd aan het klein profiel –Eén vlak afgefreesd voor vastzetting met schroeven 4xM3 –Tweede vlak afgefreesd als uitsparing voor de motor  Bevestigingsplaten –Aluminium, plaatdikte 5mm –Bevestigd aan groot profiel, 4xM3 –Motor- en wormwielbevestiging –Tandwielen zweven eronder –Plastic ringen tegen: –Wrijving –Geluid Mechanica Systeem Demontage Inbouw Correcties Krachtberekening

10 Inbouw  Eindeloopschakelaars –Normaal gesloten schakelaars –Positie: bevestigingsplaten –Afstand: 100mm van elkaar –Functie: onderbreken schakeling –Moer tikt tegen schakelaars  Printplaat –Positie: behuizing van de voet –Afmetingen: 70 x 30 mm –Voordeel: meedraaien schakeling –Voordeel: bedieningsplaats Mechanica Systeem Demontage Inbouw Correcties Krachtberekening

11 Correcties  Groot Profiel –Verbreden zijkanten –Verstevigen profiel, weerstand tegen buiging –Aanbrengen van de bevestigingsplaten –Profielbevestiging –Door overplooien van het metaal –Bevestigd aan de grondplaat met 5xM5 schroeven  Bovenplaat –Herpositioneren boringen t.g.v. omkeren klein profiel –Plaatverbreding door vereenvoudiging  Behuizing –Systeemomkering: aanbrengen behuizing mogelijk –Herpositioneren boringen t.g.v. omkeren –Vereenvoudigen door afvlakken Mechanica Systeem Demontage Inbouw Correcties Krachtberekening

12 Mechanica Systeem Demontage Inbouw Correcties Krachtberekening

13  Buiging –De plaat zal niet doorbuigen  Veiligheidsfactor –Systeem weerstaat een kracht acht keer groter dan de belasting –Systeem beveiligd tegen toevallige belasting  Opmerkingen –Vereenvoudigde kracht –Vereenvoudigde doorbuiging Mechanica Systeem Demontage Inbouw Correcties Krachtberekening

14 Elektronica Presentatie Barco N.V. Coronis Displays Mechanica Elektronica Besluitvorming Dankwoord Vraag & Antwoord

15 Ontwerpfasen  Eenvoudige schakeling –Basis voor verder ontwerp –Alle vereiste functies aanwezig –Eenvoudige componenten –Dioden –Drukschakelaars –Driewegschakelaars  Motor Driver IC –Systeem: Hbridge –Keuze: veel gebruikt bij motoren –Gevolg: driewegschakelaars overbodig  Touch Control IC –Systeem: Elektrostatica –Keuze: geen constructieaanpassingen –Gevolg: diodes overbodig Elektronica Ontwerpfasen Deelschakeling Belastingstest

16 Deelschakelingen  Touch Control IC –Quantum QT240  Werking –Twee non-actieve kanalen –Uitschakeling –Twee actieve kanalen –Voorschakeling –Elektrostatisch waarnemen –Ingangssignaal SNS1 / SNS2 –IN = OUT –Uitgangssignaal touch control gekoppeld aan de motor driver –Geschakeld volgens datafiche Elektronica Ontwerpfasen Deelschakeling Belastingstest

17 Deelschakelingen  Motor Driver IC –Freescale MC33886  Werking –Uitgangssignaal Touch Control –Stopschakelaars –Ingangssignaal IN1 / IN2 –Hbridge: IN = OUT –Uitgangssignaal motor driver gekoppeld aan de motor –Geschakeld volgens datafiche Elektronica Ontwerpfasen Deelschakeling Belastingstest

18 Deelschakelingen  Spanningsregelaar –ONsemiconductor MC7805 –24V naar 5V –Aangesloten volgens datafiche  Connector –10 klemaansluitingen –Alle verbindingen met: –Stop Down –Stop Up –Motor –Voeding Elektronica Ontwerpfasen Deelschakeling Belastingstest

19 Deelschakelingen Elektronica Ontwerpfasen Deelschakeling Belastingstest

20  Opstelling: –Alle onderdelen behalve: –Kop –Afscherming –Metalen plaat bevestigd –Gewichten per kg gestapeld  Meetresultaten: –Lineaire verbanden –Imax (nominaal) = 710 mA –Imax (omhoog) = 700 mA –Imax (omlaag) = 330 mA –Um (nullast) = 23,85 V –Um (vollast) = 23,15 V –Pverlies IC (vollast) = 0,595 W Elektronica Ontwerpfasen Deelschakeling Belastingstest

21 Besluitvorming  Doelstellingen bereikt –Motorsysteem –Elektronische sturing –Behuizing onveranderd  Opmerkingen –Vernieuwend in zijn soort –Veilige constructie –Eenvoudige bediening Presentatie Barco N.V. Coronis Displays Mechanica Elektronica Besluitvorming Dankwoord Vraag & Antwoord

22 Dankwoord  Barco N.V.  Dhr. Neyrinck Danny  Dhr. Goemaere Carlos  VTI Izegem  Dhr. Carton Frederik  Anderen Presentatie Barco N.V. Coronis Displays Mechanica Elektronica Besluitvorming Dankwoord Vraag & Antwoord

23 Presentatie Barco N.V. Coronis Displays Mechanica Elektronica Besluitvorming Dankwoord Vraag & Antwoord


Download ppt "ERGONOMISCHE HOOGTEREGELING Integratie en sturing van een gelijkspanningsmotor Brecht Neyrinck & Bram Villez I.S.M.: Danny Neyrinck (Barco NV) Carlos Goemaere."

Verwante presentaties


Ads door Google