De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DIO conferentie Woudschoten 2012 Effectief Practicum Suzy Maljaars Anne van Emmerik.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DIO conferentie Woudschoten 2012 Effectief Practicum Suzy Maljaars Anne van Emmerik."— Transcript van de presentatie:

1 DIO conferentie Woudschoten 2012 Effectief Practicum Suzy Maljaars Anne van Emmerik

2 Demoproef

3 Anne van Emmerik n practicuminstructeur scheikunde lerarenopleiding scheikunde / natuurkunde n TOA scheikunde en biologie Christelijk Gymnasium Utrecht n laboratoria n WKZ: onderzoek metabole ziekten: GC, GC–MS n ATO (WUR): ontwikkeling fungiciden en toepassing hiervan in polymeren n HBO – polymeerchemie Utrecht

4 Suzy Maljaars n docent scheikunde lerarenopleiding scheikunde en natuurkunde en voltijdcoördinator n docent scheikunde – Pantarijn Wageningen n laboratoria n NFI: gerechtelijk haar– en vezel/textieldeskundige n TNO: spoorelementen in voeding n Universiteit Utrecht, theoretische chemie n HBO – analytische chemie Delft

5 Programma n Inleiding n Demoproef n Redenen practicum n Rollen n Theorie n Zelf doen n Afronding DOEL: handvatten geven bij het realiseren van een effectief practicum

6 Waarom practicum?

7 n Groepjes van 3 – 4 n Bedenk voor jezelf waarom je practicum doet n Schrijf in steekwoorden op de placemat n Roteer de placemat, bekijk de opmerkingen van groepsgenoten n 3 minuten n Terugkoppeling

8 Waarom practicum? n Groepjes van 3 – 4 n Bedenk voor jezelf waarom je practicum doet n Schrijf in steekwoorden op de placemat n Roteer de placemat, bekijk de opmerkingen van groepsgenoten n 3 minuten n Terugkoppeling

9 Waarom practicum?

10 n Ondersteuning van de theorie n Leren onderzoeken door middel van experimenten n Leren gebruiken van meetinstrumenten en practicumtechnieken n Motiveren van leerlingen n Kennismaken met wetenschap

11 Ondersteuning van theorie Veronderstellingen uit de theorie Ervaringen uit laboratorium (practicum) Ervaringen uit dagelijks leven

12 Effectief practicum n Duidelijk omschreven leerdoel n Robin Millar artikel 26 (2009), Practical Activity Analysis Inventory: searchPaperSeries/index.htm searchPaperSeries/index.htm

13 Rollen practicum

14 docent leerling TOA

15 docent leerling TOA inhalen practica, PWS voorbereiding introductie practicum, nabespreking practicum

16 docent leerling TOA practicum n Regels rondom practicum doen n Duidelijke rollen n Tijd n Indeling lokaal n Veiligheid n Voorbereiding n Nabespreking

17 Verschillende practica n Docentenpracticum: n Demonstratieproef n Leerlingenpracticum: n Apparatenpracticum / vaardighedenpracticum n Begripspracticum n Onderzoekspracticum

18 Demonstratieproef n Docent en/of TOA: n demonstreert handelingen / vaardigheid n voert practicum uit (om diverse redenen) n Leerling: n ziet handelingen n neemt waar n is geboeid

19 Demonstratieproef n 5 V’s: n Veilig n Vaardig n Verrassend n Visueel n Verhaal (met koppeling 3 niveaus)

20 Vaardighedenpracticum n Leerling: n leert hoe bepaalde handelingen uit te voeren n aflezen buret n gebruik pH meter n gebruik Coach of Vernier n gebruik glaswerk n …

21 Begripspracticum n Leerling: n maakt kennis met een begrip in de scheikunde n reactiesnelheid n branddriehoek n ontleding n reactieschema n …

22 Onderzoekspracticum n Leerling: n leert zelf een onderzoeksvraag opstellen n leert zelf een werkplan maken n leert zelf de onderzoeksvraag te beantwoorden n maakt kennis met wetenschappelijk onderzoek n zout in chips n oplossnelheid van suiker n scheiden van mengsels n identificeren van stoffen

23 Actieve deel n Bekijk de filmpjes n Determineer: demonstratiepracticum / vaardighedenpracticum / onderzoekspracticum n Welk begrip? n Welk leerdoel  maak effectief n Welke link met dagelijkse praktijk? n Overleg in tweetallen n Elk voorbeeld: 4 minuten

24 Warm en koud (1/2)

25 Warm en koud (2/2) n Na 5 minuten n Na 30 minuten

26 Inkt

27 Ammoniumchloride n Video 12

28 Staalwol (1/2)

29 IJzeroxalaat (2/2)

30 NaHCO 3 en CH 3 COOH

31

32 Feedback n Doel: handvatten voor het realiseren van een effectief practicum

33 Contact

34 Geraadpleegde bronnen n ‘Docentenproeven in het scheikunde-onderwijs’, Ted van Deventer en Hans Haarsma n ‘3 niveaus van scheikunde’, Kees de Jong n ‘Practicum: wonderolie voor het leren van natuurkunde’, Ed van den Berg n ‘Show de Chemie’, uitgave VNCI

35 Aanvullend materiaal n Artikelen en filmpjes: n Artikelen en filmpjes: n Effectief practicum doen: Robin Millar artikel 25 (2009), Practical Activity Analysis Inventoryhttp://www.york.ac.uk/depts/educ/res earch/ResearchPaperSeries/index.htmhttp://www.york.ac.uk/depts/educ/res earch/ResearchPaperSeries/index.htm

36


Download ppt "DIO conferentie Woudschoten 2012 Effectief Practicum Suzy Maljaars Anne van Emmerik."

Verwante presentaties


Ads door Google