Download de presentatie
GepubliceerdWouter Peeters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Marktonderzoek Schaalmeting RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
2
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Tellen vs Meten RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
3
Schalen meten in relatie tot
Een reproduceerbare schaal die men gebruikt om observaties achteraf te verwoorden, te verwerken, op te tellen, …. Schalen worden standaard gebruikt voor alles wat niet zwart/wit “afgerond” en dus te tellen is: Meningen Attitudes Voorkeuren Overtuigingen ……. RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
4
Types schalen in marktonderzoek
Nominaal Ordinaal Interval ratio Ratio NULPUNT Interval: afwijking tot gemiddelde of zo ordinaal: ordenen nom: 0/1 Ratio: “u hebt 10 punten te verdelen, verdeel ze over volgende producten” (constant sum scale) hoe oud bent u (direct quantification) mensen kunnen “gokken” RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
5
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Voorbeelden NOMINAAL Multiple choice vragen Welk merk kocht u laatst: …. Coke … Pepsi ….7Up Ja/neen vragen Hebt u een plasma tv? Kenmerkassociaties Welke van volgende kenmerken is van toepassing op volgende producten (per product aankruisen) RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
6
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Voorbeelden Ordinaal Forced Ranking Rangschik volgende merken van 1 tot 5 Paired comparison Wat kiest u als u enkel kunt kiezen tussen A en B? Semantic scale (kan vb ook met smileys) Hou jij van yogurt? Totaal niet niet echt neutraal ja ja, heel erg (1) (2) (3) (4) (5) RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
7
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Voorbeeld Interval Bipolair adjectief vb: “akkoord?” Totaal niet Totaal wel Continue schaal vb. “akkoord?” Helemaal niet totaal wel Opgegeven intervallen (gelijk of disproportioneel) of meer geen – – – Let op: intervallen verwerking ZELFDE, respondenten kiezen voor categorie NIET voor gemiddelde!!!!!!!! RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
8
Meetschalen : overzicht naar aanpak
Vergelijkende (comparatieve) schalen Paired comparison Dollar-metric Unity-sum-gain Niet-vergelijkende (non-comparatieve) schalen Continuous rating (interval) Line marking scale (interval) Itemised rating scale Semantic scales Likert scale RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
9
Paired (pairwise) comparison
Beschrijving: Zet volgende 3 producten in volgorde van voorkeur Welk van volgende 2 <paar> verkiest u in <situatie x>? Leg volgende kaartjes/producten/ op 2 stapels …… Verwerking Het aantal keuzecombinaties is beperkt voor elke combinatie kan een “aandeel” in de antwoorden berekend worden. Opmerking Verwerking niet foolproof bij meer dan 2 items omdat er verdoken redenen kunnen zijn Vb. 3 appels: A groot, B grootste maar met “plekje”, C klein – mensen vinden A = B, A> C maar B = C ACB eigenlijk = ABC Theorie Thurston (1959), Bradley-Terry-Luce (BTL ), Rasch RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
10
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Dollar-metric Idee: informatie krijgen over het potentiële inkomen dat kan komen uit een extra productkenmerk Beschrijving: eigenlijk een “paired comparison” met extra RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
11
Dollar-metric: een voorbeeld
Welk soort fruitsap verpakking heeft uw voorkeur? (zet X naast uw voorkeur) Welke meerprijs lijkt u aanvaardbaar voor uw voorkeurverpakking? ……..glazen fles …. brick …… cent ……..blik ….. Glazen fles ……..brick ……plastic fles ……..plastic fles ……glazen fles …….cent ……. Blik ……… brick ….. blik RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
12
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Unity-sum-gain Een techniek die vooral gebruikt wordt om eigenschappen van nieuwe producten of toegevoegde eigenschappen bij productvernieuwing te meten Techniek: Alle kenmerken worden “geprijsd” (of in geld, of in een fictieve ratio van 0 tot 100) De “ondervraagde klant” krijgt een fictief bestedingsbedrag ter waarde van ong. 50 tot 60% van het totale aanbod aan kenmerken Zijn opdracht: “koop” de beste waar voor uw geld Uitkomst: een soort “populariteitsscore” die toelaat de kenmerken te ranken naar “klantenwaarde RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
13
Unity – sum – gain: voorbeeld
Kenmerk meerprijs Omgerekend naar “ratio” Gecorrigeerde ratio Prijs basisproduct 420 € 100 3 G - ontsloten 150 € 36 40 32 ipv 8 Giga 100 € 24 25 64 ipv 8 Giga 2e USB-poort 50 € 12 10 Universele lader 16 ipv 8 u stand-alone 250 € 60 17 ipv 10 inch scherm 200 € 48 50 “portefeuille” 450 a 500 € 40 à 60 40 a 60 RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
14
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Continous rating Idee: ondervraagden visualiseren hun “aanvoelen” op een schaal van “slecht” naar “goed” 2 “soorten” schalen (verwerking: interval): Gemarkeerde schalen Slecht goed Becijferde schalen RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
15
Line marking scale (interval)
Gebruik: Meting van verschillen tussen producten, merken, .. Officieel: semantic differential scale Kernidee: laat respondenten producten scoren op een as van tegengestelden Vb. helemaal wit vs helemaal zwart, klein vs groot, .. RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
16
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Line marking Volgende producten worden gebruikt om vlees te bakken. Geef per paar aan hoe gelijk of verschillend ze zijn qua spatten. Fama Solo zie geen verschil _____________ heel verschillend Solo Benecol …… RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
17
Itemised Rating (verwerking: interval)
Gebruik: Meting van associatieverschillen tussen producten, merken, .. Kernidee: laat respondenten de verschillende producten scoren op een as van tegengestelden waarop elke positie benoemd is RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
18
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Itemised Rating RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
19
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Itemised Rating Zet een X op het gezicht dat het best beschrijft wat u van het Wappervoorstel vindt RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
20
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Semantic scales Gebruik: inschatten van gevoelens, percepties Kernidee: Bipolair scoren op diverse eigenschappen & associaties 2 soorten schalen Benoemd (= semantic scale) Niet benoemd (semantic differential scale) RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
21
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Semantic scaling RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
22
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Likert Meest gebruikte schaal in marktonderzoek Verwerking: kwantificeerbare scores RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
23
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Likert Volledig akkoord Akkoord neutraal Niet akkoord Totaal niet akkoord Verwerking: weging -2 -1 1 2 Opdracht respondenten: omcirkel uw standpunt Vrouwen zijn slim 3 4 5 Vrouwen zijn sterk Vrouwen strijken goed RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
24
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Samenvattend 4 meetniveaus Nominaal zicht op categorieën Ordinaal zicht op sequenties interval zicht op zwaartepunten op een schaal Ratio zicht op rangorde en onderlinge afstand 2 meetwijzen Vergelijkend focus op verschil tussen …. Niet-vergelijkend: Inzicht in eigen positie RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
25
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
De sites RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.