De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktonderzoek Schaalmeting RV - 1/03/2011 1 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktonderzoek Schaalmeting RV - 1/03/2011 1 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan."— Transcript van de presentatie:

1 Marktonderzoek Schaalmeting RV - 1/03/2011 1 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan

2 Tellen vs Meten RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 2

3 Schalen  meten  in relatie tot Een reproduceerbare schaal die men gebruikt om observaties achteraf te verwoorden, te verwerken, op te tellen, …. Schalen worden standaard gebruikt voor alles wat niet zwart/wit “afgerond” en dus te tellen is: – Meningen – Attitudes – Voorkeuren – Overtuigingen – ……. RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 3

4 Types schalen in marktonderzoek Nominaal Ordinaal Interval ratio RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 4

5 Voorbeelden NOMINAAL Multiple choice vragen – Welk merk kocht u laatst: …. Coke … Pepsi ….7Up Ja/neen vragen – Hebt u een plasma tv? Kenmerkassociaties – Welke van volgende kenmerken is van toepassing op volgende producten (per product aankruisen) RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 5

6 Voorbeelden Ordinaal Forced Ranking – Rangschik volgende merken van 1 tot 5 Paired comparison – Wat kiest u als u enkel kunt kiezen tussen A en B? Semantic scale (kan vb ook met smileys) – Hou jij van yogurt? Totaal niet niet echt neutraal ja ja, heel erg (1) (2) (3) (4) (5) RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 6

7 Voorbeeld Interval Bipolair adjectief  vb: “akkoord?” Totaal niet Totaal wel 12345678 Continue schaal  vb. “akkoord?” Helemaal niettotaal wel Opgegeven intervallen (gelijk of disproportioneel) 0-4 5-9 10-14 15-1920 of meer geen 1 – 2 3 – 15 16 – 99100 + RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 7

8 Meetschalen : overzicht naar aanpak Vergelijkende (comparatieve) schalen – Paired comparison – Dollar-metric – Unity-sum-gain Niet-vergelijkende (non-comparatieve) schalen – Continuous rating (interval) – Line marking scale (interval) – Itemised rating scale – Semantic scales – Likert scale RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 8

9 Paired (pairwise) comparison Beschrijving: – Zet volgende 3 producten in volgorde van voorkeur – Welk van volgende 2 verkiest u in ? – Leg volgende kaartjes/producten/ op 2 stapels – …… Verwerking – Het aantal keuzecombinaties is beperkt  voor elke combinatie kan een “aandeel” in de antwoorden berekend worden. Opmerking – Verwerking niet foolproof bij meer dan 2 items omdat er verdoken redenen kunnen zijn Vb. 3 appels: A groot, B grootste maar met “plekje”, C klein – mensen vinden A = B, A> C maar B = C  ACB eigenlijk = ABC Theorie – Thurston (1959), Bradley-Terry-Luce (BTL-1952-1959), Rasch RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 9

10 Dollar-metric Idee: informatie krijgen over het potentiële inkomen dat kan komen uit een extra productkenmerk Beschrijving: eigenlijk een “paired comparison” met extra RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 10

11 Dollar-metric: een voorbeeld RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 11 Welk soort fruitsap verpakking heeft uw voorkeur? (zet X naast uw voorkeur) Welke meerprijs lijkt u aanvaardbaar voor uw voorkeurverpakking? ……..glazen fles…. brick…… cent ……..blik….. Glazen fles…… cent ……..brick……plastic fles…… cent ……..plastic fles……glazen fles…….cent ……. Blik……glazen fles…… cent ……… brick….. blik…… cent

12 Unity-sum-gain Een techniek die vooral gebruikt wordt om eigenschappen van nieuwe producten of toegevoegde eigenschappen bij productvernieuwing te meten Techniek: – Alle kenmerken worden “geprijsd” (of in geld, of in een fictieve ratio van 0 tot 100) – De “ondervraagde klant” krijgt een fictief bestedingsbedrag ter waarde van ong. 50 tot 60% van het totale aanbod aan kenmerken – Zijn opdracht: “koop” de beste waar voor uw geld Uitkomst: een soort “populariteitsscore” die toelaat de kenmerken te ranken naar “klantenwaarde RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 12

13 Unity – sum – gain: voorbeeld KenmerkmeerprijsOmgerekend naar “ratio” Gecorrigeerde ratio Prijs basisproduct420 €100 3 G - ontsloten150 €3640 32 ipv 8 Giga100 €2425 64 ipv 8 Giga150 €3640 2 e USB-poort50 €1210 Universele lader50 €1210 16 ipv 8 u stand- alone 250 €60 17 ipv 10 inch scherm 200 €4850 “portefeuille” 450 a 500 € 40 à 60 40 a 60 RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 13

14 Continous rating Idee: ondervraagden visualiseren hun “aanvoelen” op een schaal van “slecht” naar “goed” 2 “soorten” schalen ( verwerking: interval ): – Gemarkeerde schalen Slechtgoed – Becijferde schalen 0010203040506070 RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 14

15 Line marking scale (interval) Gebruik: – Meting van verschillen tussen producten, merken,.. Officieel: semantic differential scale Kernidee: laat respondenten producten scoren op een as van tegengestelden – Vb. helemaal wit vs helemaal zwart, klein vs groot,.. RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 15

16 Line marking Volgende producten worden gebruikt om vlees te bakken. Geef per paar aan hoe gelijk of verschillend ze zijn qua spatten. – Fama  Solo zie geen verschil _____________ heel verschillend – Solo  Benecol zie geen verschil _____________ heel verschillend – …… RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 16

17 Itemised Rating (verwerking: interval) Gebruik: – Meting van associatieverschillen tussen producten, merken,.. Kernidee: – laat respondenten de verschillende producten scoren op een as van tegengestelden waarop elke positie benoemd is RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 17

18 Itemised Rating RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 18

19 Itemised Rating Zet een X op het gezicht dat het best beschrijft wat u van het Wappervoorstel vindt RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 19

20 Semantic scales Gebruik: inschatten van gevoelens, percepties Kernidee: – Bipolair scoren op diverse eigenschappen & associaties 2 soorten schalen – Benoemd (= semantic scale) – Niet benoemd (semantic differential scale) RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 20

21 Semantic scaling RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 21

22 Likert Meest gebruikte schaal in marktonderzoek Verwerking: kwantificeerbare scores RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 22

23 Likert Volledig akkoord AkkoordneutraalNiet akkoord Totaal niet akkoord Verwerking: weging -2012 Opdracht respondenten: omcirkel uw standpunt Vrouwen zijn slim 12345 Vrouwen zijn sterk 12345 Vrouwen strijken goed 12345 RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 23

24 Samenvattend 4 meetniveaus – Nominaal  zicht op categorieën – Ordinaal  zicht op sequenties – interval  zicht op zwaartepunten op een schaal – Ratio  zicht op rangorde en onderlinge afstand 2 meetwijzen – Vergelijkend  focus op verschil tussen …. – Niet-vergelijkend:  Inzicht in eigen positie RV - 1/03/2011Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraanMO intro - 24

25 De sites http://www.fao.org/docrep/w3241e/w3241e04.htm http://nl.wikipedia.org/wiki/Likertschaal http://en.wikipedia.org/wiki/Quantitative_marketing_research http://en.wikipedia.org/wiki/Scale_%28social_sciences%29 http://ezinearticles.com/?Types-of-Scales-in-Market-Research&id=518420 http://apm.sagepub.com/content/7/4/427.shorthttp://www.training-management.info/market- research/results.htm http://apm.sagepub.com/content/7/4/427.shorthttp://www.training-management.info/market- research/results.htm http://forum.researchinfo.com/showthread.php?3465-Marketing-Research-Scale-Models http://rmsbunkerblog.wordpress.com/2010/09/21/rms-scale-week-2010-semantic-differential-diff- market-research-syracuse-central-upstate-ny-new_york-surveys-focus-groups/ http://rmsbunkerblog.wordpress.com/2010/09/21/rms-scale-week-2010-semantic-differential-diff- market-research-syracuse-central-upstate-ny-new_york-surveys-focus-groups/ http://en.wikipedia.org/wiki/Paired_comparison http://books.google.be/books?id=Zh7ND642ZpoC&pg=PA184&lpg=PA184&dq=dollar- metric+scale&source=bl&ots=Oo9H3qv- mR&sig=bKWxcTy7LWmz07BDcFMoAkBikYg&hl=nl&ei=uRF1TcK8B4WMswb2952EDg&sa=X&oi=book_resu lt&ct=result&resnum=2&ved=0CCAQ6AEwAQ#v=onepage&q=dollar-metric%20scale&f=false http://books.google.be/books?id=Zh7ND642ZpoC&pg=PA184&lpg=PA184&dq=dollar- metric+scale&source=bl&ots=Oo9H3qv- mR&sig=bKWxcTy7LWmz07BDcFMoAkBikYg&hl=nl&ei=uRF1TcK8B4WMswb2952EDg&sa=X&oi=book_resu lt&ct=result&resnum=2&ved=0CCAQ6AEwAQ#v=onepage&q=dollar-metric%20scale&f=false http://www.bulatov.org.ua/teaching.../MR.../MR%20LECTURE%204A%20(Scales). doc http://www.bulatov.org.ua/teaching.../MR.../MR%20LECTURE%204A%20(Scales). doc RV - 1/03/201125Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan


Download ppt "Marktonderzoek Schaalmeting RV - 1/03/2011 1 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan."

Verwante presentaties


Ads door Google