De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktonderzoek Vragenlijsten RV - 1/03/20111 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktonderzoek Vragenlijsten RV - 1/03/20111 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan."— Transcript van de presentatie:

1 Marktonderzoek Vragenlijsten RV - 1/03/20111 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan

2 Wat is “goed tuingereedschap”? RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan MO intro - 2

3 Wat is een “goede” gieter?

4 Wat is een goede vragenlijst? Hangt er van af wat je wilt weten – Verkennend onderzoek: data verzamelen Niks meten, gewoon weten en snappen – Meten = weten De onderzoeker heeft een vercijferde hypothese en wil weten of die ja dan neen juist is. Hoe: door statistische verwerking van meetresultaten Voorwaarden: – Eenduidig kwantificeerbare antwoorden – Maximale beperking van meetfouten en vertekeningen – Maximale statistische conformiteit (random observation) voor gewenste nauwkeurigheid RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan MO intro - 4

5 Een goede vragenlijst 1.Doet wat hij moet doen  Levert de gegevens die men moet hebben 2.Levert de meest complete en zo accuraat mogelijke informatie 3.Sluit vertekening bij de ondervrager maximaal uit en 4.Maakt het respondenten gemakkelijk om de nodige informatie ongestoord en zo goed mogelijk door te geven aan de onderzoeker 5.Zorgt dat respondenten de hele bevraging door alert blijven (en werken dus zo kort en krachtig mogelijk) 6.Zorg dat je de antwoorden achteraf gemakkelijk kunt verwerken (input, analyse, …)

6 Voorbereiding vragenlijst Probleemdefinitie Desk: wat weten we al? Verkennende gesprekken met experten in de problematiek In- en overzicht eigen ervaringen en die van collega’s Uitschrijven specifieke onderzoekobjectieven (= wat waarvoor hoe precies) Oplijsten van af te checken onderzoekhypothesen Ontwikkelen gepaste vragen voor vragenlijst

7 Vragenlijst: de beslissingen 1.Welke informatie heb je hoe exact nodig? 2.Wie kan u die informatie geven (TA)? 3.Welke onderzoekmethode is het best geschikt om die info uit die TA te halen? 4.Beslis de vraaginhouden 5.Ontwikkel de vraagformuleringen 6.Zet de vragen in een werkbare volgorde en vorm 7.Check de lengte van de vragenlijst 8.Pre-test uw vragenlijst (1 e = DIY!) 9.Finaliseer uw vragenlijst met oog op gebruik én verwerking.

8 Wat wilt ge hoe exact weten? Wat moet ge beslissen en welke feiten gaan die beslissing in welke mate beïnvloeden? – Welke feiten/inzichten? – Welke meetnauwkeurigheid? – Wanneer hebt ge die info nodig? – Wat zijn uw prioriteiten? Vaak: wat je wilt weten is de uitkomst van een “formule met variabelen”  Je moet zowel de “variabelen” als de “formule” in zicht krijgen  methode: verkenning “wat zijn onderliggende variabelen”, “wat zou formule kunnen zijn”?  Opbrengst: hypothesen.

9 Wie kan u de informatie geven? Vaak niet alleen “kan” maar ook “wilt”! Vb. Ik moet weten wat jij verdient – Direct vragen – Indirect vragen – Je boekhouder vragen – Je baas vragen – Je vakbond vragen – Vacature een enquête laten doen bij jouw en al je collega’s – …..

10 Geschikte onderzoekmethode Persoonlijke gesprekken – Beperkte N, potentieel voor “diepte” Groepen, focusgroepen – Beperkte N, potentieel voor “diepte” & vernieuwing G de vragenlijsten – Respons = probleem, oplossing geeft vertekening Telefoonbevraging – Respons= probleem maar ook “leugen”, foute MAN, … Webbevraging – Vertekende respons

11 Vraaginhoud Stel alleen vragen die opbrengen – De info die je nodig hebt – Het klimaat maken om de info los te weken – Het echte doel van de vragenlijst maskeren

12 Vragen formuleren Je wilt – Duidelijke, eenduidige vragen – Geen verwarring, geen sturing – Minimale beïnvloeding – Maximale ruimte voor respondent om echt te zeggen wat hij te zeggen heeft Maar je moet ook – De antwoorden kunnen verwerken met min. vertekening bij de input van antwoorden – Efficiëntie nastreven en werktijden max. reduceren En je respondent – Weet het niet altijd – Kan het niet altijd zo goed formuleren

13 Vragen Hoeveel blaadjes toiletpapier hebt u vorige week gebruikt? – Gokje? Hoe vaak bent u het afgelopen jaar uw partner ontrouw geweest? – Hangt er van af wie het vraagt en wie langs mij staat Wanneer kocht u uw auto? – Niet zo lang geleden, vorig jaar, toen ik mijn vorige verkocht had, toen ons Lisa geboren werd, …. Wat vind jij van de huidige politieke situatie?

14 Vragen en antwoorden Zou u soep bij de soepboer kopen mocht er een in uw dorp rondrijden? Zou u liever soep kopen bij de rondrijdende soepboer of in een gespecialiseerde de soepbar? Zou u dit product proberen als het op de markt kwam? Welke baud rate verkiest u voor uw werkPC? Wat verdient u bij uw huidige werkgever? Slaat u uw moeder nog altijd?

15 Open vs gesloten Wat vind jij belangrijk aan een auto – Het design – Het merk – De prijs – Het verbruik Wat vind jij belangrijk aan een auto – Het design – Het merk – De prijs – Het verbruik – Andere nl.

16 Vraagvolgorde Hoeveel BTW zit er op …..? Hoeveel taksen betaalt u op uw huis? Hoeveel rijtaks betaalt u? Hoe fair is uw werkgever: belasting bijbetalen of terug trekken? Hoe hoog is uw persoonlijke belastingpercentage? – Berekenen: bruto vs netto? Personen ten laste? Einde jaar: bij betalen of terug trekken – Schatten: per maand (meer minder dan), …

17 Fysieke opmaak van de vragenlijst Boekje Blad Creatief en aangenaam Kleurencodes Instructies voor de interviewer Kolom voor de verwerker

18 Vragenlijsten testen Vul hem zelf in en geef hem aan 10 onschuldige mensen die je eerlijk commentaar geven –  voorspelbare antwoorden? –  dubbelzinnige vragen? –  te lang –  te bruut –  …..? Test hem op een “proefstaal” van je doelgroep Geef hem aan een interviewer en observeer


Download ppt "Marktonderzoek Vragenlijsten RV - 1/03/20111 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan."

Verwante presentaties


Ads door Google