De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CONSTRUCTIETECHNIEK 2009/2010. Leerdoelen Na afloop  Heeft kennis over sensoren en actuatoren  Is de students in staat om mechanische componenten te.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CONSTRUCTIETECHNIEK 2009/2010. Leerdoelen Na afloop  Heeft kennis over sensoren en actuatoren  Is de students in staat om mechanische componenten te."— Transcript van de presentatie:

1 CONSTRUCTIETECHNIEK 2009/2010

2 Leerdoelen Na afloop  Heeft kennis over sensoren en actuatoren  Is de students in staat om mechanische componenten te integreren in een ontwerpproces.  Kent de student de eigenschappen en werking van een aantal basisvormen van standaard mechanische componenten (bouten, veren, lagers etc.) te  Is hij/zij is in staat eenvoudige berekeningen uit te voeren met betrekking tot de keuze van de juiste uitvoeringsvorm van een component.  Is hij/zij in staat een aantal basis stappen met betrekking tot motorkeuze uit te voeren en te onderbouwen.  Beheerst basismethoden gerelateerd aan het stijf en licht construeren

3 Leerdoelen Na afloop  Is de student in staat om een eenvoudige functionele decompositie van een (mechatronisch) product op te stellen.  Is de students in staat om mechanische componenten te integreren in een ontwerpproces.  Kent de student de eigenschappen en werking van een aantal basisvormen van standaard mechanische componenten (bouten, veren, lagers etc.) te  Is hij/zij is in staat eenvoudige berekeningen uit te voeren met betrekking tot de keuze van de juiste uitvoeringsvorm van een component.  Is hij/zij in staat een aantal basis stappen met betrekking tot motorkeuze uit te voeren en te onderbouwen.

4 Inhoud  C1 – Sensoren & Actuatoren (Wim Poelman)  C2 – Spanningen & verbindingsmethoden  C3 – Assen en overbrengingen  C4 – Lagers  C5 – Motorkeuze (Maarten Bonnema)  C6 – Elastische veren  C7 – Stijf en licht construeren

5 Sensoren & Actuatoren Smart Systems 1.Introduction 2.Black box thinking 3.The concept of information 4.Smart and usability 5.Systemthinking 6.Components Sensors Actuators Controls Motivators Sending and receiving Processing Power-supply

6 Spanningen & Verbindingen  Trek-rek kromme en relaties en verstoringen  Druk, torsie etc.  Vermoeiing  Spanningsconcentraties  Temperatuur  Bout, pen en klinkverbindingen  Lijmen, Lassen, Solderen  Onderbouwing keuze en vastleggen aantal/afmetingen etc

7 Assen & Overbrengingen  Assen en Askoppelingen  Diameters massieve en holle assen  Aandrijf en draagassen  Voorbeelden van as-koppelingen  Overbrengingen  Tandwielen Berekeningen aan uitwendig cilindrische tandwielen  Kettingen Berekening aan de meest standaard kettingvorm  Riemen  Onderbouwing keuze en vastleggen aantal/afmetingen etc

8 Lagers  Wentellagers  Soorten  Keuze tussen soorten  Berekeningen aan kogellagers  Glijlagers  Wat zijn het, welke materialen  Voor en nadelen tov wentellagers  Basis berekeningen  Onderbouwing keuze en vastleggen aantal/afmetingen etc.

9 Motorkeuze  Wat is aandrijven?  Hoe werkt een elektromotor?  Hoe gedraagt een elektromotor zich?  Hoe kies en gebruik ik een elektromotor?

10 Veren  Veren  Algemene theorie  Berekening & keuze  Bladveren  Trek en drukveren  Torsieveren

11 Stijf en licht construeren  Prescriptive ipv controlerend  Zoals:  Streef naar symmetrie  Plaats materiaal daar waar het bijdraagt aan de stijfheid.  Gebruik sterke en lichte geometrie Vakwerken Bogen Plaatconstructies (met verstevigingribben)  Optimaliseer lange en dunne geometrie om knik te voorkomen  Controleer en optimaliseer de krachtstromen door de constructies.  Streef naar alleen trek en druk belasting  Streef naar lage overbrengingsverhoudingen  Voorkom speling en slapte bij wisselende belastingen

12 Het tentamen - meerkeuze dccdaebdccccdbacadab pdf- foutFout in vraag Blauw = aantal goede antwoordenGrijze balk = scoringspercentage per vraag

13 Het tentamen - meerkeuze dccdaebdccccdbacadab S&AOveAs&LaVeMotorS&LSpa+V Aantal70 Score6,615,0573,393,0631,43 Open vragen

14 Resultaten ; 34% geslaagd Gem 45, Aanpassingen om studeerbaarheid te vergroten Meer focus Minder zwaar tijdens colleges Formuleblad Oefententamen in laatste college


Download ppt "CONSTRUCTIETECHNIEK 2009/2010. Leerdoelen Na afloop  Heeft kennis over sensoren en actuatoren  Is de students in staat om mechanische componenten te."

Verwante presentaties


Ads door Google