De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009

2 Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij ?” Wat weten we tot dusver? Nieuwe onderzoeksinzichten Betekenis voor beleid en nader onderzoek?

3 “Ver weg ?” Nederland groot handelsland, maar slechts klein deel MKB-bedrijven is internationaal actief Minder dan 10% MKB-bedrijven exporteert 2 tot 3% investeert in buitenland Minder dan 9% internationale samenwerking Nederlands MKB geen koploper in vergelijking tot andere Europese landen

4 “Of dichtbij ?” Toename belang van het MKB in totale export Groei van het aantal MKB-exporteurs Toename aandeel export in omzet MKB-bedrijven Bij MKB ligt groot potentieel, ook bij kleinere bedrijven en starters Internationalisering neemt toe met bedrijfsgrootte

5 Positief verband internationalisering en bedrijfsgrootte

6 Ruim MKB exporteurs

7 Toename aantal ‘kleine’ exporteurs klein middelgroot

8 Toename aandeel export in omzet MKB

9 Exportontwikkeling MKB

10 Nieuwe onderzoeksinzichten Positieve relatie tussen innovatie en internationalisering Positieve relatie tussen internationalisering en groei Positief verband tussen ondernemerschap en internationalisering

11 Positieve relatie tussen internationalisering en innovatie

12 Positieve relatie tussen internationalisering en groei Internationaal actieve bedrijven presteren beter: meer innovatief hogere omzet beter bedrijfsresultaat Vooral buitenlandse investeerders presteren beter Beleidsimplicatie: Juist in deze crisistijd meer aandacht voor internationaal ondernemen?!

13 Positieve relatie tussen groei en internationalisering Snelgroeiende bedrijven zijn sterk internationaal actief: 54% exporteert 47% internationale samenwerking 37% joint venture of buitenlandse vestiging Meer dan helft snelgroeiende bedrijven exporteert vanaf start

14 ‘Born globals’ Toename exporterende starters Exporterende starters zijn ambitieus Presteren financieel beter dan niet-exporteurs Meerwaarde exporterende starters als rolmodel en stimulans voor ondernemerschap Beleidsimplicatie: meer aandacht voor internationalisering in startersbeleid

15 Positief verband tussen ondernemerschap en internationalisering Succes in internationaal ondernemen bepaald door ervaring, kennis en vaardigheden ondernemer Belang van ondernemerschapsvaardigheden voor internationalisering Beleidsimplicatie: meer aandacht voor ondernemerschapsvaardigheden in beleid voor internationaal ondernemen

16 Nader onderzoek? Blijvende aandacht noodzakelijk voor informatielacunes internationalisering MKB Verband innovatie en groei met andere vormen van internationalisering, m.n. buitenlandse investeringen Onderscheid naar typen ondernemers Aansluiting bij nieuwe actuele thema’s als duurzaamheid, clustervorming en invloed van kredietcrisis


Download ppt "Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google