De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 1 in de Studio HvA.

Verwante presentaties


Presentatie over: "KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 1 in de Studio HvA."— Transcript van de presentatie:

1 KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 1 in de Studio HvA

2 KM1.0 + KM2.0 = KM3.0 + MORE Twitter = KM3.0? What is knowledgemanagement? (Gurteen) K = I x EVA Opbouw programma De opdrachten Wensen/verwachtingen 2

3 Twitter = KM3.0? 3

4 WHAT = KM? 4

5 What is knowledgemanagement? 5 David Gurteen Mijn inspiratie

6 De beste definitie YET The purpose of knowledge management is to provide support for improved decision making and innovation throughout the organization. This is achieved through the effective management of human intuition and experience augmented by the provision of information, processes and technology together with training and mentoring programs. Credit: Dave Snowden - Cognitive EdgeDave Snowden - Cognitive Edge 6

7 David Gurteen: “Knowledge management is dramaticaly changing because of social tools, like You Tube, Facebook, LinkedIn, Blogs, Twitter, Wiki’s and Slideshare “. 7

8 MIJN definitie YET. Kennismanagement is het in goede banen leiden en faciliteren van het delen van kennis tussen individuen (intern), maar ook tussen de individuen en de stakeholders (extern). Met als doel bijvoorbeeld processen te verbeteren, nieuwe producten te ontwikkelen (innovatie) of het verbeteren van kennis van junioren of tussen junioren en senioren. Middel om kennis in goede banen te leiden en te faciliteren door social media en social software oneindig in te zetten voor allerlei verschillende doeleinden, zoals bijvoorbeeld recruitment (E-recruitment), netwerk bouwen / relatie beheer, Social PR, Personal branding / cv building, Co- creatie (je doelgroep uitnodigen om te helpen bij het ontwerp van een nieuw produkt/dienst), etc 8

9 Verschil tussen KM1.0 & KM2.0 KM 1.0 Technocentric KM  Focus on the technology  Top down  Centralised  Command and control  Knowledge is power  Closed Culture (door closed)  Directories provide contact info (lotus notus, databases, intranet) KM 2.0 Peoplecentric KM  Focus on the people  Bottom up  Decentralised  Distributed  Knowledge is sharing  Open and transparant culture of trust  Social Networks reflects connections 9

10 KM

11 Goeroe Weggeman 11

12 Leesgesprek HS 1: Introductie (KM in de praktijk van M. Weggeman) Bepaal zelf welke passages je selecteert om te lezen. (kies niet meer dan 3 passages). Beantwoord de volgende vragen: Wat was je eerste indruk bij globaal lezen? Wat deed je kiezen voor deze passages? Welke vraag wil de schrijver hier beantwoorden, of op z’n minst onderzoeken? Waarom deze vraag en niet een ander? Met welke ervaring of inzicht in de wereld om je heen verbind je wat je hebt gelezen? Welke gedachten of analyses staan ver verwijderd van je eigen wereldbeeld? 12

13 13 Kennis, data en informatie Informatie in boeken Informatie van congressen e.d. Informatie over klanten en concurrenten Informatie in externe professionele netwerken Kennis in hoofden Ervaring uit projecten Informatie in dossiers Informatie in ladenkasten Data in externe databases Competenties in mensen

14 Kennis, een dynamisch begrip Kennis = productiefactor (in ruime zin) 14

15 Data, informatie en kennis 15 DATA INFORMATIE KENNIS Voorstellingen (symbolische weergaven) van bekende hoeveelheden, grootheden, getallen of feiten. 70 mensen, 21°C, 1874 Kinderwetje van Van Houten Een bericht of inlichting verkregen doordat een persoon betekenis toekent aan ontvangen data. vandaag zijn er 30 mensen meer dan morgen; gisteren was het aanzienlijk koeler Het vermogen dat iemand in staat stelt een bepaalde taak uit te (gaan) voeren met behulp van (zelfgemaakte) informatie en op basis van beschikbare ervaringen, vaardigheden en attituden

16 16 K = I x EVA

17 Wat is KM? 17  Managen van de productiefactor Kennis  Doel: het verhogen van het rendement (leer of fiancieel) en het plezier van de productiefactor kennis.  Hoe bereik je dat doel?  Door de operationele processen in de KIO zodanig in te richten en te besturen dat die processen zo efficient, effectief, flexibel en creatief mogelijk kunnen verlopen en dat de kenniswerkers er ook zin in hebben om dat te laten gebeuren

18 Opbouw programma 18 1 e bijeenkomstTwitter = KM3.0? What is knowledgemanagement? (Gurteen) K = I x EVA 2 e bijeenkomstDe ontwikkeling van de Kenniseconomie Trends en ontwikkelingen op het gebied van KM Meer over KM3.0? 3 e bijeenkomstKennis en Leren De kennisintensieve organisatie 4 e bijeenkomstTheory U Inleiding 5 e bijeenkomstDe kenniswaardeketen Kennismanagement in de praktijk 6 e bijeenkomstDe invloed van social media KM is getting social! 7 e bijeenkomstStorytelling Crowdsourcing

19 19

20 Weblogs als KM tool? 20

21 Bloggen  Doel = kennis delen over kennismanagement  Het gaat om…  Tussentijdse resultaten van opdrachten/onderzoeken  Gedachten en ideeën over je eigen onderzoeksvraag  Inspiratie: zoals artikelen, filmpjes, kunst, gedichten…  Individuele recensies (individuele opdracht)  Stand van zaken Twitter ervaringen/tips/tops/etc.  e.a. leuke dingen 21

22 Twitter-experiment 22

23 LEZEN en SCHRIJVEN Individuele opdracht = Boekrecensie 23

24 Opdracht bijeenkomst 2 Oriënteer je op verschillende blogs. Neem voorbeelden mee (fn printscreen) om te laten zien. We gaan vorm Blog kiezen. Maak een eigen online mindmap (kan je downloaden gratis) en verwerk eigen concrete voorbeelden! Komt later op je BLOG! Thema kennismanagement: Kijk op Twitter, LinkedIn, etc. en search op kennismanagement. Onderzoek m.b.v. literatuur, artikelen, filmpjes wat jij onder de begrippen ‘kennis’ en ‘het managen van kennis’ verstaat. Zet je resultaten op je blog. Onderzoek welke trends en ontwikkelingen er zijn op het gebied van KM. Maak gebruik van verschillende bronnen, zoals literatuur, Youtube, artikelen, Twitter, LInkedIn, Trendwatchers etc. Zet je resultaten op je blog. 24

25 WAT ZIJN JOUW WENSEN/VERWACHTINGEN? OP GEELTJES 25

26 Volgende meeting? 26


Download ppt "KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 1 in de Studio HvA."

Verwante presentaties


Ads door Google